E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #10555  door Dimitri
 
Ik heb het op het oog gedaan.. Dat ging ook (de derde poging) maar de volgende keer zorg ik ook voor een asje oid.

Mooi klusje zo! Heb je ook een idee waarom de vorige koppeling nooit lekker aangreep?
 #10557  door Theo
 
De oude plaat was wel wat glazig, maar leek op het oog gewoon in orde.

Bovenste bout startmotor in 5 minuten ;)
 #10558  door Dimitri
 
Theo schreef:De oude plaat was wel wat glazig, maar leek op het oog gewoon in orde.

Bovenste bout startmotor in 5 minuten ;)
Haha dat is heel netjes! Je wordt er nog eens behendig in.
 #10736  door Theo
 
En dan zit het ineens tegen...

Eergisteren een verse carterpakking gemonteerd, klusje van een uurtje of drie met alles erop en eraan, en gisterenavond toch weer olie onder de auto.

Daar wordt ik dus echt niet gezellig van.
 #10738  door Vincent
 
Af nee he :cry:

Dat is wel een domper zeg!
 #10788  door Theo
 
Zojuist een Krukaskeerring en een pakking voor de behuizing ervan besteld. Bak en koppeling kunnen er weer af eind van de week.

Serieuze klus weer, maar voor een goed doel 8-)
 #10789  door epmans
 
Zo is t. Onderhoud is belangrijker dan opsmuk. En alles blijft lekker gangbaar / makkelijk los te draaien.
 #10938  door Theo
 
5 uurtjes werk en de auto kon de weg weer op, van 12 tot 17.00u

Dan hebben we het over de uitlaat met kat, cardanas, hitteschild, versnellingsbak, koppeling en vliegwiel eraf. Daarna de krukaskeeringbehuizing los en de pakking erachter vernieuwen en aansluitend met beleid een verse keerring monteren. En uiteraard weer opbouwen die zooi. Als je twee weken daarvoor de koppelingsplaat hebt vervangen dan is het vooral een kwestie van doorbijten en niet nadenken. Ik HAAT dubbel werk.

Anyway...

Het was slecht te zien of het nou de keerring was die lekte of de knetterhard geworden papieren pakking van de behuizing. Feit is wel dat het een constructie is waar ik mijn bedenkingen bij heb. De carterpakking dicht de behuizing van onderen af, de pakking van de behuizing zelf de achterkant. Gevolg is dus dat je twee pakkingen krijgt die elkaar raken in een hoek van 90 graden en als het ware elkaar moeten afdichten in de kier. Ik heb er een strepie vloeibare pakking (Curil K2) ingelegd voor de zekerheid en het lijkt te werken.

Een ruime week later heb ik nog steeds geen olievlekken op mijn werkplaatsvloer, het zou eens tijd worden ;)

Nieuwe keerring (met antibeschadigingmontagehulpdinges):
Afbeelding

De behuizing van de keerring:
Afbeelding

Stukje papieren pakking (zo hard als een baksteen):
Afbeelding

Achterkant blok met kijkgat:
Afbeelding

Grappig detail: de papieren pakking is tegenwoordig van dun metaal met een ingestanst opstaand randje. De opstaande rand pers je dicht tijdens het monteren en zou 'voor het leven' af moet dichten nu. Eigenlijk gewoon een modificatie dus.

Bovenste bout startmotor dit keer in twee minuten :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Theo op 28 okt 2017, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 54