E34Forum.nl

 #26414  door danny-ex-touringE34
 
Borstel de draadeinden goed schoon en wd40 ze. De fusee heeft bij het rubbercupje een sleutel aansluiting, sommige maat 16 en moet het een dunnere sleutel zijn(dan past een normale bek van een steeksleutel er niet op), andere maat 17 en dan past sleutel 17 vaak wel.
Vond de moer in dat viaductje op de veerpoot maar lastig los te krijgen: ringsleutel wil het beste; dop met ratel loopt 'vast' op de poot.
Groeten, Danny
 #26432  door Machiel
 
Dit weekend en begin volgende week hopelijk tijd voor het vervangen van de draagarmrubbers. Twee vraagjes nog daarbij:
Theo schreef: 05 nov 2019, 18:52 De fuseekogels van de spoorstangen moeten dan wel los, maar die willen altijd wel.
Klopt het dat je deze (na verwijderen van de bout) met een hamertje voorzichtig los kan tikken?
Theo schreef: 05 nov 2019, 18:52 Bij het monteren is het wel van belang dat je de draagarmen (vier bouten dus) pas definitief vast zet als de auto met zijn wielen op de grond staat en 100% in de rijstand staat, anders zet je de rubbers in een verkeerde hoek vast en gaan ze meteen weer stuk. Van levensbelang dus.
Lukt dat zonder brug? Ik kan me voorstellen dat je er nog nauwelijks bij kunt als die met zijn wielen weer op de grond staat.
 #26444  door danny-ex-touringE34
 
Op een brug met bokken onder de dwarsarmen werkt het prettigst. Maar op de oprit kan het door hem op kriksteunen te laten zakken(zonder de wielen), dan kan je er goed bij met de sleutels. Groeten, Danny
 #26445  door Theo
 
Machiel schreef: 14 nov 2019, 13:41
Lukt dat zonder brug? Ik kan me voorstellen dat je er nog nauwelijks bij kunt als die met zijn wielen weer op de grond staat.
Een vierkoloms brug met rijplaten is dat het makkelijks, maar je kan hem ook met de voorkant op oprijbokken rijden, maar die moet je dan ergens even vandaan toveren. De laatste keer dat ik het deed maakte in de klus af op die vier bouten na, die monteerde ik zonder ze helemaal vast te draaien en reed toen voorzichtig naar mijn APK station (paar honderd meter verderop) en zette de boel daar goed vast op de brug.

De voorste twee armen kun je nog net bij als de auto op de straat staat, die achterste lukt inderdaad niet.
 #26446  door Machiel
 
Bedankt Danny en Theo! Ik zal het dan met mijn assteunen moeten gaan oplossen. Ik heb er vier in totaal, waarbij ik dan ga proberen de auto zo horizontaal mogelijk te krijgen.
 #26447  door Theo
 
De auto hoeft niet perse horizontaal te staan, als de wielen maar op de grond staan voor je de bouten vast draait, ze mogen dus niet in de lucht hangen.

En als je een auto hebt opgekrikt en daarna laat zakken staat de auto vaak nog steeds niet 100% in de rijstand, vaak moet je hem even heen en weer rijden en dan zakt hij nog een centimeter verder in zijn veren. Dàt is de bedoeling dus. Daarna pas definitief vast zetten, anders zitten ze getordeerd onder de auto en scheuren ze in no-time
 #26506  door Machiel
 
Ik had mijn kluskleren vorig weekend al aangetrokken, maar de moed zakte me in de schoenen toen ik pas goed zag hoe lastig ik overal bij kon komen in mijn kleine garage. Met lichte tegenzin toen maar besloten om er niet aan te beginnen.

Gisteren de klus dus laten doen door mijn huisgarage. In anderhalf uur was het gefixed. Wel was het nog even spannend, omdat de nieuwe bussen een millimeter groter in diameter waren dan de oude. Maar ze gingen er gelukkig zonder al te veel protest in. En het ritje naar huis bevestigde dat de oude bussen inderdaad de schuldigen waren. Nul trillingen meer nu bij remmen op wat hogere snelheid. 8-)
 #26507  door Theo
 
Kijk!

Top man, leuk om te lezen. Die anderhalf uur arbeidsloon verdient zich meteen terug in rijplezier.