E34Forum.nl

 #15219  door Liquid Li0n
 
Hallo, heb hier even een vraagje welke schijven, remmen en blokken jullie me aanraden, ben nogal een sportieve rijder en de 535i leent zich ook voor het snellere werk dat dan ook weer dat hele gewicht langer moet afremmen.

De vorige eigenaar had er remschijven opsteken met groeven en EBC Redstuff remmen maar nu ondervond ik eerder al wel wat trilling, maar gisteren op een rondrit de auto goed gebruikt en stevig doorgereden, uiteraard hoort daar ook stevig remmen bij, en als de remmen goed warm staan en ik rem zachtjes dan trilt het stuur (en de hele auto). Als ik trager rijd (onder de 80 zeg maar) en rem, dan is er geen trilling of hinder.
Ook als de auto even stil heeft gestaan, aan verkeerslichten of zo, valt het ook weer goed mee. Dus waar ik achter kwam uiteindelijk dat enkel bij hard doorremmen er geen trillingen zijn, maar als je zacht begint met remmen trilt hij. :roll:
Toen ik naar een garagist was voor andere zaken heeft deze de remmen eens bekeken en de schijven zouden niet krom zijn maar het lijkt precies toch wel zo of er is iets anders aan de hand. De auto remt wel goed, van bv 160 naar 0 gaat dit wel deftig, al is dit niet zoals een moderne auto natuurlijk.

Ik lees hier vaak dat de remmen van een 540i kunnen worden geplaatst maar ik vermoed dat er nog veel andere remmen mogelijk zijn. Wel wil ik de OEM 15" velgen blijven gebruiken.

Verder kan ik jullie ook zeggen dat de banden nieuw zijn en de remvloeistof ook onlangs vernieuwd is.
 #15226  door ivo
 
Het trillen komt waarschijnlijk van de bovenste draagarmen, het rubber van de bus scheurt nog wel eens waardoor bij remmen er gewicht op komt te staan en die bus de gewichtsverplaatsing + remmen niet kan verwerken.
EBC red stuff doet het pas goed als ze warm zijn, zou eerder een setje Hawk blokken pakken in de standaard set up. Er zijn ook rijders met voorkeur voor Tarox bijvoorbeeld. Zelf heb ik goede ervaringen met de zachtere Jurid blokken van de M5 remmerij, die passen ook. Te verkrijgen bij de dealer of in de handel.

Wil je upgraden dan is de 540 set up de meest makkelijke, de set van de 750 E32 met de 4-zuiger klauwen op de vooras past ook alleen die worden steeds moeilijker te vinden en daardoor is de prijs ook navenant...

Een E34 die fris is remt echt goed door hoor, alleen ben je vaak te bang om het pedaal goed in te trappen :D
 #15232  door Liquid Li0n
 
thanks

ook nog met iemand anders het erover gehad en die sprak ook van Jurid blokken dus die zijn het dan ook geworden, de schijven heb ik van Zimmerman, de geventileerde, niet de geperforeerde.
 #15234  door Lohran
 
ivo schreef:Het trillen komt waarschijnlijk van de bovenste draagarmen, het rubber van de bus scheurt nog wel eens waardoor bij remmen er gewicht op komt te staan en die bus de gewichtsverplaatsing + remmen niet kan verwerken.
Ah die van mij trilt ook bij het remmen! En de remschijven + blokken rondom zijn net 10k km oud en eigenlijk trilt het al vanaf het begin, dus vond het al zo vreemd. Ik hoor ook een beetje 'gekreun' (kan het niet anders omschrijven :mrgreen: ) als ik op het rempedaal trap, maar hij remt wel goed.
 #15235  door Theo
 
ivo schreef:Het trillen komt waarschijnlijk van de bovenste draagarmen
Precies wat ik dacht, altijd gesodemieter met de rubbers van die betreffende armen.

En voor de duidelijkheid, de bovenste draagarmen zijn de armen die vanaf het wiel schuin naar achteren staan gericht. De grote ronde rubbers van die armen zijn bij alle oude vijf- zes- en zevenseries een bron van ellende, vanaf de E23 t/m de E39 en misschien nog wel verder.

Die rubbers lubberen uit, waardoor de wielen van de auto gaat 'shimmyen' bij 90 km/u, alsof er onbalans in je banden / velgen zit. Daardoor krijgen de schijven weer op hun donder en trekken die weer versneld krom. Laat maar verse draagarmrubbers monteren en je zal zien dat je schijven aanvoelen alsof ze ineens weer recht zijn :shock:

Als je het niet erg vindt om wat comfort in te leveren, dan zijn polyurethaan bussen een aanrader. Persoonlijk vind ik het niet prettig, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Je krijgt in ieder geval een stijve voortrein met die dingen.
 #15236  door Lohran
 
Theo schreef:
ivo schreef:Het trillen komt waarschijnlijk van de bovenste draagarmen
Als je het niet erg vindt om wat comfort in te leveren, dan zijn polyurethaan bussen een aanrader. Persoonlijk vind ik het niet prettig, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Je krijgt in ieder geval een stijve voortrein met die dingen.
Maar hoeveel langer gaan die mee? Voor de overweging.
 #15241  door Theo
 
Gernant Peggeman en Eric (easy rider) rijden met polyurethaan bussen. Wellicht kunnen die meer vertellen.
 #15250  door easy rider
 
Ik heb alles van Powerflex geel op de vooras nu een kleine 100.000 er op zitten en ben er nog dagelijks blij mee. Op deze manier kan je gewoon met vierkante wielen rijden zonde trillen :mrgreen:
 #15376  door Liquid Li0n
 
ik heb nu gisteren de zimmerman schijven en jurid blokken laten plaatsen, ben benieuwd of het euvel nu verholpen is en ben ook benieuwd na de stopping power, uiteraard nu eerst even 300km rustig aan doen.
 #16135  door danny-ex-touringE34
 
Hoi allen. Gisteren de inspectie 2 uitgevoerd(nog aircofilter en bougies erin): alle remmerij los gehad en schoon gemaakt. Blokken gangbaarder gemaakt. Remwerking is uitstekend, bleek bij de recente APK, dus gangbaarheid zuigers niet gecontroleerd/iets aan gedaan.

2 nieuwe pendels achter waren nodig
Afbeelding

leidingen geschrobd en gecoat
De komende tijd de dorpelroest en wat onderrand roest bij de deuren(begint hier en daar nu toch) nog aan pakken.
Groeten, Danny