E34Forum.nl

 #13252  door MemphisBmw
 
Enige maanden geleden ben ik in contact gekomen met Easy Rider, we hebben eerst telefonisch contact gehad waar ik aangaf dat mijn motor bij een warme start niet in een keer aanslaat. Easy Rider zei dat dit te maken heeft met de brandstofpomp die aan zijn einde zou gaan lopen of dat deze in ieder geval versleten was(auto had toen rond de 410.XXX km gelopen).
Afspraak gemaakt om de nokkenas en brandstofpomp te laten afstellen en 04-11-2015 was de dag dat dat zou gaan gebeuren 8-)
Dit onderwerp met foto's gaat dan ook hierover, ga mijn best doen om mijn grijze massa aan het werk te zetten en zoveel mogelijk hier neer te zetten hoe mijn ervaring was om dit te zien en mee te maken!

Helaas heb ik geen foto gemaakt van begin af aan :oops: maar ik mag aannemen dat jullie wel ongeveer weten hoe een M51 BMW blok eruit ziet als deze nog in elkaar zit ;)

Op onderstaande foto is te zien dat het een en ander er al af is, een Bahco staat op de nokkenas om deze af te stellen. Ook staat er een hulpmiddel voor de afstelling van de nokkenas op om te kijken hoever deze staat en of hij goed staat(het zwarte ding net boven de ketting)
Afbeelding

Hier vanaf een andere hoek, mijn wijsvinger kon ertussen en Easy rider zei dat dit extreem was ook al liep de motor goed/mooi.
Afbeelding

Klaar en een duidelijk verschil!
Afbeelding

Zelfde alleen van verder afgenomen.
Afbeelding

En weer verder met de volgende klus; brandstofleidingen demonteren.
Afbeelding

Brandstofleidingen zijn gedemonteerd.
Afbeelding

Druk van de brandstofpomp word gemeten, heb nog een andere foto maar daar kun je helaas niks op aflezen van de meter.
Afbeelding

Deze foto bedoelde ik.
Afbeelding

Van verder af genomen.
Afbeelding

Word hard gewerkt aan de motor!
Afbeelding

Kleppendeksel zit er weer op en de brandstofleidingen worden ook weer gemonteerd.
Afbeelding

Kleppendeksel word vast gezet en bijna alle leidingen zitten er weer op, en alle bouten worden met copaslip vast gezet door Easy rider.
Afbeelding

Kleppendeksel zit vast en leidingen zijn gemonteerd nu nog even de turbo controleren en het lucht filterhuis kan er ook weer op!
Afbeelding

EGR(ja deze auto is ooit geimporteerd uit Duitsland en heeft een EGR) tijdelijk dichtgemaakt en bijna klaar om de brandstofpomp af te stellen.
Afbeelding

Foto van andere hoek.
Afbeelding

Inlaatspruitstuk en EGR(die meteen word afgedopt dmv een €0,50 cent muntstuk,waardoor mijn auto €0,50 eurocent meer waard is) zitten er ook weer op!
Afbeelding

Zie hier bewijs :D 8-)
Afbeelding

Zoek het munstuk :mrgreen:
Afbeelding

En motor weer klaar, nokkenas en brandstofpomp afgesteld!
Afbeelding

Had nog een filmpje gemaakt maar mijn SD kaartje heeft het begeven waar deze opstond! :cry: :( Sorry Easy Rider! :cry:
Ook zaten er O-ringen(die er absoluut niet horen te zitten) bij de Injectoren,deze heeft Easy rider allemaal verwijderd en het blok goed en grondig schoongemaakt :)

Deze Olie met TSL toevoeging raadt Easy Rider aan welke er op 8 januari ook in zijn gegaan uiteraard met een nieuw oliefilter. Olie(moet 8 liter in dus je moet 10 liter kopen) met TSL(0,25 liter) toevoeging al met al bijna €100,-.
Afbeelding

Alleen het beste voor deze motor, auto blijft nog een lange tijd(als het aan mij ligt tenminste) bij mij word op onderhoud niet bespaard of bezuinigd en krijgt de E36 ook wanneer dit nodig is!

Zoals ik gister al heb verteld bij het jezelf voorstellen topic zijn mijn injectoren vorige week gereviseerd door Easy Rider, verschil is duidelijk merkbaar. Ook is er 04-03-2016 10 liter Special mix brandstof in gegaan. Easy Rider zei dat het koppel hierdoor omhoog gaat wat je na 10 km merkt. Aangezien het een km of 40 a 45 is naar huis vanaf Easy Rider met een stuk snelweg kwam ik daar zeker achter! :D :mrgreen:
Zo hoort een M51 altijd te rijden en op te trekken, 1 woord; FANTASTISCH! Ik ga zeker meer van deze Special Mix halen bij Easy rider, mocht ik een lange rit hebben dan kan ik dit onderweg bijvullen maar kan maximaal 50% diesel en 50% Speciale Mix of 25% diesel en 75% Speciale Mix.

