E34Forum.nl

 #24132  door Alex Kroeze
 
Hallo.

Van de 540IA is er iets met de schakelaar van het contactslot.Na de auto gestart te hebben naar huis gereden en daar wilde ik de auto uitzetten.De sleutel draaide redelijk zwaar terug en na geheel terugdraaien staat ie nog op contact 1 dus de radio etc etc is nog aan.Ik probeer de sleutel de andere kant op en kan dus tot aan contact 2 komen maar niet meer starten.

Daarop de schakelaar achter het contactslot verwijderd en met een schroevendraaier draaien.Ik kan de auto starten en compleet uitzetten.Nu denk ik dus dat de schakelaar inwendig versleten is en dus de nokken op het uiteinde van het contactslot de schakelaar niet meer meenemen.Vervelend is wel dat ie op stuurslot staat.......

Is het lastig om de schakelaar te vervangen en waarom staat ie nu op het stuurslot en kan ik hem op de een of andere manier uit het stuurslot krijgen?Ligt dat er alleen maar aan omdat de schakelaar er af is?

was even aan het zoeken op ETK maar kan die schakelaar ook niet vinden?

Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

Alex
 #24134  door Speedy
 
Ik denk eerder dat je contact slot. Stuk is. Als je het elektra deel er af hebt kun je dan het slot wel verdraaien?
 #24136  door ivo
 
Dat klinkt inderdaad als kapot contactslot....
 #24145  door Alex Kroeze
 
Dat dachten ze bij BMW ook.Hebben jullie ergens een how to?Ik heb dit nog niet bij de hand gehad en heb toch wel wat zorgen dat ie in het stuurslot staat en daar niet meer uit wil.

Alex
 #24146  door Speedy
 
Volgens mij zit het slot met twee breekbouten vast. Daar zul je de kop af moeten halen. En dan zou je zo los moeten kunnen draaien.
 #24148  door Alex Kroeze
 
Ik had een how to gevonden maar ik denk dat nu het feit dat ie op het stuurslot zit dit niet werkt.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe krijg ik dat stuurslot er af?Op dit moment is de schakelaar aan de andere zijde van het contactslot er af maar dat heeft er neem ik aan niks mee te maken?

Ik begrijp ook niet goed wat er aan het slot moet mankeren als je de sleutel draait zie je de as meedraaien maar in welke stand je hem ook zet dat stuurslot blijft er op :twisted: :twisted: :twisted:

Alex
 #24193  door Alex Kroeze
 
Nou is ie er dan af met de nodige schade.Dat met die haarpin zal bij een ander wel werken maar bij mij lukte het dus niet.Daarop maar eens korte metten gemaakt en met een schroevendraaier en hamer het slot er uit gemept.Zal wel niet zo zijn als het hoort maar dat is dan maar zo.

Wel is dat stuurslothuis nu kapot maar dat bestellen we dan wel nieuw.Inclusief slot.

Zit er bij de bestelling ook de as die het contactslot verlengd zodat ie bij de schakelaar komt aan de andere kant?Dit vraag ik omdat je die nergens op een ETK tekening ziet en dat asje is dus gebroken.

Dan dat stuurslot.Die delen zijn met het loshalen uit elkaar gevallen en nu ben ik me er niet zeker van hoe het nu weer in elkaar moet.Niet dat we straks nog een keer kunnen.De kosten zijn nu €200.- en dan hoeft niet 2x zoveel te worden.Zou je eventueel dat stuurslot gewoon er niet op zetten dus die bewegende delen zou dat invloed hebben?

Alex
 #24248  door Alex Kroeze
 
Blij dat er zoveel reacties gekomen zijn met suggesties en oplossingen.......

Het slot zit er weer in.Het stuurslot komt dus compleet opgebouwd met het asje wat gebroken was al gemonteerd.Als je dat er weer in gebouwd hebt kan je dus met een schroevendraaier de auto starten en rijden.Het wachten was dus op het contactslot.Dat is er ondertussen en vanmorgen met wat gepriegel die er ook weer in gefrommeld.

Dan ben je klaar maar dat is niet zo.De auto stond met het stuur gedraaid toen het asje brak en ik kreeg hem dus niet uit het stuurslot.Om de voorwielen weer recht te krijgen dus de auto zonder stuur en airbag gestart en je raad het al nu al de beruchte airbag lamp knippert na starten rood en gaat dan over op continue.

Ondertussen al een paar keer uitgelezen maar de fout blijft terug komen.De storing is dat er teveel weerstand is.

Ben benieuwd of jullie weten hoe je dit opgelost krijgt.

Alex
 #24250  door Speedy
 
Deze storing zal je moeten resetten. Of heb je dit al geprobeerd?
 #24251  door Gert
 
Ja sorry, ik lees wel maar kan niks nuttigs vertellen.
Wel over dat airbag lampje. Die moet je met een computer resetten.
Hier om de hoek zit een BMW handelaar en die heeft een officiële BMW kast. Wel grappig dat deze kast niet in de ECU kon komen!
Uiteindelijk had hij nog een wat oudere SnapOn handheld computer en daar lukte het wel mee.