5 uurtjes werk en de auto kon de weg weer op, van 12 tot 17.00u
Dan hebben we het over de uitlaat met kat, cardanas, hitteschild, versnellingsbak, koppeling en vliegwiel eraf. Daarna de krukaskeeringbehuizing los en de pakking erachter vernieuwen en aansluitend met beleid een verse keerring monteren. En uiteraard weer opbouwen die zooi. Als je twee weken daarvoor de koppelingsplaat hebt vervangen dan is het vooral een kwestie van doorbijten en niet nadenken. Ik HAAT dubbel werk.
Anyway...
Het was slecht te zien of het nou de keerring was die lekte of de knetterhard geworden papieren pakking van de behuizing. Feit is wel dat het een constructie is waar ik mijn bedenkingen bij heb. De carterpakking dicht de behuizing van onderen af, de pakking van de behuizing zelf de achterkant. Gevolg is dus dat je twee pakkingen krijgt die elkaar raken in een hoek van 90 graden en als het ware elkaar moeten afdichten in de kier. Ik heb er een strepie vloeibare pakking (Curil K2) ingelegd voor de zekerheid en het lijkt te werken.
Een ruime week later heb ik nog steeds geen olievlekken op mijn werkplaatsvloer, het zou eens tijd worden
Nieuwe keerring (met antibeschadigingmontagehulpdinges):
De behuizing van de keerring:
Stukje papieren pakking (zo hard als een baksteen):
Achterkant blok met kijkgat:
Grappig detail: de papieren pakking is tegenwoordig van dun metaal met een ingestanst opstaand randje. De opstaande rand pers je dicht tijdens het monteren en zou 'voor het leven' af moet dichten nu. Eigenlijk gewoon een modificatie dus.
Bovenste bout startmotor dit keer in twee minuten