Hoop dat jullie dit een nuttig onderwerp vonden en leuk om te lezen....

Alle credit gaat uit naar Easy Rider voor al het werk aan mijn auto tot nu toe, kijk uit naar de sleutelmeeting waar we elkaar kunnen ontmoeten en misschien elkaar van dienst kunnen zijn. 8-) :D ;)
Laatst gewijzigd door MemphisBmw op 06 mar 2016, 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.
 #13253  door easy rider
 
Mooi verslag en mooie foto's ook natuurlijk.

Gelukkig was de brandstof pomp niet versleten. Meestal kan de pompkop afgeschreven worden na 4 ton maar dit type heeft een pompkop met inductieve gever en gaat veel langer mee dan het type met sleepcontacten.

Dit blok draait ondanks de 4 ton die er op staat weer als een zonnetje maar wat wil je ook, Nokkenas, pomptiming en pompkop afgesteld, verstuivers gereviseerd, verse olie met veel ZDDP en een toevoeging TSL en dan nog eens die speciale mix die je bovendien wat meer koppel geeft, dat alles maakt een wereld van verschil.

Voor de geïnteresseerden onder de diesel rijders, die mix heeft met plantaardige olie te maken en is qua prijs zeer interessant. Voor meer informatie info@e34forum.nl.
 #13254  door MemphisBmw
 
Dank je wel Easy Rider :mrgreen: Mijn dank gaat ook naar jouw uit voor al het werk aan mijn auto(tot nu toe).

Er zit al heel wat geld in de E36 maar dit heeft een reden; zodat ik er nog langer van kan genieten en er zeker van kan zijn dat hij mij niet in de steek laat. Het rijd ook beter na al dit werk en geld wat erin zit! Verbruik is omlaag gegaan en olie verbruik heeft hij niet of nauwelijks.

De mix is aan te raden of in ieder geval aan te raden om te proberen ook al is het maar 10 liter, het verschil is duidelijk merkbaar. 8-)
 #13255  door epmans
 
Voor mij is dat allemaal abracadabra.... je meldt dat er druk is gemeten op de brandstofpomp. Ik zie wel dat die meter tot 100 loopt maar 100 wat en wat wordt daarmee dan geceheckt?
(Ik hoop dat ik het antwoord begrijp :( )

Wat me dan wel opvalt is dat alles mooi fris gepoetst is. Je moet mijn wagenpark maar niet bekijken...
 #13256  door easy rider
 
Er wordt geen druk gemeten maar timing van de inspuiting. Dit is en statische timing want de vervroeging wordt verzorgt door de hydraulisch/elektrische vervroeging in de pomp. Die vervroeging wordt aangestuurd vanuit de DDE en doet dat aan de hand van krukassensor, naaldlichthoogte verstuiver #4, koelwatertemperatuur, inlaatlucht temperatuur en nog wat zaken. Je ziet dat de inspuiting van de M51 voor die tijd al behoorlijk geavanceerd was.
 #13272  door MemphisBmw
 
@Easy Rider; De brandstofpomp is niet versleten maar hoe komt het dat m'n E36 niet in een keer start met een warme motor(binnen 10 a 15 min wel maar na 30min niet in een keer meer). Blijven starten eigenlijk de eerste keer tot hij hem pakt!
Kan de startmotor er mee te maken hebben?
 #13275  door easy rider
 
MemphisBmw schreef:...hoe komt het dat m'n E36 niet in een keer start met een warme motor(binnen 10 a 15 min wel maar na 30min niet in een keer meer)...
Heeft niks met de startmotor te maken. Laten we de volgende keer even kijken of je terugslagkleppen hebt voor je brandstoffilter, was een mod op de latere M51 motoren. Inspuitpomp is gewoon goed anders zou hij echt zwaar beroerd starten bij warme motor of zelfs helemaal niet aanslaan.

Ik merkte wel dat jou accu wat slecht aan het worden was, wellicht ook even een aandachtspuntje. Als de accu wat minder is bij een M51 dan draait de motor langzamer rond tijdens starten en dan heb je wat minder compressie. Een dieselmotor is een zelfontbrandingsmotor en heeft voldoende compressie nodig om hem gestart te krijgen.
 #13278  door MemphisBmw
 
Ja kunnen we doen ;)
Sinds ik mijn condensator eruit heb gehaald start hij beter, voorheen is het 2 keer voorgevallen dat hij niet aansloeg en leek het erop alsof de accu leeg was! Paar seconden later nog een keer geprobeerd en startte toen wel.
Accu is op 22-07-2015 nieuw aangeschaft en meteen geplaatst uiteraard!

We kijken de volgende keer wel even ;)

Wanneer kan ik een mix ophalen bij je? Moet ik dan zelf de jerrycans meenemen?