E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27109  door xatox
 
Hoi Gert, mijn kont dyno merkt een verschil.
Maar dat is dan ook de enigste referentie waar ik momenteel vanuit mag gaan.
Deze nokken zijn zeker niet agressief, maar dat is niet erg, dat wil ik ook helemaal niet.
Ik merk een verschil in het midden toeren gebied. Dat was ook te verwachten door het vervroegen van de inlaat nok.
Ga er binnenkort werk van maken de Standalone ECU in te bouwen. Daarna wordt het ook wat duidelijker in mij VE tabel als ik zo iets wijzig.
Heel dit gedoe is eigenlijk een pre-fase voor het bouwen van mijn motor op boost.
Ik wil alle dingen al werkend en getest hebben zodat ik dingen kan gaan uitsluiten als er iets mis loopt met de verwachtingen van een gebouwde motor.
Mijn timing heb ik met die mallen gedaan zoals je op de foto kan zien.
Ga een digitale meter bestellen om preciezer kunnen af te stellen binnenkort.
Had namelijk iets heel vreemd voor, mijn timing staat niet goed op het trigger wheel als ik de lock pin in mijn vliegwiel steek.
Heb nu op het oog mijn timing bijgesteld. Maar vanzelfsprekend wil ik nu wel zeker zijn van mijn BDP vandaar dat ik nog eens alles ga uitmeten.
 #27310  door xatox
 
Nog eens tijd voor een update..

Omdat ik ergens een vermoeden had dat het BMW timing punt op mijn motor niet ''spot on'' was heb ik eens wat tools aangeschaft om dit uit te kunnen meten.
Afbeelding
Zoals je kan zien staat mijn timing markering niet perfect waar het zou moeten staan.
Nu kan je het muggenziften noemen, maar ik ben toch graag zeker van mijn stuk, zo zie je maar dat je nooit 100% mag vertrouwen op fabrieksmarkeringen.
Afbeelding
Omdat ik toch weer half de motor afdekkingen had open liggen heb ik er maar mee gebruik van gemaakt op mijn inlaat nok iets minder vervroeging te geven.
De overlap van uit- en inlaat nok was naar mijn doen toch iets te agressief afgesteld.
Dit was na deze aanpassing weer een pak beter.
Afbeelding

Tijd voor een onderhoud.
Omdat wij tegenwoordig meer en meer olies van Syntix op stock aan het zetten zijn wilde ik toch graag eens hun ''duurste/beste'' olie uit proberen.
Dit is een 5w40 olie op ester basis met toevoeging van ceramische deeltjes.
Het idee hier achter is minder wrijving bij belasting alsook een betere hechtingslaag voor koud start.
Gezien ik de E34 nog steeds als dagelijkse wagen gebruik hecht ik aan dat laatste veel belang.
Toch even verschieten met deze olie als je dat de eerste keer op een motor kapt.
Niet je dagelijkse kleur van olie zullen we maar zeggen :D, zie fotos*.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn klepstoters houden alvast van deze olie, qua verbruik of dergelijke merk ik niet bijzonder veel verschil.
Een ander reden waarom ik een top olie er op wil is voor mijn gemoedsrust als we straks het uiterste van de motor gaan vragen met de standalone.

Een paar weken later was het dan ook zo ver, had nog eens de tijd gevonden om mijn bekabeling verder af te maken van mijn standalone Ecumaster Black.
Afbeelding
LSU4.9 Wideband -> Check, Bekabeling van datalogger -> Check, Gat boren in het inlaat voor de nippel van MAP sensor -> Check.
Nog wat vliegende zekeringen hier en daar en het was tijd voor de EMUBlack aan te sluiten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb geprobeerd alles zo stealth mogelijk in te werken.

