E34Forum.nl

 #25458  door MdR
 
Wie kan mij helpen met het volgende probleem? Ik heb de handslinger van mijn schuifdak vervangen door een motor. Keurig de hemel eruit en de kabelboom aangesloten op de stekker onder de achterbank. Nu kom ik tot de ontdekking dat er geen stroom staat op deze stekker onder de achterbank en dus doet mijn schuifdak het niet. Beetje zitten speuren en de zekeringen vervangen die voor het dak bestemd zijn, maar geen resultaat. Nog steeds geen spanning op de stekker. Weet iemand of er misschien nog ergens een relais oid nodig is? Ik kan er weinig tot niets over vinden op internet en blijkbaar heeft niemand ooit zo'n slinger vervangen voor een motor. Ik heb overigens een enkel schuifdak in een 520i uit 1990.
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor mij.
Grt,
Marco
 #25465  door epmans
 
heb je de motor zelf getest?
ik heb geen idee, behalve de andere simpele dingen die je al genoemd hebt.
 #25469  door Gert
 
Als ik het goed zie, in het boek, dan is P91 een relais/zekering onder de achterbank. Daar moet je stroom meten, zo niet dan zit een storing naar de zekering toe.
Vandaar gaat er prik naar pin 15 van Relaismoduul A5. En dit moduul zorgt voor prik op de motor zelf.
Uiteraard wordt dit aangestuurd door het basismoduul A1.
Waar deze componenten exact zitten, weet ik niet. Maar nu heb ik ook geen tijd om dat op te zoeken. Dat kan later eventueel wel.
 #25472  door Gert
 
Nog even gekeken, maar een 1990 auto is dus iets anders dan de mijne.
Maar dat maakt niet uit, want hier heb je alle schema's:
viewtopic.php?f=43&t=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Die van 1990 is hier:
http://www.e34forum.nl/forum/PDF/e34_90.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Open dak/sunroof vind je bij 5410.

Zoals je ziet krijgt de motor hier prik uit de A5 relay module. Deze module wordt gevoed door de P91 rear power distribution box

Bij hoofdstuk "7000" vind je de plaats van de compenten en A5 zit: below RH side of rear seat, in P91 Rear Power Distribution Box. Moet te vinden zijn.
Relay P91 zit: below RH side of rear seat.

*edit* op pagina 7100.0.45 heb je zelfs een plaatje met locaties.

Dus hier zou ik beginnen met zoeken met een multimeter en kijk of je prik hebt. Gewoon betreffende pagina's printen en beginnen met meten en zoeken. Veel plezier.
 #25476  door Ruck
 
Gert schreef:Nog even gekeken, maar een 1990 auto is dus iets anders dan de mijne.
Maar dat maakt niet uit, want hier heb je alle schema's:
viewtopic.php?f=43&t=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Die van 1990 is hier:
http://www.e34forum.nl/forum/PDF/e34_90.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Open dak/sunroof vind je bij 5410.

Zoals je ziet krijgt de motor hier prik uit de A5 relay module. Deze module wordt gevoed door de P91 rear power distribution box

Bij hoofdstuk "7000" vind je de plaats van de compenten en A5 zit: below RH side of rear seat, in P91 Rear Power Distribution Box. Moet te vinden zijn.
Relay P91 zit: below RH side of rear seat.

*edit* op pagina 7100.0.45 heb je zelfs een plaatje met locaties.

Dus hier zou ik beginnen met zoeken met een multimeter en kijk of je prik hebt. Gewoon betreffende pagina's printen en beginnen met meten en zoeken. Veel plezier.

Wat zou het toch zonde zijn als we dit niet meer hadden hè
Fijn zn meedenkende mensen :D
 #25544  door MdR
 
Dank voor de tips en adviezen. Ik had de schakelschema's zelf ook al gevonden (maar toch bedankt hoor) en ben met doormeten begonnen. Snap er helaas nog steeds niets van, want er staat op 1 van de polen van de schakelaar 10,5 volt. De rest geeft niets en dus ook geen 12 volt op de te verwachten draad. Vreemde is dat de centrale deurvergrendeling wel werkt en die moet volgens de schema's via dezelfde relay (samen met electrische ramen, maar die heb ik niet) aangestuurd worden. Andere e34 eigenaren leren mij dat alles nog wel eens wil uitvallen, maar dat heb ik dus niet. Kortom...het is een mooi uitzoek werkje tijdens de feestdagen :D
Mocht iemand nog een helder idee hebben...ik houd mij aanbevolen.
 #25546  door Gert
 
MdR schreef:Snap er helaas nog steeds niets van, want er staat op 1 van de polen van de schakelaar 10,5 volt. De rest geeft niets en dus ook geen 12 volt op de te verwachten draad.
Dat is wel wat vaag omschreven: op 1 van de polen. Welke pool? Moet daar wel prik op staan?
Op het eerder genoemde schema kun je dan zien of er uberhaupt prik op moet staan.
Overigens, de schema's welke ik gelinkt heb, daar heeft de schakelaar helemaal geen prik, behalve voor het lampie.
De schakelaar voor het dak is daar een massa-schakelaar. Of welke schakelaar bedoel je?

Prik naar de motor van het dak, komt rechtstreeks uit General Module A1.

Overigens komt daar nog veel meer uit, maar dat had je zelf al ontdekt. Dus ook al doet een ander component het, dan kan het goed mogelijk zijn dat weer een ander component het niet doet. Als dat zo is dan zou dat betekenen dat A1 stuk is.
Je kunt manueel de zaken doormeten, samen met die schema's. Maar je kunt ook proberen om een andere module te scoren en kijken of die het dan wel doet.

Wat ik zou doen is beginnen daar waar prik vandaan zou moeten komen volgens het schema. En dan van component naar component werken.
Dus kijken of er prik (constante prik) komt op pin 15 van A5. De kleur staat er ook bij: rood/groen.
De motor zelf krijg prik via pin 11 van A5. Deze komt dan weer uit A1.
En zo verder.
Dan heb je nog de schakelaar zelf, legt deze wel echt massa of juist niet? Enzovoort enzovoort.

Veel plezier.
 #25547  door MdR
 
Excuus Gert. Ik heb het verkeerd getypt. Bedoelde de stekker, niet de schakelaar. Maar inderdaad, ik ga gewoon alles nalopen en doormeten. Goede tip om op de pinnen te beginnen van de A1 module. Thnx!