E34Forum.nl

 #19084  door flash
 
Ik heb enkel als ik hard doorrem een felle trilling. Als ik dan blijf remmen wordt de trilling sterker tot ik weer los laat. Even later zacht remmen en er is geen trilling.
Heb mn ophanging al meermaals laten controleren (kwestie van) en voor zover ik weet zit er in hierboven besproken armen een Powerflex bus. Dus ik vermoed dat het echt wel mn schijven zijn. Iemand die me dit kan bevestigen? Heb nu EBC geel op standaard schijven.

Daarop verder gaand, waar kan ik geperforeerde én gegroefde schijven (voordelig) online bestellen? Betreft een M5.
 #19156  door ivo
 
Kijk hier eens, of vraag na. Erg vriendelijk en behulpzaam.
Doen veel in de racerij.
https://www.sandtler24.de/bremsscheiben" onclick="window.open(this.href);return false;

OF via Stephan, je kunt hem ook mailen/bellen voor info.
Veel kennis en ervaring als E34 rijder ook.

https://www.car-parts24.com/Startseite" onclick="window.open(this.href);return false;

Of aanbieders vergelijken via Daparto.de
Alleen daar staat jouw keuze niet tussen zie ik nu net
 #26392  door Machiel
 
Lohran schreef: 17 mei 2016, 14:12
ivo schreef:Het trillen komt waarschijnlijk van de bovenste draagarmen, het rubber van de bus scheurt nog wel eens waardoor bij remmen er gewicht op komt te staan en die bus de gewichtsverplaatsing + remmen niet kan verwerken.
Ah die van mij trilt ook bij het remmen! En de remschijven + blokken rondom zijn net 10k km oud en eigenlijk trilt het al vanaf het begin, dus vond het al zo vreemd. Ik hoor ook een beetje 'gekreun' (kan het niet anders omschrijven :mrgreen: ) als ik op het rempedaal trap, maar hij remt wel goed.
Idem dito de laatste tijd bij mij. Redelijk verse schijven en toch een trillend stuur bij remmen op hogere snelheid (>90 per uur). Niet zomaar een trillinkje; je zie het stuur echt een heen en weer gaan dan als je het even loslaat. Is het bij jou inmiddels opgelost, Laurens? En zo ja, hoe dan precies? Nieuwe rubbers geplaatst?
 #26394  door Lohran
 
Machiel schreef: 04 nov 2019, 22:22
Lohran schreef: 17 mei 2016, 14:12
ivo schreef:Het trillen komt waarschijnlijk van de bovenste draagarmen, het rubber van de bus scheurt nog wel eens waardoor bij remmen er gewicht op komt te staan en die bus de gewichtsverplaatsing + remmen niet kan verwerken.
Ah die van mij trilt ook bij het remmen! En de remschijven + blokken rondom zijn net 10k km oud en eigenlijk trilt het al vanaf het begin, dus vond het al zo vreemd. Ik hoor ook een beetje 'gekreun' (kan het niet anders omschrijven :mrgreen: ) als ik op het rempedaal trap, maar hij remt wel goed.
Idem dito de laatste tijd bij mij. Redelijk verse schijven en toch een trillend stuur bij remmen op hogere snelheid (>90 per uur). Niet zomaar een trillinkje; je zie het stuur echt een heen en weer gaan dan als je het even loslaat. Is het bij jou inmiddels opgelost, Laurens? En zo ja, hoe dan precies? Nieuwe rubbers geplaatst?
Ik had destijds al veel rubbers laten vervangen bij Offenga. Uiteindelijk bleek volgens mij dat een wiel niet goed gebalanceerd was. Geheel trillingsvrij heb ik overigens nog nooit gereden met de E34, misschien dat er inmiddels weer wat rubbers aan vervanging toe zijn.
 #26395  door Machiel
 
OK, bedankt. Ik kwam ook dit nog tegen in de Bentley manual. Dat komt vrijwel exact overeen met mijn klachten:
20191105_100747.jpg
Thrust arm is draagarm, toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26397  door Theo
 
Thrust arm bushings = draagarmrubbers.

Ik heb al een tijdje een setje hagelnieuwe Meyle rubbers liggen die jouw probleem voor 100% gaan oplossen.

Bij Offenga te koop voor net geen 25 euro per stuk: https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/o ... heavy-duty

Die van mij mag je hebben voor 3 tientjes, zelfde rubbers, ook splinternieuw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26398  door Machiel
 
Die 100% oplosgarantie klinkt in ieder geval aantrekkelijk.

Maar hoe lastig is dit klusje? Als ik wat DYI's bekijk zie ik dat er speciaal gereedschap voor nodig is, toch?
 #26399  door Theo
 
Om die rubbers in de draagarmen te persen heb je een flinke werkplaatspers nodig, de meeste garagebedrijven hebben er wel eentje staan. Als je een topkwaliteit bankschroef hebt, dan lukt het ook, maar onder protest.

De draagarmen zelf haal je het eenvoudigst van de auto als je de twee draagarmen (per kant) allebei los haalt met de bouten en moeren en dan samen met de fuseeplaat onder de veerpoot (drie bouten). Op die manier hoef je de (ellendig vastzittende) fuseekogels niet los te maken en kun je de klus doen met 'normaal' gereedschap. De fuseekogels van de spoorstangen moeten dan wel los, maar die willen altijd wel.

Als je alles los hebt, dan heb je dus de fuseestukken in handen met daaraan vast de beide draagarmen en daarmee kun je op de fiets naar de man met de werkplaatspers.

Lijkt ingewikkeld, maar is prima te doen zo.

Bij het monteren is het wel van belang dat je de draagarmen (vier bouten dus) pas definitief vast zet als de auto met zijn wielen op de grond staat en 100% in de rijstand staat, anders zet je de rubbers in een verkeerde hoek vast en gaan ze meteen weer stuk. Van levensbelang dus.


Dit haalde ik dus altijd onder de auto vandaan:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26400  door Theo
 
En dit is waar iedere E34 last van heeft, wiel-shimmy:

Even heel goed kijken op 0.50sec