E34Forum.nl

 #26505  door Black yz
 
Kabelboom links voor voor aansturing stelmoter ligt er.
Zou op marktplaats setje kunnen kopen , alleen deze komt uit auto met airbag. Bedieningshandel zou dan niet goed te plaatsen zijn icm ruitenwisserhandel.
Daarbij nog vraag : remschakelaar (2 adering) voldoende, dus de reeds aanwezig zijnde schakelt ook Cc uit bij aanraken?
Gr. Theo.
     #26508  door Theo
     
    De huidige remlichtschakelaar gaat de CC gewoon uitschakelen, daar hoef je niks extra's voor in te bouwen, de koppelingsschakelaar zit er af fabriek niet in.

    Ik heb in mijn E30 en mijn E34 CC ingebouwd en die koppelingsschakelaar achterwege gelaten en die heb ik nog nooit gemist. Uiteraard wel een hoop ge-ouwehoer over gekregen op diverse forums, want oh oh oh wat is dat gevaarlijk, maar dat vind ik dus flauwekul. Als je gewoon rijdt zoals je van je rij-instructeur geleerd hebt dan trap je dus nooit, maar dan ook ècht nooit zomaar je koppeling in tijdens een rit op de cruisecontrol, dan ben je òf een sukkel, òf je kan niet rijden. Bij een noodstop is je eerste trap op je rem en in een split=second de koppeling erachteraan. Het enige wat je zou kunnen doen, maar dan ben je dus ècht een pannekoek: in zijn vier rijden op de CC en dan (in de cruise-control dus) door willen schakelen naar vijf. Daar maak je je motor niet blij mee inderdaad :mrgreen:

    De stekker naar de koppelingsschakelaar moet dan wel doorgelust worden, anders krijg je je CC niet aan de praat. Als je een automaat hebt moet dat ook (witte tweepolige stekker onder het stuur), er is zelfs een origineel doorlusblokje voor te koop bij de dealer, maar alles volstaat, als de twee polen maar doorgelust worden.
     #26509  door Theo
     
    Er zijn grofweg twee soorten CC te koop: de vroege modellen met de module onder de motorkap of de late modellen met de module achter de linker speaker. Dan heb je in de regel ook de juiste stuurhendel te pakken met of zonder airbag en dus recht of met een bochtje. Maar er kan ook een mix van die twee soorten zijn, wel iets om op te letten dus, je moet echt de goede module hebben en echt de juiste stuurhendel. De stelmotor is altijd hetzelfde maar uiteraard wel afhankelijk van de motorisering, een M30 stelmotor heeft een andere kabel dan een M50 en ook een andere bevestigingsbeugel, maar dat lijkt me logisch.