Vanaf dat punt is het base map maken, afstellen, koudstart, idle, injectors, VE tabel, ... ik ga jullie alle details besparen want het zijn er gewoon enorm veel.
Momenteel staat eigenlijk zo goed als alles op punt behalve de ignition map, deze staat op een veilige waarde tot ik nog wat kleine puntjes heb geperfectioneerd en de wagen op de dyno kan gaan zetten.
Dit is echter heel belangrijk om in een gecontroleerde omgeving de klopgrens en maximaal vermogen kunnen gaan op te zoeken.
Ondanks dat die tabel nog niet is afgesteld trekt de wagen als een trein, vroeger had ik wat dipjes hier en daar alsook zakte het vermogen tot 6000rpm wat af.
Nu blijft deze als een speer gaan tot 7000rpm, al heb ik omwille van veiligheidsredenen het maximaal toerental wel begrenst tot 6850rpm.
De wagen reed grandioos ik was al enorm tevreden van de veranderingen.
Enja je leest het goed, REED :(.
Als je de grenzen gaat opzoeken komen natuurlijk kleine of aankomende problemen de bovenhand nemen.
Mijn koppeling is letterlijk in 100 stukken gevlogen tijdens een fanatieke rit :D, ik vermoed een combinatie van ouderdom en slijtage van het organisch materiaal.
Afbeelding

Niet zo erg natuurlijk.. maar wel mee tijd voor een upgrade dus.
Onderdelen zijn allemaal besteld en onderweg.

Later meer hierover.
 #27324  door Gert
 
Mooi man.

Tsja, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel :)

Daarom heb ik mezelf een doel gesteld en daar hou ik het bij. Anders is het eind zoek.
 #27376  door xatox
 
Tijd voor een update,
Omdat onlangs mijn koppeling is stuk gevlogen was ik genoodzaakt een nieuw exemplaar te steken.
Met mijn toekomstplannen in het vooruitzicht mee een leuke gelegenheid om alles te upgraden.

- Lichtgewicht single mass heavy duty vliegwiel, maar wel 1 die het alsook mogelijk maakt om mijn koppeling diameter van 228mm naar 240mm te vergroten.
Afbeelding
- Sachs Performance S38 reinforced drukgroep.
Afbeelding
- Sachs Performance 240mm reinforced sprung clutch disc.
Afbeelding
- Verlengde druklager volledig uit aluminium in plaats van plastic.
Afbeelding
- Pivot pin uit gehard staal (beter als de plastiek of bronzen die ze overal aanbieden).
Afbeelding
- Nieuwe koppeling vork.
- Nieuwe vliegwiel/drukgroep bouten.
Afbeelding

Deze combo zou zich tot minstens 700nm moeten kunnen bewijzen. Vlot genoeg voor mijn toekomstplannen dus.
Het lichte vliegwiel i.c.m. reinforced drukgroep is wel even wennen, koppeling grijpt heel snel aan en de motor heeft de neiging om snel af te slaan door het lichter vliegwiel.
Heb nog niet veel pulls kunnen doen omdat ik de koppeling toch eerst wat wil inrijden. Maar ervaar wel dat de motor vlotter door zijn toeren komt als voorheen.
Bijkomend 'probleempje', nuja probleem is het niet echt, maar door het single mass vliegwiel is er wel wat resonantie geluid in de versnellingsbak gekomen, ik ga dit later wat proberen te verhelpen door dikkere olie in de bak te gebruiken.
 #27377  door danny-ex-touringE34
 
Hoi XatoX. "" Deze combo zou zich tot minstens 700nm moeten kunnen bewijzen. "" . Maar hoe zit het met je V-bak. Is het niet zo dat de originele dubbelmassa koppleing en de V-bak één geheel vormen? Heb wel ooit eens gelezen dat bezitters bij het laten 'vervallen' van de dubbelmassa koppeling er hun V-bak mee naar het hiernamaals joegen. Wel mooi materiaal . Groeten, Danny
 #27378  door xatox
 
Er zijn er die aardig wat pk/koppel draaien op de ZF bakken met single mass.
Moest het toch stuk gaan dan upgraden we die weer he 😊.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12