E34Forum.nl

 #8342  door Frank87
 
Het volgende:
- Wisserbladen jaar geleden vernieuwd
- Ruitenwissers whipen gewoon van links naar rechts. Motoren lopen zonder problemen
- Ruitenwissers krijgen (incl. wasmiddel) de ruit niet goed schoon

Ik heb het idee dat het mechaniekje niet goed op de ruit drukt. Kan het zo zijn dat het wissersysteem op de E34 speling ontwikkeld o.i.d.?

Graag wat info over bekende problemen met ruitenwissers.
 #8344  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Frank.
Het zijn. geloof ik, vaak de asjes, die inslijten. Vooral de middelste. Dan wordt de druk van de veer minder. Misschien is dat de reden van het niet goed aandrukken.
Heb hetzelfde probleem en ben aan het ' reviseren'. Heb wat mechaniekjes van de sloop gehaald, maar daar zijn de asjes ook slecht van. Lagerbusjes zijn meestal nog wel ' goed'.
Een paar f-jes:
met de wisserarm een tandje hoger afgesteld,(anders loopt de arm tegen de motorkap), is dit de ' afstand':
Afbeelding
zo hoort de afstand te zijn:
Afbeelding

slijtage asjes(niet echt goed te fotograferen):
Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Danny
 #8352  door Speedy
 
Wat Danny zegt klopt. Ik ben wel een site tegen gekomen die de busjes heeft.
http://www.hongmei.com.tw/shop/spare-pa ... r-bushing/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben er zelf nog niet verder mee gegaan. ik zal hem in de loop van de week eens mailen. Om er achter te komen wat de kosten zijn.
 #8354  door epmans
 
De lagerbusjes zijn van koper, het slijt gewoon in. Wij sparen de rwmechanieken om ze ooit te reviseren.
Wat ikzelf wel doe is toch een beetje olie er in laten vallen zodat er smering is. Om de zoveel tijd even dopje weg en moertje los, druppie olie laten vallen en moertje weer er op. Gewoon voor wat smering. Goed topic is dit, ik denk dat ik weer ff een druppie olie ga laten vallen.
 #8368  door danny-ex-touringE34
 
In elk mechanisme zitten per lagerbuis 2 koperen lagerbusjes. De bovenste is vaak (wat) uitgesleten, maar de onderste is vaak goed. Ik ga proberen met de extra set die ik heb er ééntje goed te krijgen. Moet alleen een gave middenas zien op te sporen. Van de 2 sets die ik van de sloop heb, zijn beide middenasjes ingesleten.
Zag op de site(link van Epmans) dat de beide lagerbusjes ongelijke lengtes hebben, dus is van onder naar boven zetten misschien niet eens mogelijk.
Edit: ik ben nog even met het mechanisme bezig geweest en de lagerbusjes hebben dezelfde lengte. De schacht links(bestuurderskant) is korter=35mm en die in het midden=44mm. Daar zitten de busjes met een grotere tussenruimte in(zit het vet in). Kijken of ik ze eruit kan krijgen.
Groeten, Danny
 #8378  door easy rider
 
Ik heb eens zo een ding gereviseerd maar merkte geen enkel verschil m.b.t. ruitdruk. Enige was dat 1 van de ruitenwissers niet meer tegen de kap aan liep.
 #11664  door Machiel
 
Bij mij loopt de arm van de ruitenwisser tegen de motorkap aan. Een bekend E34 probleem, begrijp ik. Druk op de voorruit lijkt ok, maar het is iedere keer best een knal. Dus ook dit euvel komt op mijn to do lijstje.

Ik kwam deze how-to (met de nodige humor erin) tegen: http://www.bmwenthusiasts.co.uk/forum/v ... =55&t=2042

Klopt het dat het vervangen van het stangenstelsel de enige echte oplossing van dit probleem is?
Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb de dealer hier om een prijsopgave voor de hele klus gevraagd, maar ik vrees dat die niet mis zal zijn.
 #11665  door epmans
 
Het is wel te doen hoor, maar je moet de tijd nemen. Duurt zomaar meer dan twee uur.
 #11666  door Machiel
 
Het lijkt me ook een leuke klus; misschien wel iets voor op de sleutelmeeting?

Maar ik heb dus goed begrepen dat het vervangen van het stangenstelsel de enige echte oplossing is?
 #11676  door Speedy
 
Het gaat met name om de bus van de bijrijders arm. Deze krijgt door slijtage ruimte. je moet de bus dus gewoon vervangen. Voor het mooie moet je eigenlijk de bus op de maat van het stangenstelsel en de as van de bijrijders arm. Op het oude forum was iemand die dit een tijdje gedaan heeft.


Ik had een site gevonden waar ze de bussen verkochten ook was daar een video te zien hoe je de bus kon verwijderen. Ik heb momenteel volgens mij niet de beschikking over een oude. ik zal eens overleg plegen met iemand die ik ken. zijn buurman heeft zoals hij zegt een machineshop. mogelijk kan hij een aantal bussen laten maken. Ik had de eigenaar van de site nog gemaild maar tot op heden geen reactie mogen ontvangen.