E34Forum.nl

Andere Merken of types
 #26520  door Coach
 
De E46's - 320i cabrio en 320d touring - zijn weg. De cabrio uit praktische overwegingen en de 320d touring vanwege de 15% extra MRB die we vanaf 2020 mogen gaan betalen vanwege de fijn-stof-uitstoot. Weer wat nieuws. Daarvoor is een wat praktischer voertuig terug gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Een X5 dus, uit 2002. Vorig jaar na Spanje hadden we al zoiets, misschien is een wat hogere instap wat handiger. In mijn geval ivm leeftijd en in het geval van Marlies ivm lichamelijke klachten door een bepaalde vorm van reuma. We hadden ons dan ook voorgenomen om in 2020 eens te gaan kijken naar een X5. De E53 dan, want die vierkante bakken vind ik zelf erg mooi en ze zijn nu redelijk goed geprijsd. Liefst zwart of blauw, dus het werd grijs.
Afbeelding

Bij een garage van de oude stempel in Klundert - Leijten - vonden we voor een redelijke prijs een X5 3.0 automaat uit 2002. Uit vooronderzoek was het ons wel duidelijk dat we de 8 cilinders moesten laten staan want veel problemen en een enorm verbruik. Een snelle marktverkenning leerde dat de auto zo'n € 2000,= lager geprijsd was dan gemiddeld dus dan moet er iets bijzonders mee zijn. De km-stand was het niet, want er zit een NAP bij en de stand staat nu op 280.000 km. Ook niet al te gek. Geloof dat meneer Leijten niet zo heel veel klanten meer krijgt, want na een aanvankelijke schrik reactie - "Een buitenlander" - was door de aanwezigheid van Marlies al snel het ijs gesmolten. Dus we kregen het hele verhaal tot en met de wat ongebruikelijke details te horen over de auto ("Je bent geen Oost-blokker, dus ik zal het maar eerlijk vertellen....") en de laatste eigenaar (geboren 1928), meneer Leijten was eigenlijk al een tijdje met pensioen, maar samen met moeder de vrouw hield hij de garage nog in stand. Zijn zonen hadden geen interesse om de zaak over te nemen en verder hadden ze ook niet zo gek veel meer omhanden, dus dan de garage maar open houden. Kortom: dat werd gezellig en wij wilden de auto graag overnemen. Dat kon, maar daarvoor moest moeder de vrouw komen helpen, want dat vereiste de inzet van een computer. Een meneer Leijten kan veel, maar dat niet. Koffie halen wel, in opdracht van moeder de vrouw en die werd geserveerd in het nette servies, gesierd met bloemetjes.

Inmiddels rijden we er een weekje in rond en het is erg wennen. De auto is hoger dan wij en een stuk breder dan we gewend zijn en als je gas geeft wil ie er ook gelijk vandoor. Het interieur is smetteloos en onbeschadigd en de achterbank is overduidelijk nooit gebruikt. Uitgerust met een enorme hoeveelheid opties en tot nu toe is het enige wat niet werkt, de elektronische stuurverstelling.
Is het een mooie auto? In objectieve zin waarschijnlijk niet. Hij staat absurd hoog op zijn (17 inch) wielen en alles is vooral groot. De kofferbak is ruim genoeg om te overnachten en heb ik even moeten smeren, want die was geloof ik ook al een tijdje niet meer open geweest. Alles is compleet, zelfs het on-board gereedschap. Van binnen en qua rijden is het echt BMW. De look-and-feel herken je gelijk en door de hoogte voel je je ook een beetje 'king of the road'. We voelen niet echt de noodzaak om de auto te gaan pimpen ook. Misschien wat andere iets grotere velgen en een iets moderner audio-systeem. De cd-wisselaar gaat ook niet meer erg soepel en er is een Parrot uit de jaren '90 gemonteerd waarmee je alles kunt doen, behalve audio streamen. En dat is toch wel een vereiste in deze tijd.
 #26522  door Coach
 
Overigens krijg ik lichtelijk de indruk dat de E53 niet echt een liefhebbersauto is. Op FB kun je de meest bizarre auto's vinden - overal zijn liefhebbers voor - maar voor de E53 is het maar dun gezaaid en op sommige pagina's dateren de laatste berichten van rond de 2003... Een E53 forum kan ik ook niet vinden. Wel als onderdeel van www.bmwforum.nl, maar daar wordt niet gereageerd op vragen, zag ik al. Jammer.
 #26523  door Lohran
 
Ik heb het altijd wel een mooie SUV gevonden. Veel plezier er mee! Ik zal voor m'n nieuwe werk het type er na (E70) gaan rijden, ook zilver :D
 #26524  door martijn76
 
Gaaf. Te hoog voor mijn honden en een te kleine kofferbak, misschien later.
Veel plezier ermee.
 #26526  door P.K.
 
