E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27681  door johan525
 
Ik heb vorig jaar de klepdekselpakking al eens vervangen. Toen stond er wel olie in de bougieschachten. Hierna heb ik de koppakking vervangen en de vergeten een nieuwe klepdekselpakking te bestellen...dus de oude gewoon herbruikt. GIng bij M30 motoren vaak goed...maar deze keer bij de M50 niet. Gelukkig redelijk makkelijk te vervangen in vergelijking met nieuwere 6 pitters van BMW.
 #27770  door johan525
 
Begon de rest van de verlichting toch wel te missen....dus even inkopen gedaan.

Flesje oranje lampen verf van de Conrad: https://www.conrad.de/de/p/clou-tlk20-o ... 27601.html

Wat lampjes van ebay.de (https://www.ebay.de/usr/pap-audio-parts)
* 14v 60mA T1 lampjes (2x: rollo schakelaar)
* 14v 60mA T1 1/4 lampjes (1x automaat programma, 2x lichtschakelaar, 2x raambediening achter)

Eerst de lampjes oranje geschilderd behalve die voor de lichtschakelaars want die zijn gewoon wit. Hierna schakelaar voor schakelaar open gemaakt en de lampjes vervangen:

Afbeelding

Is best een priegel werkje. Maar een beetje vet helpt om losse delen (zoals de metalen balletjes) op hun plek te houden. En heel voorzichtig open maken zodat de veertjes niet ontsnappen.

Het voorlopige resultaat:
Afbeelding

De rolloschakelaar is perfect met de 60mA lampjes.
De lichtschakelaar is toch niet dezelfde sterkte als de dimmer.
De programmakeuze schakelaar ziet er wel ok uit aangezien deze zich niet direct naast andere verlichting bevind.

Best tevreden....maar toch iets fellere 14V 80mA T1 1/4 lampjes besteld. Ik denk dat deze iets beter overeenkomen met de rest van de verlichting.
 #28011  door johan525
 
De postbode is weer geweest met een groot Autodoc pakket en een klein Ekris pakket:
Afbeelding

Gisteren na het werk meteen hard aan de slag en voor donker zaten ze eronder..want geduld dat hebben we niet hier :mrgreen:
Afbeelding

Net tijdens de lunch nog even de oorzaak achterhaald van het rammelende geluid in de radio:
Afbeelding
Gelukkig lag er op zolder nog een HiFI speakertje van een of andere e34 of e32 die ik ooit gedemonteerd heb. Toch handig zo een eigen magazijn.
 #28020  door johan525
 
Tijdens de lunch maar eens wat aan het slot van de bijrijdersdeur gedaan. Deze vond het leuk om na het sluiten meteen alle deuren weer open te doen.

Deurpaneeltje los halen
Afbeelding
Vochtkeering voorzichtig loshalen (in het verleden al een mis gegaan zo te zien), raamgeleider eruit en het slot kan los met drie torx'en.

Andere erop
Afbeelding

Nu blijft alles mooi opslot na een keer sluiten :D

Straks nog even op jacht naar het zakje met deurpaneel clipjes want er missen tenminste 5 of 6...
 #28021  door Vincent
 
Thanks, dit is een klus die nog op mijn to-do lijstje staat... Wist niet dat de raamgeleider eruit moest. Fijn om dat van tevoren te weten, zodat ik mijn verwachting qua tijd iets moet bijstellen :D
johan525 schreef: 24 mar 2021, 13:16Straks nog even op jacht naar het zakje met deurpaneel clipjes want er missen tenminste 5 of 6...
Volgens mij heb ik nog een doosje ergens liggen thuis met een boel van die clips. Dus als je er een paar nodig hebt, hoor ik het wel.
 #28022  door johan525
 
Die geleider eruit halen gaat redelijk makkelijk hoor. Aan de onderkant moet je de voering uit de raam geleider halen. Een centimeter of 5 is genoeg. Hierachter zit een torx 30. Als die los is kun je de geleider omlaag schuiven.
Goed opletten bij het monteren dat de draad naar het slot achter de geleider langs gaat...anders gaat je raam je kabeltje aanpassen :D

Bedankt voor het aanbod! Als ik ze niet kan vinden meld ik mij wel.
 #28181  door johan525
 
In de afgelopen weken heb ik het en en ander vervangen aan de e34 ter voorbereiding op de APK. Hierbij de "schroot hoop" met de delen die eraf zijn gekomen:
Afbeelding

De rechter koplamp gaf erg slecht licht, na nader onderzoek had deze een gat in de plastic Hella reflector. Beide kanten dus maar vervangen voor een setje Bosch lampen die ik nog had liggen.
Verder waren de achterste metalen remleidingen in verre staat van ontbinding. Die zijn allemaal vervangen door zelf gebogen cunifer leidingen. Ik had verwacht alle remleidingen door te moeten slijpen dus meteen de flexibele slangen ook besteld. Dit bleek overbodig want op 1 na kwamen ze allemaal nentjes los. Maar goed nieuwe onderdelen heb ik liever onder de auto dan in een doos op de plank...want door ligt genoeg te wachten :D

Vandaag zonder opmerkingen weer door de APK.

Volgende halte: Vanos revisie want die is toch wel aardig hoorbaar.
 #28186  door Vincent
 
johan525 schreef: 21 jul 2021, 15:48...Volgende halte: Vanos revisie want die is toch wel aardig hoorbaar.
Ben benieuwd, is dat een flinke klus of valt dat mee?
 #28187  door johan525
 
Uitbouwen viel mee. Na iets minder dan een uurtje had ik dit kleurrijke en vanos loze uitzicht:
Afbeelding

Die moer van de vanos zuiger loshalen is een 2e. Daar heb je kennelijk een speciale dop voor nodig...dus morgen maar gaan wachten op de postbode :D