E34Forum.nl

 #23319  door Coach
 
Ja, gemeten op stand 2. Rechterkoplamp doet het ook gewoon. Heb zekering 10 er uit gehaald en gemeten daar, maar geeft 0 volt.
Nog een keer in de stekker gemeten, maar ook 0 volt. Snap er geen jota van. Kan er een zekering onder de achterbank dwars zitten? Onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit.
 #23321  door MV525i
 
Okee,

Je krijgt op F10 dus 0 volt?
Wat meet je op pin 2 (aansluiting 87) van het relais K48? Ik neem aan 12 volt (vanwege de rechter koplamp die het wel doet).
Zo ja (12 volt op pin 2) dan kun je met een multimeter de draad doormeten op weerstand (ohms meten). 0 ohm, draad in orde, meter geeft 1, draadbreuk.
Je kan voor de zekerheid ook effe een andere zekering steken, 7,5 Ampere.
 #23323  door Coach
 
Ik denk dat ik iets verkeerd doe. Als ik de zekering 10 er uit haal en ik meet met de multimeter op de + en - zou ik toch 12 volt moeten krijgen?
 #23325  door MV525i
 
Coach schreef:Ik denk dat ik iets verkeerd doe. Als ik de zekering 10 er uit haal en ik meet met de multimeter op de + en - zou ik toch 12 volt moeten krijgen?
Yep, dan doe je iets verkeerd. Een zekering is aan de in- en uitgaande kant +. Logisch ook want als de zekering smelt is de aanvoer van stroom onderbroken. Je meet in dat geval 2x plus die je zelf onderbroken hebt door de zekering er uit te halen. Resultaat is altijd 0 volt.

Als je dit wil meten dan meet je tussen de ingaande pool van de zekering en massa. Massa is een willekeurig punt van de carrosserie dat een verbinding heeft met de - van de accu. Mooi punt zijn de bouten en moeren van de veerpoten.
Dus plus op de aansluiting van de zekering en massa aan de veerpoot.
 #23326  door Coach
 
Dat klinkt al een stuk logischer. Ga ik proberen. Thank you!
 #23327  door MV525i
 
Ik ben ook benieuwd. Dit soort problemen is namelijk vaak een massa probleem (de bruine draad vanaf de lamp naar de carrosserie). Maar als je daadwerkelijk 0 volt meet tussen plus en massa dan zit het probleem aan de pluskant.

Mocht je er niet uitkomen dan mag je me altijd even bellen, als het goed is heb je mijn nummer.
 #23328  door Coach
 
Oke, dank je wel. Ik ga het nog even proberen zelf uit te dokteren en anders krijg je een belletje.
 #23338  door Coach
 
Nou, gemeten zoals het hoort en op de zekering staat spanning. Voor de zekerheid alle andere ook gemeten en daar ook 12 volt.
Theoretisch blijft dan draadbreuk over, toch? Snap er geen jota van hoe dat nou ineens kan. Ene moment werkt ie en het volgende moment geen stroom meer. Is het een oplossing om de stroom dan maar van de andere koplamp te halen, eventueel met een zekering er tussen?
 #23349  door Theo
 
Het zal me niks verbazen als de plusdraad verrot in de stekker van de koplamp hangt te bungelen. Ik heb al vaker gezien dat die draden na een jaartje of 25 losraken van de stekker. Ik zou eens proberen te meten in de plusdraad vlak achter de koplamp.
 #23350  door MV525i
 
Wel stroom op F10, da's mooi.

Aan de pluskant hou je dan over draadbreuk, slechte verbinding in de stekker of je lampje is stuk.
Aan de minkant draadbreuk of een slechte massa verbinding.

Draadbreuk meet je door weerstand in de draad te meten, twee kanten loshalen en de meter er tussen hangen, 0 of dicht bij 0 ohm dan is je draad in orde, 1 dan is de draad stuk. Zelfde wijze voor de stekker en massa.

Maar ik zou beginnen met het werkende lampje van rechts even links te testen, je zal niet de eerste zijn met een nieuw lampje dat kapot uit de verpakking komt.