E34Forum.nl

 #23259  door epmans
 
jammer nou, apk-afkeur op roestige/ verroeste remleidingen. dus die ga ik maar vervangen.

iemand tips of trucs, handigheid, hulp voordat ik er aan begin?

ja en nog wat afkeurpunten die ik wel eerder heb gezien en kan aanpakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #23263  door Theo
 
Ik heb dat nog nooit gedaan, maar het schijnt goed te doen te zijn. Ik zou wel zo'n setje opsnorren waar je bochten mee kan maken en zo, volgens mij ga je daar veel plezier aan beleven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #23265  door danny-ex-touringE34
 
Ja die bochtentang is erg belangrijk: moet goed bij de diameter passen. Ik had een fractie te grote en dat betekende HEEL voorzichtig cm-voor-cm buigen. Ging best goed, maar nam meer tijd.
Ook heb je een wartelpersje nodig(niet vergeten de wartemoeren er GOED op te doen :lol: :lol: ).
Het lossen van de kruiskop boutjes van de leidingklemmen: ik heb ze WD40 in gespoten; zitten ze lekker in de bodycoating is het niet nodig. Met een steunplateau en een schaarkrikje de schroevendraaier onder druk gezet en met een waterpomptang ze een slagje kosgedraaid; dan draai je ze zo verder los. Altijd uitkijken dat je de kruiskop niet beschadigd.Is in een halve dag goed te doen.
Succes. Groeten, Danny
 #23282  door easy rider
 
Remleidingen naar achter zijn een ramp vooral bij de achteras. Ik heb het ook een keer gedaan bij de Touring en had toen een originele remleiding gehaald bij de stealer in de verwachting dat die reeds voorgebogen was, niet dus. Je krijgt een rechte leiding van hard aluminium met een zwarte plastic coating die eigenlijk alleen maar met zo een speciale tang van Theo netjes en makkelijk te buigen is. Je kan eigenlijk beter koper leiding nemen van de automaterialen zaak, dat buigt een stuk makkelijker en is onverwoestbaar.
 #23285  door epmans
 
Dankje Easyrider. Ik ben al een keer of drie met zon originele leiding van BMW onder de auto door gelopen. Het is een heel lang eind terwijl ik dan weet ik veel hoeveel bochten moet buigen. Begin en eind is een kwestie van los en vastdraaien maar het hele stuk er tussen is het 'm.
Dat ik dat als een probleem zie hebben jullie goed ingeschat.

Waar ik ook nog een beetje tegen op zag is dat het oliesysteem geen aftappunt heeft. Ik zou direct gaan losdraaien en vroeg me dus al af of ik dan niet onder de remolie kom... daar heb ik een tip ontvangen: een stok oid op het rempedaal en die bv tegen de stoel aan om ingedrukt te houden. Dan zou leeglopen minimaal zijn.

Andere apk punten zijn inmiddels gedaan, nu moet die leiding nog. Ik besteed deze toch maar uit.
 #23292  door Theo
 
Als je toch gaat vervangen, dan zou ik me niet druk maken om de remvloeistof en de verrotte leiding ergens midden onder de auto doormidden knippen en naar beneden buigen. Dan loopt alles leeg en kun je lekker werken.
 #23300  door Marthijn
 
Als je toch alles laat vervangen zou ik ook direct alle remvloeistof vervangen.
Voor een paar tientjes extra heb je dat ook weer klaar, voor 3 busjes betaalde ik 25€ ofzo.
 #23302  door Cees
 
gewoon niks vervangen
lek zijn ze niet want dat had je egt wel geweten
ff ontroesten met staalborstel en verse coating erop en je kan weer jaren mee
 #23305  door epmans
 
het is niet verkeerd moment om de olie te verversen, dus het mag er wel uitlopen maar dan graag gecontroleerd zodat ik en mn vloer enigszins bespaard blijft.

@Cees, heb ik ook gedacht. desnoods naar een ander keurstation rijden die van de afkeur niet weet. maar ik wil het liever vervangen hebben. dat is de auto wel waard ook en als ik de auto verkoop is dat ook wel voor mij een fijne gedachte dat ik niet het risico loop dat de koper op korte termijn er mee confronteert als hij wel door de rem zou trappen.

de leidingen zijn echt wel door de roest beschadigd, zitten putjes in die tevoorschijn kwamen door mijn staalborstel. Met name bij de klemmen.
 #23312  door martijn76
 
Ik weet niet meer hoe het bij de e34 achteras loopt, maar bij een e30 haal ik de complete achtertrein er onder vandaan zodat de leidingen normaal bereikbaar zijn.
En dan natuurlijk nieuwe rubbers in het frame, draagarmen, toplagers etc. Ik ben dan ook meer van overhalen voordat het stuk gaat :) .