E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27652  door johan525
 
Mijn IHKA paneel heeft al een tijdje last van wat issues dus gisteren maar eens mee aan de slag gegaan.
Afbeelding
Na het vervangen van een paar LEDs en een knoppen partij werkt alles weer perfect. Gelukkig ben ik voorzien van de nodige donor panelen uit e32s en e34s die ik door de jaren heen gesloopt heb.

Uiteraard nieuwe lampjes besteld. Helaas zijn van de IHKA de oranje lampjes niet meer leverbaar......gelukkig heb ik meer dan 15 jaar geleden gedacht dat ik die in de achterste raamschakelaars kon plaatsen. Mislukte actie toen want ze waren te groot...maar achteraf niet eens zo slecht want ik heb er nog 1.
Afbeelding
En die vond ik in een "vintage" BMW onderdelen zakje :-)

Meteen de rest van de verlichting ook maar aangepakt:
Afbeelding

Ik probeerde ook het lampje van de aansteker en de luchtventilatie te vervangen zoals ik dat bij e32s ook altijd deed. Maar daar zitten bij de e34 geen lampjes in? Ik kon ze in ieder geval niet vinden...maar het was ook al donker :D
 #27653  door Theo
 
Nice! altijd leuk als al de lampies het doen in het donker.

Ik ben electrotechnisch niet zo sterk en heb 20 jaar zonder werkende lampjes in de kachelbediening gereden. Stond wel altijd op de to do list, maar nooit afgestreept...
 #27656  door Machiel
 
Mooi werk, inderdaad! Zit zelf nog aan te hikken tegen het fixen van mijn lcd(?)-schermpje onderin de tellerbak. Daar waar je de buitentemperatuur en verbruik en zo kunt aflezen. De linkerhelft van dit schermpje is donker. Ik heb me nog niet verdiept in de mogelijke oorzaak daarvan. Hopelijk iets simpels...
 #27657  door johan525
 
Waarschijnlijk zijn gewoon de lampjes stuk.

Als je je cluster uit de auto hebt kun je die vrij makkelijk vervangen.

Het gaat om die onderste witte lampjes. Die 4 in het midden verlichten het display met het verbruik en de klok. Die witte ernaast de automaat en service indicator.:
Afbeelding

Ik zou als je de boel los haalt trouwens meteen de 3 lampjes binnen in de cluster vervangen samen met die 6 witte. Kun je er weer jaren tegen zonder dat je de boel moet openmaken.

Let wel dat andere cluster versies andere lampjes kunnen hebben. Maar dat kun je aan de hand van het bouwjaar bepalen.
 #27659  door epmans
 
perfecte uitleg.

lastige deel is cockpit er uit krijgen.
stuur maximaal naar je toe trekken en daar vastzetten
knipperlicht op linksaf zetten
de twee inie minie kleine schroefjes boven in de cockpit uit het dash draaien en dan cockpit naar je toe zien te wurmen
nu moeten de stekkers aan de achterkant nog los.
als cockpit zoveel mogelijk in je stuur zit, naar links draaien om het in handen te krijgen.
soms is dat nog echt heel lastig, je kunt altijd nog het stuur weg nemen en dan is het echt een eitje om ook de stekkers los te maken.

succes.
 #27661  door johan525
 
Zelf haal ik het stuur tegenwoordig altijd eraf. Even markeren met een kraspen of potlood en dan komt ie ook weer netjes op zijn plek terug.

Ik heb door de jaren heen verschillende clusters verkrast en richtingaanwijzer hendels gesloopt. Bij de richtingaanwijzer hendels heb ik verschillende keren het plastic palletje gebroken die voor het automatisch uitzetten van de richting aanwijzer zorgt.

Let wel op dat als je een airbag hebt de auto niet op contact zetten. Ook niet als je de cluster eruit hebt en de airbag erin laat. Dat geeft in veel gevallen een brandend airbag lampje. Je kunt de accu loshalen of de oranje stekker uit de airbag stuurkast trekken.
 #27662  door Machiel
 
johan525 schreef: 19 okt 2020, 07:40 Waarschijnlijk zijn gewoon de lampjes stuk.
Dat is wel mijn hoop, inderdaad. Alle pixels lijken het nog gewoon te doen in ieder geval. Ze worden alleen wat zwakjes verlicht aan een kant.
Let wel dat andere cluster versies andere lampjes kunnen hebben. Maar dat kun je aan de hand van het bouwjaar bepalen.
Bedankt voor deze tip! Op het cluster zag ik staan "16 x 12V / 1,2 W", maar als je goed kijkt staat er onderaan ook nog een keer "6 x 12V / 1,5 W". Dan zouden er dus 22 lampjes in totaal in moeten zitten. Ik heb de vorige keer (toen dat ene lampje zeer waarschijnlijk gesneuveld is...) wat foto's gemaakt. Die ene is niet duidelijk genoeg om het totale aantal lampjes te tellen, maar ik ga er vanuit dat het toch echt om 22 lampjes in totaal gaat.
rps20181014_164331.jpg
rps20181014_164617_148.jpg
Het truukje van Epmans klinkt aantrekkelijk, maar ik heb geen idee of dat met mijn niet originele stuur makkelijker of juist moeilijker zal gaan. Wat denken jullie?
IMG_1647.JPG
IMG_1655.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27663  door johan525
 
Plus die drie voor de wijzerplaat verlichting.

Zelf vervang ik niet alle 16 controle lampjes. Sommige zitten er ook helemaal niet in zoals ASC, 2e accu lampje, check engine lampje,...etc. Maar gewoon die drie dikke en die 6 witte.

Stuur lijkt gewoon op een laat e34 stuurwiel. Zou geen probleem mogen geven als ik het zo zie.
 #27678  door johan525
 
Dit weekend de ontluchting van de tank maar eens aangepakt. Ik heb de afgelopen tijd de e34 veel gebruikt en elke keer met een volle tank kwam mij een benzine lucht tegemoed....ook als ie thuis op de oprit stond.

Onder de auto gekeken en aan de voorkant een natte plek gevonden op de tank waar de ontluchtingsleiding uitkomt. Achter op de tank kwam ik een hele creatieve oplossing tegen met heel veel slangenklemmen en rubber brandstofslang. Omdat ik geen zin heb om de tank 2 keer te laten zakken die ook maar vervangen door een originele.

Achteraf viel het mij nog mee. Autootje omhoog en dan met 2 krikken de tank ondersteunen:
Afbeelding

Daarna door het ontstane gat de slangen vevangen. Voor de voorste moest ik nog een hitteschild van de uitlaat loshalen. Maar het lijkt erop dat die eraf kan met de reden om deze slang te vervangen:
Afbeelding

Vorig weekend lag ik nog onder de auto om de carterpakking te vervangen. Bij het schoonmaken kwam ik erachter dat er olie langs de klepdekselpakking liep. Carterpan lekker laten zitten en gisteren nog even de klepdekselpakking vervangen. Dat gaat lekker makkelijk bij een M50...binnen een uurtje was het gepiept.

Kijken wat het volgende is....ik gok wederom olielekkage :lol:
 #27680  door danny-ex-touringE34
 
Goed bezig Johan. Slimme oplossing als je geen brug hebt zo met die oprijbokken. Foto's doen het toch altijd goed!
Dat Oxford Grün staat dit model toch erg goed(is mijn favoriete kleur, dan vind je het altijd mooi, natuurlijk).
Had je ook olie in de bougiekokers staan? Dat schijnt nog wel eens te willen bij de M50 motor. Groeten, Danny