E34Forum.nl

 #28326  door Ruud
 
Geen idee of dit de goede plek is voor dit onderwerp...

Is het ene beetje te doen om een originele (webasto) standkachel achteraf in te bouwen?
En hoe werkt zo'n oude standkachel? Ik kan me voorstellen dat die nog geen afstandbediening of app-bediening heeft...
Of is dat ook te veranderen? Ik kan me namelijk voorstellen dat de kachels zelf niet heel veel veranderd zijn en dus te upgraden zijn naar nieuwere techniek.

MVG, Ruud
 #28329  door johan525
 
Als je een volledige inbouw set hebt is het zeker wel te doen. Hoewel het bij een v8 vanwege de beschikbare ruimte wel een beetje een uitdaging kan worden.
Ik weet niet hoe dit bij de E34 zit, maar bij de E32 loopt de kabelboom van de standkachel helemaal van de motorruimte tot de kofferbak. Dus je zal ook de nodige interieurdelen moeten verwijderen om de standkachel in te bouwen. Ik verwacht dat dit bij de e34 hetzelfde is.

De standkachel stel je in via de "ZEIT" functie op de board computer. Deze zal dan om de ingestelde tijd aanslaan en de boel ontdooien.

De aansturing is vrij simpel en daar zou je als je wat elektrischie kenis hebt makkelijk een afstandbedieing op kunnen maken. Het zou mij trouwens niet verbazen als er kant en klare setjes daarvoor bestaan.

Als je echt alle details wil weten kan ik wel eens zoeken of ik ergens de BMW inbouw handleiding heb voor de standkachel in de e34/v8.
 #28333  door Ruud
 
De hoeveelheid werk hoeft niet echt een probleem te zijn, dat is wel een mooie uitdaging.
Als je die inbouw handleiding een keertje tegen komt zou ik m graag willen hebben als dat kan!

MVG, Ruud
 #28336  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Ruud, ik heb een inbouwhandleiding voor de 525 van een waterverwarmer, dus geen hete lucht(heb daarin de achteraf inbouw unit gehad). Deze had een eigen schakelklok, dus aansluiting op de BC ken ik niet. De inbouwruimte bij de 2.5 motor is wat makkelijker dan met de V8; de rechter cil-bank zit dan mogelijk in de weg. Bij mijn auto zat die rechtsvoor op de binnenwielkast. (zoek nog even een fotootje)
Je zou komtakt met Webasto kunnen opnemen voor een inbouwhandleiding, want als ik me goed herinner kwam de brander-unit dan achter de bumper of achter de wielkuipbekleding, zoiets?
Als je een kopie van mijn handleiding wilt, laat het me weten. Groeten, Danny
 #28338  door Ruud
 
Bedankt voor de reacties jongens!
Nu al plezier van het forum :D

MVG, Ruud
 #28342  door epmans
 
mooie optie inderdaad. Als je alle onderdelen hebt, ook specifiek voor de M60 kan de inbouw natuurlijk als je maar genoeg geduld kunt opbrengen want je bent niet in een middagje klaar.
bediening met een 'speciale' boordcomputer of met de zogenaamde BCIV zoals waarmee de meeste 540 voorzien zijn.