Pagina 1 van 1

Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:14 dec 2019, 16:07
door P.K.
Ik zat van de week weer een hele dag in een moderne auto om vervolgens 's avonds weer in de E34 te stappen. En wat mij meteen opviel was het verschil met remmen.
Het voelde net alsof ik amper remdruk had toen ik bij het wegrijden uit het parkeervak even moest remmen.
Dat had ik ook toen ik het dorp uit reed. Op de snelweg ging het weer goed en kon ik gerust met een lekker tempo de linkerbaan bezet houden. De remmen voelde weer prima aan.

Nu is het verschil tussen de rembekrachtiging in een moderne auto natuurlijk beter dan in een 26 jaar oude 5 serie. Maar ik heb nog niet eerder gehad dat ik zo'n verschil merkte. En vond het ook gek dat het later (wanneer de remmen waarschijnlijk wat meer op temperatuur zijn) beter was.

Heeft dit te maken met slijtage van blokken en remmen? Of met het koude weer en nattigheid?

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:14 dec 2019, 18:16
door Theo
Ik herken dit eerlijk gezegd niet, een E34 heeft voor zover ik weet remmen die het ten alle tijden gewoon lekker moeten kunnen doen.

Wellicht heb je een matig soort remblokken en is het met andere blokken te verhelpen. Vreemd verhaal.

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:14 dec 2019, 20:40
door Lohran
Ik heb dit ook als ik op het werk met nieuwe auto's rijd en daarna in m'n BMW stap. Dan lijkt het of ik heel ver moet trappen, maar daar raak ik al snel aan gewend. Het zit gewoon in m'n hoofd :mrgreen: Want hij komt altijd netjes door de APK met de remmen en hij remt ook erg goed als ik doortrap. Veeeeel bergpassen al met de ruim 1700kg zware 5-serie getrotseerd :D

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:15 dec 2019, 05:27
door epmans
Ik herken dat!

Maar dan met een Seat. Vanaf dat daar Rembo remblokken op zijn gemonteerd heb ik het idee dat de auto eerst geremd moet hebben om goed te remmen. Soort van inremmen/ opwarmen zeg maar.

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:15 dec 2019, 13:36
door Lohran
Wat nog wel kan helpen is misschien de remvloeistof vervangen. Wordt bij mijne ook weer een tijd denk ik.
epmans schreef: 15 dec 2019, 05:27 Ik herken dat!

Maar dan met een Seat. Vanaf dat daar Rembo remblokken op zijn gemonteerd heb ik het idee dat de auto eerst geremd moet hebben om goed te remmen. Soort van inremmen/ opwarmen zeg maar.
Rembo? Mooi merk voor remschijven :mrgreen:

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:16 dec 2019, 15:16
door P.K.
Bedankt voor de reacties heren. Dan zal het wel tussen de oren zitten. Had dit verschil ook al eens met een a6 en de e30. Maar dat vond ik niet meer dan normaal.

Wel lekker trouwens na een hele dag in een moderne digitale auto te hebben gereden weer in een e30 of e34 te kunnen stappen en weer 100% zelf bepalen wat er gebeurt. Dan zijn het net go karts.

Zal straks kijken hoe het aanvoelt en ook even vloeistof checken.

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:16 dec 2019, 16:52
door P.K.
Net stukkie gereden. Als het moet remt ie goed maar het eerste stuk blijft wat zompig.

Vloeistof is echt behoorlijk donker. Dus dat zal de oorzaak wel zijn. Heb een tester voor remvloeistof die aangeeft hoeveel water er in zit, geeft 0% aan maar daar klopt waarschijnlijk niks van. Blokken nog lekker dik, schijven nog prima maar mogen na de winter ook wel vervangen worden denk ik.

Dus remvloeistof vervangen en ontluchten, jeej..

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:07 jan 2020, 11:46
door xatox
Normaal dien je remvloeistof om de 2 jaar te vervangen.
Ik zou gewoon eens een flush van het remsysteem doen,
dit is de kost niet en makkelijk te doen met een 2de persoon er bij.
Remmen van een E34 horen gewoon goed aan te voelen en moeten niet veel onderdoen voor een moderne wagen mits je remsysteem in goede staat is.

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:07 jan 2020, 15:20
door P.K.
Weet ik.
Zou het ergens in de kerstvakantie doen, maar is er niet van gekomen.
Zitten ook nog te kijken of we zelf een easy bleed systeem kunnen maken. Heb een keer met de e30 een kapotte hoofremcilinder gehad door het op de ouderwetse manier te doen, geen pretje.

Re: Remdruk verschil bij koude temperaturen

BerichtGeplaatst:02 feb 2020, 20:58
door P.K.
Vanmiddag een poging gedaan om de vloeistof te verversen en de boel te ontluchten.
Zelf een eezibleed achtig systeem gemaakt waarmee je druk kan zetten op het remvloeistofreservoir. Voorzien van een instelbare drukregelaar zodat ie niet verder gaat dan 1 bar.

Oude donkere remvloeistof uit het potje gehaald, nieuwe er in, ontluchter er op.
Wiel rechtsachter er af, slangetje op de nippel en opengedraaid.

En wat gebeurde er? Helemaal niks. Kwam 0 vloeistof uit. Pas nadat er iemand op de rem drukte kwam er een klein beetje uit.

Dan maar op de ouderwetse manier proberen, pedaal houdt geen druk vast. Dus dat werkte ook niet.
Vervolgens alle zooi weer in de auto gedaan, wiel er weer op en starten. Met bekrachtiging heb je op het moment dat je de rem aanraakt heel even druk, dat verdwijnt en komt aan het einde van het pedaal redelijk terug.

Ik heb met de e30 ook al eens gehad dat er veel lucht in het systeem zat, maar dat remde toch anders. Als je bij de e34 gewoon in 1x hard trapt op het pedaal blokkeren de voorwielen vrijwel direct.

EDIT 3-2: vandaag was alles ineens weer goed. Snap er niks van, blijf er voorlopig wel even van af.