Lekker lompe bak. Vind 'm niet mooi maar is wel iconisch
Ideaal om linksplakkende Renault Kadjars weer mee terug naar de rechterbaan te sturen.
Of om wat prettiger over drempels heen te kunnen.

Heb zelf niks met SUV's. Heb in meerdere gereden maar vind een Sedan toch prettiger. Maar ik snap dat zoiets ook vele praktische voordelen heeft.

Hoe rijdt deze? Als een E39 maar dan wat hoger op de poten?
 #26529  door Theo
 
Gaaf zeg! Ik vind een X5 juist wèl een mooie auto en zou er best eentje willen hebben als ze niet zo verschrikkelijk zwaar waren, volgens mij gaan ze altijd over de twee ton heen (toch?).
Eigenlijk is een X5 een E39 op het chassis van een Range Rover heb ik me wel eens laten vertellen, leuke materie.

Maar de cabrio verkopen in ruil voor een X5, die begrijp ik niet helemaal?
 #26530  door epmans
 
Theo schreef: 03 dec 2019, 06:38
Maar de cabrio verkopen in ruil voor een X5, die begrijp ik niet helemaal?
De x5 moeten ze inklimmen maar stappen ze relaxed uit. De cabrio vermoeit en moeten ze uit vandaan klimmen. Zoiets.

Ja best leuk, ik kijk ook wel na as r die oude x5 maar wel handgeschakelde drie liter benzine. Maar wat moet ik met al die autos? Mijn gekeurde autos staan vaak paar dagen stil... dus het blijft bij de e34.
 #26531  door Ruck
 
I
Theo schreef: 03 dec 2019, 06:38 Gaaf zeg! Ik vind een X5 juist wèl een mooie auto en zou er best eentje willen hebben als ze niet zo verschrikkelijk zwaar waren
Dat heb ik nou precies hetzelfde. Zou er graag een rijden. Maar dan zou ik hem wel weer verlagen :lol:

Maar je hebt dus eigenlijk weer een juweeltje op de kop getikt? Veur wéíníg 8-)
 #26532  door Coach
 
Theo schreef: 03 dec 2019, 06:38 Gaaf zeg! Ik vind een X5 juist wèl een mooie auto en zou er best eentje willen hebben als ze niet zo verschrikkelijk zwaar waren, volgens mij gaan ze altijd over de twee ton heen (toch?).
Eigenlijk is een X5 een E39 op het chassis van een Range Rover heb ik me wel eens laten vertellen, leuke materie.

Maar de cabrio verkopen in ruil voor een X5, die begrijp ik niet helemaal?
Volgens RDW: massa rijklaar: 2095 kg, massa ledig voertuig: 1995 kg. Dus valt nog mee.
Hij voelt inderdaad wel een beetje als een E39 maar dan in overtreffende trap. En de cabrio is voor ons bij lange reizen nogal vermoeiend. We rollen er uit. Voor zomerse toerritjes is het wel leuk, maar voor lange reizen begint het een beetje op te breken. En in een X5 kunnen we iets meer zooi vervoeren zonder dat we niet alles klem hoeven te zetten en een uur moeten graven omdat alles wat je nodig hebt altijd onderin ligt.
Ruck schreef: 03 dec 2019, 10:21 Dat heb ik nou precies hetzelfde. Zou er graag een rijden. Maar dan zou ik hem wel weer verlagen :lol:

Maar je hebt dus eigenlijk weer een juweeltje op de kop getikt? Veur wéíníg 8-)
Ik vind het idd een juweeltje voor relatief weinig. Andere van hetzelfde bouwjaar met ongeveer dezelfde km-stand waren de helft duurder of soms dubbel zo duur. Met minder opties en nogal uitgeleefd.
epmans schreef: 03 dec 2019, 08:36 De x5 moeten ze inklimmen maar stappen ze relaxed uit. De cabrio vermoeit en moeten ze uit vandaan klimmen. Zoiets.
Dat is helemaal goed samengevat, Epmans!
 #26533  door Coach
 
P.K. schreef: 02 dec 2019, 23:40 Lekker lompe bak. Vind 'm niet mooi maar is wel iconisch
Ideaal om linksplakkende Renault Kadjars weer mee terug naar de rechterbaan te sturen.
Of om wat prettiger over drempels heen te kunnen.

Heb zelf niks met SUV's. Heb in meerdere gereden maar vind een Sedan toch prettiger. Maar ik snap dat zoiets ook vele praktische voordelen heeft.

Hoe rijdt deze? Als een E39 maar dan wat hoger op de poten?
Nu ik er een week tegen aan kijk, begin ik 'm wel steeds mooier te vinden. En op de snelweg is het wel een perfecte bak om ruimte om je heen te krijgen. En we hoeven niet meer stapvoets over de drempels: ook lekker. Hij rijdt verder heerlijk; voelt nog wat robuuster aan dan een E39 omdat het materiaal nog steviger en degelijker aanvoelt binnen.