E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27515  door Gert
 
Ja, dat kan. Met veel geduld en voorzichtigheid kan ik de bovenkant van de bak in het stuur kiepen en vervolgens het stuur naar links draaien. Doekje op de richtingaanwijzerhendel en draaien. Goed kijken of ie niet ergens blijft haken aan de achterkant en opvangen, anders pleurt ze op de grond.
Wel eerst de accupool eraf, anders blijf je weer met dat airbag lampje zitten.
 #27516  door Gert
 
Het defecte lampje maar even vervangen. Daar kan ik toch niet tegen.
Vandaag deed de benzinemeter het goed, we wachten af. Meteen even mijn oude tellerbak er in gehangen, want ik was vergeten de stand op te schrijven. Gister was het nog 356.615 en vandaag zo opeens 263.039 :D
 #27522  door johan525
 
Misschien al bekend maar toch: als je tellerbak de zelfde achterplaat kleur heeft (ik gok blauw) kun je de codeerstekker omzetten en de km-stand en alle instellingen behouden.
 #27523  door Theo
 
Gert schreef: 03 sep 2020, 21:11
Meteen even mijn oude tellerbak er in gehangen, want ik was vergeten de stand op te schrijven. Gister was het nog 356.615 en vandaag zo opeens 263.039 :D
Zo had ik bij mijn ex-525i de tellerbak ooit vervangen door een exemplaar met nog geen 5.000 kilometer minder waarbij ik dacht van: ach wat kan mij het ook schelen, ik laat het zo zitten. Bleek ik bij de eerste de beste APK (die al onverwacht snel was) ineens een negatieve tellerstand te hebben ten opzichte van het jaar ervoor en dus een 'onlogische tellerstand' voor de rest van mijn leven. Toch zuur.
 #27525  door Gert
 
APK is in juli, tegen die tijd hoop ik de storing uitgekristalliseerd te hebben. De autist in mij wil toch de originele tellerbak in de auto.

Gisteravond eens even door het schema gebladerd, maar vreemd genoeg gaat er maar 1 signaal vanaf de vlotter de tellerbak in. De vlotter, daarentegen, heeft drie draden? Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar die andere twee naar toe gaan.
Maar goed, de eerste indruk is goed, de benzinemeter heeft in deze reserve tellerbak, tot nu toe, normaal zijn werk gedaan. Als dat zo blijft dan haal ik de benzinemeter uit deze reserve bak en plant die in mijn originele bak. Als ie het dan nog steeds goed doet, probeer ik een nieuwe te regelen. Op sommige site's is ie niet meer leverbaar, maar bij Ekris online staat ie nog wel. Dus met een beetje geluk is dat het.
Zoniet, dan heb ik weer een behoorlijke uitdaging, want uiteraard zit er weer een afwijkende benzinemeter in de M5 :roll:

Als het niet in het metertje blijkt te zitten moet het dus iets anders zijn. Geen idee of het signaal ergens getweakt wordt onderweg. Er gaat in ieder geval een signaal naar de boordcomputer.
Afwachten maar.
 #27526  door johan525
 
De tankvlotter is gewoon een variable weerstand. Ik gok dat die andere twee draden 12v en massa zijn. Naargelang de vlotter op een bepaalde plek hangt krijg je door de spanningsdeling een spanning tussen 0 en 12v richting cluster en OBC.

Ik gok (weet ik dus niet 100% zeker) dat de tellerklok de spanning omzet naar een digitaal signaal en de processor in de tellerklok hiermee de tankmeter aanstuurt. Dus naast het metertje kan het ook nog de printplaat zijn van de tellerklok. De printplaat is generiek en kun je van andere modellen omzetten mits zelfde style.

Wat is het verschil met je tankmeter? Enkel het rode wijzertje?
 #27529  door Gert
 
johan525 schreef: 08 sep 2020, 16:44 De tankvlotter is gewoon een variable weerstand. Ik gok dat die andere twee draden 12v en massa zijn.
Dat denk ik ook, maar ik vond het vreemd dat ik niets kon vinden in het schema.
Wat is het verschil met je tankmeter? Enkel het rode wijzertje?
Een M5 heeft een 90 liter tank + metertje. Die zijn wat zeldzamer.
Misschien dat een metertje zonder schaal het ook doet, geen idee. Ik heb hier nog een oude tellerbak liggen van een 520, dat is gewoon leeg/vol zonder schaal. Maar ja, dat is weer niet M5, zucht.
 #27530  door undifined1
 
Gert schreef: 10 sep 2020, 09:10
johan525 schreef: 08 sep 2020, 16:44 De tankvlotter is gewoon een variable weerstand. Ik gok dat die andere twee draden 12v en massa zijn.
Dat denk ik ook, maar ik vond het vreemd dat ik niets kon vinden in het schema.
Wat is het verschil met je tankmeter? Enkel het rode wijzertje?
Een M5 heeft een 90 liter tank + metertje. Die zijn wat zeldzamer.
Misschien dat een metertje zonder schaal het ook doet, geen idee. Ik heb hier nog een oude tellerbak liggen van een 520, dat is gewoon leeg/vol zonder schaal. Maar ja, dat is weer niet M5, zucht.
http://www.bmwclub.by/book/e34/ETM%20BM ... 201994.pdf Hier staat een schema op pagina 172 t/m 175 (makkelijkst is wellicht even printen en naastelkaar leggen)

De 3 draden aan de tankvlotter zijn Massa, variabele weerstand van de vlotter en de bijna-leeg schakelaar. Zowel de uitgang van de variabele weerstand als de bijna-leeg schakelaar gaan naar de tellerbak en naar de boordocmputer
 #27532  door johan525
 
Zo te horen doet de tellerbak nog iets met het signaal op de print.

De leeg/vol schaal ken ik eigenlijk alleen maar van de niet europeese versies (o.a. USA). Die heb ik in europeese e32/e34s nog nooit gezien.

Wat ik van mijn spielerei met tellkerklokken geleerd heb is dat alle metertjes elektronisch hetzelfde lijken te zijn en dat de tankvlotter instelbaar is door gegevens in de codeerstekker. Bij de latere clusters met blauwe achterkant vanaf (xx/90 geloof ik) zijn die gegevens zeker weten codeerbaar. Bij de cluster met de witte achterkant en codeerstekker op de plaat (02/89 tot xx/90) weet ik het niet en bij de grijze/witte variant (tot 02/89) met de codeerstekker in de kabelboom is deze niet te coderen.
 #27534  door Gert
 
Geen idee. Ik heb ooit een keer een tellerbak gekocht/gekregen, met een kapot raam erin. Daar zit een benzinemeter in, zonder schaalverdeling. Alleen leeg/vol.

De mijne heeft een blauwe achterkant. Van de week deed ze het goed, dus nog even afwachten. Daarna ga ik eens verder snuffelen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12