E34Forum.nl

 #22173  door Coach
 
Ik noem het maar zo, maar weet niet of het echt de officiële benaming is.
Gisteren had ik iets vreemds. Bij de tds was de 4e verstuiver (met de naaldslagsensor) vervangen. Die was na de apk gaan lekken, nadat ze het flexibele deel van de uitlaat vervangen hebben. Het lijkt nu of de motor meer tegendruk krijgt, want na de verstuiver ging er ook iets mis met de rembekrachtiging. De auto remde, maar als je de rem op liet komen en weer wilde remmen zat het pedaal vast. Beetje eng, zacht uitgedrukt.
De monteur vermoedde iets met vacuüm en na wat testen haalde hij dit onderdeel er uit.
Afbeelding

Er zitten dus drie 'pijpjes' op bij de vacuümklep, waarvan er een gebroken was. Hij was helemaal bros. De monteur heeft 'm nu weer dichtgemaakt, maar ik wil die buis uiteraard vervangen.
Nu keek ik op realoem en kwam ik het volgende tegen:
325tds 1997
Afbeelding

525tds april 1995
Afbeelding

De buis op de foto loopt dus van de vacuümpomp naar de rembekrachtiger.
Vreemde is dat het plaatje van realoem van de 325tds uit 1997 veel meer lijkt op het onderdeel op de foto dan het plaatje van realoem van de 525tds.
Mijn tds is geïmporteerd uit Duitsland in 2005. Is hier nu een verklaring voor te geven?
 #22175  door easy rider
 
De afbeelding van realoem en bmwfans van de 95 TDS geven niet weer wat er werkelijk onder de kap zit. Jij hebt dan ook nog de uitvoering met metalen deel naar de vacuumpomp maar je hebt ze ook vol kunststof. Die terugslagkleppen met de drie pijpjes er op worden na verloop van jaren bros en breken dan af als je er per ongeluk tegen aan tikt, dat zal bij jou gebeurd zijn op het moment dat de 4e verstuiver vervangen werd. Overigens wel vreemd dat de verstuiver is gaan lekken na de APK, hebben ze soms een roetmeting gedaan?

Wat bedoel je trouwens met "Het lijkt nu of de motor meer tegendruk krijgt".

Terug komend op dat terugslagklepje, ik denk dat het verstandig is een compleet nieuwe leiding te bestellen bij de stealer want dat ding krijg je nooit heel van de leiding laat staan er weer op.
 #22178  door Coach
 
Ik probeer ook de complete leiding te vervangen en niet alleen dat klepje. Vond het alleen vreemd idd dat er op realoem een totaal andere leiding staat dan er in werkelijkheid in zit. De afbeelding van de 325tds komt veel meer overeen.
Met tegendruk bedoel ik eigenlijk, dat het lijkt alsof het blok wat harder moet werken - in positieve zin - nu dat lekke uitlaat deel is vervangen. Eerst die verstuiver kapot, nu die klep van de rembekrachtiger.
Ga in ieder geval kijken of ik die leiding inderdaad nieuw kan bestellen, maar dan op basis van de afbeelding van de 325tds.