E34Forum.nl

 #13598  door Frank87
 
Borgveren kun je in principe hergebruiken. Niet lullig bedoeld maar als je goedkope meyle rommel gaat monteren, doe dan ook maar geen moeite voor nieuwe borgveren. Je zet er peperkoek remmen op dus een set gloednieuwe borgveren maakt het verhaal niet mooier af.
 #13619  door easy rider
 
Frank87 schreef:...Niet lullig bedoeld maar als je goedkope meyle rommel gaat monteren, doe dan ook maar geen moeite voor nieuwe borgveren...
Je hebt gelijk maar we hebben het hier niet over een 540 of M5 dus meyle moet gewoon volstaan in dit geval.
 #13626  door JorritHallo
 
@Frank87 Zo vat ik het ook niet op hoor, tips zijn altijd welkom! :D

Dan koop ik gewoon remblokken/remschijven van ATE en een busje koperspray.
Ik neem sowieso effe moersleutels/boordsleutel/inbussleuteltjes etc. mee naar de meeting, moet ik nog ergens anders om denken?
Momentsleutel enzo is aanwezig?

Ben echt een leek dus ik vraag het gewoon hoor :oops: wat ik wel zelf doe is vloeistoffen zoals olie en koelvloeistof vervangen en carrosserie onderdelen, laatst nog mn hele raditeur vervangen omdat de oude lek was... heb ook meteen hele systeem doorgespoeld met kalkvrij water, maar dat is een heel ander onderwerp :geek:

Gr. Jorrit
 #13629  door Frank87
 
ATE materiaal is altijd goed. Textar en Jurid zijn ook goede namen. ATE Powerdiscs is luxe maar de meerprijs is maar zo weinig, dat ik het meteen zou doen. Je weet nooit wanneer je 3x achter elkaar hard moet remmen.
 #13634  door Theo
 
Qua remschijven ben ik gestopt met spul kopen bij de automaterialenzaak, die haal ik alleen nog bij de BMW dealer. Bij mij trokken alle schijven krom na verloop van tijd, vooral de Brembo's in die mooie Ferrari-rode doos.

Zoals Ivo al aangaf zijn de schijven (en blokken ?) keurig geprijsd bij de dealer en ze blijven recht en daar gaat het om.
 #13659  door easy rider
 
Even een verhaaltje over remschijven. Kromme remschijven bestaan niet of nauwelijks. Goed, in de racerij kom je wel eens gietijzeren of stalen slingerende schijven tegen maar die hebben echt zwaar op hun donder gehad en zijn dan roodgloeiend geweest. bij een normale straatauto is er iets heel anders aan de hand.

Een remschijf zoals wij die kennen is van gietijzer en heeft een bepaalde samenstelling al naar gelang het merk. In dat gietijzer zitten zaken zoals koolstof, molybdeen, enz, enz, die er voor zorgen dat het blok wat er tegenaan komt frictie heeft maar niet te veel anders blokkeert de boel meteen.

Op het moment dat we flink moeten remmen wordt de schijf warm maar zo een schijf kan met het grootste gemak zijn warmte kwijt aan de open lucht en naar de velg maar het remblokje kan dat niet en daar begint het probleem. Het blokje wordt na verloop van tijd knetter heet en geeft een klein stukje van het remoppervlak af aan de remschijf, dit is maar een paar micron maar net genoeg om het oppervlak van de schijf plaatselijk te "bekleden" met wat remblok materiaal. Dit gebeurd veelal op een moment waarbij we de voet op de rem hebben als we voor een rood stoplicht staan en zodoende hebben ook de meeste auto's met automaat bak hier last van omdat die vaak op de rem staan.

Nadat we dus een stuk schijf hebben met wat remblok materiaal er op gekleefd betekend dat dit stukje remschijf een heel ander oppervlak gekregen heeft waardoor het een andere frictie heeft gekregen wat tijdens het remmen voelt of dat de schijf krom is. In een later stadium gaat de rest van de schijf slijten behalve het stuk waar het remblok materiaal op zit waardoor je dikte verschil in de schijf krijgt wat weer te voelen is in het rempedaal tijdens het remmen en je nog meer het gevoel geeft dat de schijf nu nog krommer is geworden.

Vervolgens kan je met een micrometer de slingering van de schijf gaan meten maar wat je eigenlijk meet is het dikte verschil van de inmiddels afgeschreven schijf.

Vanwege voorgaande verhaal is het dus van levensbelang dat de schijven goed ingeremd worden zodat er een heel dun laagje remblok materiaal overal op de schijf terecht komt voordat er echt serieus geremd moet gaan worden.

Een discussie van goede of slechte remschijven is dan ook lastig te voeren. Zo kan je een kwalitatief mindere schijf goed inremmen zodat hij goed is en blijft voor flink remmen en kan je een vaak dure hoogwaardige schijf in 1 keer naar de eeuwige jachtvelden helpen als deze verkeerd ingeremd wordt. En de remblokken? ja dat is weer een verhaal apart natuurlijk.
 #13998  door easyit
 
Ik ga de achterremschijven vervangen op mijn touring...bij Offenga schijven+blokken besteld. Nu lees ik dat schroeven etc ook handig zijn om op voorraad te hebben, weet iemand of dat een set is die je ergens kunt bestellen?
 #14000  door easyit
 
Easy Rider,

Dank voor je uitleg, erg leerzaam. Wel roept dat een vraag op, de beleving bij sommigen is kennelijk dat goedkopere schijven eerder last hebben van dit proces. Zou dat idd kunnen, of toeval zijn?