E34Forum.nl

 #25703  door Trebo-E36
 
Hierbij stel ik mijn tracktoy project voor, nu een 5 jaar in mijn bezit waarvan ik hem 3.5 jaar dagelijks gebruikt heb. Oorspronkelijk was het plan om er een track/drift gerichte oldtimer van te maken maar hier heeft de Belgische staat een stokje voor gestoken.

Nu even naar het begin...

In 2014 kom ik na veel zoekertjes sites afschuimen op deze 325i. Hij werd te koop aangeboden in Sliedrecht bij een velgen winkel genaamd Wheels @nline, een zaak vol met OEM BMW velgen. Ook zijn plan was om deze bij te houden tot hij oldtimer was maar Nederland was iets sneller met het bijschaven van de oldtimerleeftijd en mocht deze de verkoop in. Na een inspectie van het voertuig zijn we een testrit gaan maken en daar werd al snel duidelijk dat er wel wat werk was aan de ophanging maar de motor liep als een zonnetje. Uiteindelijk dus overgegaan tot de aankoop en na de invoerprocedure waren we een 2 tal weken verder er mee aan het rondcruizen.


En dan nu enkele foto's van net na de aankoop:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
 #25704  door Trebo-E36
 
De lijst van zaken die ondertussen zijn aangepakt ( ik kan enkele vergeten zijn) :
- Bilstein b16 pss9 ---> achterste dempers begonnen te lekken, deze zijn vervangen door regelbare Ast dempers.
- Vorschlag camberplates
- H&R swaybars
- Powerflex zwarte bussen op de achteras
- M3 subframe versteviging
- Vanos revisie
- grotere radiator
- Spal elektrische fan
- Alcantara dakhemel + hoedeplank ---> Ondertussen gestript
- Schrot quickfit 4 punts gordels ---> vervangen door Sparco 6punts gordels
- E36 m3 shortshifter ---> vervangen door IRP shortshifter
- Qsp 70mm suede stuur
- Verlichte ///M pook ---> IRP shortshifter
- VDO oliedruksensor en -meter
- VDO olietemperatuursensor en -meter
- Brembo gergroefde remschijven
- Pagid rs29 remblokken ---> We gaan nu Cl rc6 proberen
- Sachs koppeling + drukgroep
- Achterste flanken herspoten
- Kop herspoten
- Nieuwe achterste raamrubbers (zwarte)
- Nieuwe kleppendeksel pakking
- Alpina uitlaat collector
- Alpina middenlijn
- Supersprint race einddemper
- Subframe versteviging
- Weichers veerpootbrug voor
- 40% sperdifferentieel
- Veerpootbrug achter
- Stalen remleidingen
- Weichers full option rolkooi
- Custom instrumenten paneel
- Custom meter paneel

Nu volgen foto's van de werken vlak na de aankoop:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
 #25705  door Trebo-E36
 
Toen de ophanging in orde was zijn we aan het koelcircuit begonnen enkele maanden verder...
Nieuwe en grotere radiator, elektrische fan, thermostaat en pomp.
Weer enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Maar dan na 1.5 jaar in mijn bezit te zijn en vele tripjes naar de Nordschleife slaat het noodlot toe...
2 bochten voor Brünchen breekt de achterkant uit tegen een aardig tempo op een vermoedelijk vochtig plekje en hebben we een kennismaking gemaakt met de vangrail en de sleepdienst Bongard. :( De schade viel achteraf gezien nog heel goed mee gezien de snelheid we hadden toen het mis ging.

Afbeelding
Afbeelding

Na de herstellingen zijn we het jaar daarop om er terug in te komen een trackday gaan doen op Clastres hiervan ook wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
 #25706  door Trebo-E36
 
En dan komt het moment in 2017 dat ik met deze auto naar Toscane op vakantie ga, zonder airco en zonder cruize control. Technisch gezien heeft de auto dat fantastisch gedaan maar mentaal had ik een "knak" gekregen. Op de terugweg vooral, zweten gelijk een paard en krampen in men been terwijl het beest zuipt tegen de sterren op, dit was de druppel en er kwam een nieuwe daily.

In deze periode was het nog niet duidelijk wat de oldtimer wetgeving ging doen dus heb ik hem gewoon aan de kant gezet, echter een half jaar later was de kogel door de kerk en werd het duidelijk dat deze uit het bootje zou vallen. Dus werd het duidelijk dat we geen beperkingen meer hadden qua modificaties en zo begonnen de grote werken. Aangezien foto's meer zeggen dan woorden volgt er hier een hele reeks:

Demonteren interieur

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samenstellen van dashboard panelen + flocken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
 #25707  door Trebo-E36
 
Omdat de opening van dit topic nogal picture heavy is ga ik nu rechtstreeks naar het eindresultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op dit moment staan er enkele zaken in bestelling bij hardemann motorsport zoals:
Hydro handrem en Cl rc6 remblokken

Binnekort als alles binnen is zal er dus een groot onderhoud volgen samen met het plaatsen van de CL rc6 remblokken en het plaatsen van de remdruk verdeler en hydro handrem. Met wat geluk kan ik dit jaar dan als het budget het toe laat een keer op Papenburg gaan driften.
 #25709  door Coach
 
Wow, wat een werk zit daar in zeg. En ik vond 'm op de eerste foto eigenlijk al mooi genoeg! Maar ik snap dat deze een andere bestemming heeft dan woon- werkverkeer. :D