E34Forum.nl

 #25154  door Machiel
 
Van tijd tot tijd valt de thermometer voor het koelwater bij mij helemaal terug naar nul. Een subtiel klapje op de cockpit hielp aanvankelijk prima, maar ik moet steeds harder slaan tegenwoordig... En gisteren kreeg ik hem helemaal niet meer omhoog (de thermometer bedoel ik dan, hè ;) )

Mijn kort door de bocht conclusie is dan dat er in de cockpit iets mis is. Als ik daar op de bovenkant een klapje gaf deed ie het immers weer. Maar kunnen er ook andere oorzaken zijn?

En, vroeg de leek zich af, zou er een relatie kunnen zijn met het aan- en uitfloepen van mijn dashboardverlichting? Iets met massa probleem?

Benieuwd naar jullie inzichten en eventuele gelijke ervaringen.

Edit: vond ondertussen deze instructies op Youtube: Los moertje van de thermometer aan de achterzijde van het cluster zou het dus zo maar kunnen zijn.
 #25155  door flash
 
Dat los moertje is bij e30's alleszins in 90% van de gevallen de oorzaak, dus goed mogelijk bij e34 ook. Beetje kopervet aan de contacten van het metertje wil ook helpen.
 #25156  door Machiel
 
Inderdaad een goede kanshebber.

Ik heb net even de zelftest van het instrumentenpaneel gedaan. Voor wie die niet kent: rechtse knopje op je cockpit ingedrukt houden als je hem op contact zet. Dan zie je eerst wat info op je schermpje langskomen en dan wordt het pas echt 'vet': alle meters slaan even uit en alle lampjes en pixels gaan branden. 8-)

Bij de eerste keer deed de kvs thermometer bij mij wel netjes mee, bij de tweede en derde keer niet. Dan lijkt het me dat het probleem dus echt daar moet zitten. Bij de zelftest doet de kvs-sensor onder de motorkap immers niet mee.
 #25157  door Marthijn
 
Ah das ook nog een probleem bij mij, de tellerbak.!
Soms doet de snelheidsmeter het niet, na een tik op het console doet hij het wel.!
Zal de test ook eens doen en kijken wat daar uitkomt.!
Thanks for the hint.!!
 #25161  door Machiel
 
Bedankt voor de tip. Misschien sowieso handig om hem eens open te maken. Ik zag ook nog de tip om de contacten van de thermometer (en de benzinemeter) wat op te schuren.
 #25162  door Marthijn
 
Machiel schreef:Inderdaad een goede kanshebber.

Ik heb net even de zelftest van het instrumentenpaneel gedaan. Voor wie die niet kent: rechtse knopje op je cockpit ingedrukt houden als je hem op contact zet. .
Ik heb maar 1 knopje in mijn cockpit, aan de linkerkant...die om de dagteller te resetten. heeft dat hetzelfde effect of word er met het rechtse knopje een andere bedoelt.?
 #25164  door epmans
 
er was ook iets met de dimschakelaar. als die niet meer helemaal lekker was ging denk ik het licht af en toe uit. weet niet meer precies.
 #25166  door Machiel
 
@Marthijn: vreemd. Bij mij zit er nog precies zo'n knopje als de reset voor de dagteller aan de rechterkant. Geen idee of het linkerknopje bij jou dan hetzelfde effect geeft.

@Epmans: de dimmer voor de dashboardverlichting is een beruchte voor wat betreft het flikkeren. Eentje had ik al van jou,en een andere van mijn interieurswap tijdje terug. Bij beide heb ik hetzelfde probleem.