E34Forum.nl

 #15851  door ivo
 
Met ATE heb ik goede ervaringen, Textar ook.
Beide worden origineel ook door BMW gebruikt.

Je kunt ook anders een kijken of je de Textar blokken kunt verkrijgen met een iets zachtere compound zoals op de M5/540. Die blokken passen ook.
Die Jurid blokken met die specificatie had ik op de 525iA destijds en gaven wat meer remstof maar wel een net wat lekkerder gevoel. En voor remstof hebben ze velgenreiniger uitgevonden toch? :D

Onderdeelnr van BMW is 34 11 2 282 995.
Jurid 595 blok voor de vooras. Textar kan ik niet zo snel vinden.
ATE heeft ook blokken die minder stof afgeven, kosten alleen 100-120 euro. Kan ik bij Winparts niet vinden op de site.
 #15852  door Ruck
 
Fijne toelichting, dankje :)

Dat zijn mooie prijzen voor een set blokken :oops:
Maar dan ga ik vanavond eens neuzen, zat zelf te denken om dan (passend) de ATE blokken erbij te nemen, maar nu
kan ik eens naar die Textar blokken kijken.

Bedankt voor de info!
 #15859  door easy rider
 
Ik koop de remmerij altijd bij auto-onderdelen24.nl Ik heb er goedkoop ATE blokken gehaald en voldoen voor de TDS zeer goed. De prijzen zijn die van Duitsland dus vaak tot 50% goedkoper dan hier. auto-onderdelen24.nl is dan ook van autodoc gmbh.
 #23604  door epmans
 
even oud topic afstoffen.

Wat is het verschil tussen de remklauw met drager van de 540i en de M5 3.6.

Naar ik altijd heb begrepen kan de 540i op 15inch wielen maar de M5 (3.6 en 3.8) vanaf 16inch.

als ik nu naar de onderdelen kijk op bmwfans is de klauw met drager exact gelijk. dus dan zou dat verschil er niet zijn. Help me please :D

voor de achteras zie ik dat voor de M5 3.6 de remschijven ook 300x10 zijn maar ook de geventileerde van 300x20. Maar er staat geen andere klauw in de lijst. Zou dan de klauw hetzelfde zijn? Dat betwijfel ik dan weer ivm de breedte van de drager.

vragen vragen vragen.
 #23615  door Theo
 
Ik denk dat je verkeerd kijkt.

Als je specifiek op 540i remmen kijkt in de ETK komt er een remklauw uit die specifiek voor 540i is. Kijk je echter bij M5 remmen, dan zie je inderdaad dat M5 remmen en 540i remmen gelijk zouden zijn, dat klopt dus niet. Schijnbaar monteerden ze (wellicht op verzoek) M5 remmen op 540's maar zeker niet andersom.

De klauw van een standaard 540i is gewoon iets kleiner dan van een M5. 15 inch tegen 16 inch velgen inderdaad.

Qua achterremmen is een klauw van een massieve schijf uiteraard anders dan van een geventileerde schijf. Monteer maar eens nieuwe schijven en blokken bij massieve schijven en je zal zien dat je het qua ruimte maar net haalt met de zuiger volledig ingedrukt. No way dat daar nog een centimetertje extra tussen past van een geventileerde schijf.
 #23617  door Theo
 
In de uitlatenwereld zag ik trouwens hetzelfde in de ETK.

Als je kijkt naar een standaard 535i uitlaat, dan zie je dat die ook werd toegepast op een 525i, de uitlaat lijkt dan hetzelfde en uitwisselbaar. Kijk je echter bij een 525i, dan zie je dat hij een eigen uitlaat heeft die nooit op een 535i wordt toegepast. In de praktijk is er dus gewoon sprake van twee soorten uitlaten waarbij de 535i uitlaat schijnbaar in sommige gevallen op een 525i wordt gemonteerd, maar nooit andersom. Maar het past één op één.
 #23621  door epmans
 
ik heb ooit de remmen over genomen van MrFloppy, afkomstig van zijn M5 3.6. De voorklauwen vermelden BMW 60/28/315.
ik heb dit ook staan op klauwen afkomstig van een 540i. En dat zie ik dus ook beide terug in bmwfans.

iemand kijkt voor mij na wat op de klauw staat van zijn M5 3.6. dat hoor ik dus nog.

nu dacht ik nog dat het wielenverhaal misschien alleen op de M5 3.8 slaat, alhoewel (volgens bmwfans) daarop ook de 28/315 leverbaar was, maar ik daar maar uit ga van de 45/345.
 #23624  door ivo
 
Eerste 3.8 M5's hebben de 315*28 schijven vooraan, 300*20mm achteraan.
Medio 1994 kwamen de compound remmen en die zijn fors groter.

De eerste 3.6 M5 heeft een massieve schijf achter 300*10mm. Dat is al vrij vroeg aangepast naar 300*20mm geventileerd. Ergens rond 2/89 al.

Die maat 60 waar je op doelt is de diameter van de remzuiger in de klauw. De andere maten de schijfdiameter.
Die klauwen van de 540 zijn dan al eens gewisseld. Die hebben normaal gesproken 302*28mm schijven met wel die remzuiger diameter van 60mm.
De diameter van de schijf past in 15 inch, met 315 van de M5 heb je minimaal 16 inch velgen nodig op de vooras (ex. compund, die heeft min. 17 inch nodig).

De klauwen zijn, zoals Theo al zegt, ook anders. Bij de achteras kan nooit een geventileerde schijf worden gemonteerd als die wagen een massief setje op de achteras heeft liggen. Past gewoon niet ivm te weinig ruimte.