E34Forum.nl

 #24635  door Coach
 
Even een apart topic aangemaakt voor mijn nieuwe aanwinst.
De E36 328i+ is verkocht en daar is deze mooie cabrio voor in de plaats gekomen; wel met de velgen van de E36. De bedoeling was namelijk om dit jaar weer met de E36 naar Spanje te gaan op vakantie, maar daar begonnen weer problemen te ontstaan met de koeling. Na 7 jaar sleutelen en upgraden, swappen en repareren was ik er wel klaar mee.
Ik besloot om voor wat nieuwers te gaan, omdat ik op dit moment geen zin meer heb om weer een E36 vanaf de grond op te bouwen. Been there; done that.
Door toeval kwam ik deze E46 tegen en de verkoper zat te twijfelen tussen loop of sloop. Hij stond al een tijd stil en de apk was verlopen. De km-stand is rond de 320.000 km en da's behoorlijk veel voor een cabrio. Toch was de auto niet helemaal verloren; het waren de gebruikelijke zaken bij een 18 jaar oude auto c.q. bmw die aangepakt moesten worden. Naast het terugzetten van originele koplampen, moest de kabelboom in de kofferbak gefixt worden, een wiellager vervangen, airco ventilator vervangen en had de auto gewoon een grote beurt nodig. Die reparaties inclusief een verse apk zaten allemaal in de koop en besloten om de gok te wagen.
Afbeelding
Afbeelding

Hij zit goed in de opties:
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels twee weken kunnen oefenen met de auto (Woudrichem - Roermond - Woudrichem) en so far so good. Moeten nog wel wat zaken gedaan worden, zoals het vervangen van de buitenspiegels die van een FL afkomen en dus een andere aansluiting hebben voor electrisch stellen en verwarming. Spiegels inmiddels gevonden en worden nu gespoten.
Inmiddels ook de originele audio vervangen door een aftermarket systeem, werkend onder Windows CE, zodat ik alle multimedia in een apparaat heb (navi, handsfree, BT muziek, etc).
Afbeelding
De vrouw ook gerustgesteld dat we niet meer met de E36 dat grote avontuur aan hoeven te gaan.
 #24636  door Ruck
 
Mooie upgrade zn nieuwer type! Hij wordt ook meteen goed getest dus. :D
En netjes ingereden ook :lol:
Of geldt dat bij die types niet?
 #24639  door Theo
 
Verdomme! Wat vind ik het een mooi ding.

Ik ben gek op dat 'babyblue' en alles wat erop en eraan hoort te zitten zit er ook. Normaal gesproken ben ik niet zo van de lichte kleuren leer, maar dit vind ik echt schitterend.

Wat een kar, wat een kar...
 #24659  door Coach
 
Theo schreef:Verdomme! Wat vind ik het een mooi ding.

Ik ben gek op dat 'babyblue' en alles wat erop en eraan hoort te zitten zit er ook. Normaal gesproken ben ik niet zo van de lichte kleuren leer, maar dit vind ik echt schitterend.

Wat een kar, wat een kar...
Dat valt inderdaad niet tegen, Theo. Ik vind 'm mooi en hij rijdt heerlijk. Inmiddels ben ik weer wat stapjes verder in het technisch in orde maken van de auto.
Allereerst een - zelfs voor mij - relatief simpel klusje: de mistlampen vervangen
Afbeelding

Die zaten dus vast met dit bijzondere bevestigingsmateriaal. De lamellen zaten los en waren deels gebroken dus alles zat lekker los. Bovendien waren de lampen van binnenuit helemaal aangetast. Voor 30 euro had ik een set goede gebruikte met het juiste bevestigingsmateriaal en nu zit alles weer vast en zoals het hoort.
Mijn broertje heeft de auto voor mij gewassen en met speciaal spul de velgen schoongemaakt
Afbeelding
Dat slaat helemaal paars uit maar daarna zijn ze ook brandschoon! Geen idee wat voor goedje het is, maar het helpt wel en tast het milieu maar beperkt aan.

Verder heb ik de originele radio er uit gehaald en dit aftermarket Windows CE systeem er in geknutseld.
Van
Afbeelding
Naar
Afbeelding
Veel minder dan bij de E30/E34 en E36 heb ik bij de E46 en E39 de manische neiging om alles origineel en tijdperk correct te houden. Dit multimedia systeem doet alles wat ik normaal gesproken met een weggemoffeld Parrot systeem deed: navigeren, streamen, dvd kijken, etc.
Ik denk dat mijn behoefte minder is, omdat het interieur weliswaar mooi afgewerkt is, maar wat 'universeel' oogt. Niet dat karakteristieke van hun voorgangers. Maar het originele spul heb ik bewaard dus wellicht zet ik het ooit weer terug als ik van gedachten verander.

Daarnaast - with a little help from a friend - vandaag de schijven en blokken aan de voorzijde (laten) vervangen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat remt weer als een speer! En tenslotte een windscherm (€ 95,= nieuw aftermarket) er in gezet.
Afbeelding

Nu was gebleken bij het bijvullen van de airco dat de airco fan niet meedraaide. Na wat testen met plus en min en vergelijken met andere fans, bleek de fan echt kapot te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Die zit relatief simpel gemonteerd met vier boutjes en een stekker aan de voorkant. Wel was mij verzekerd, dat ik 'm er niet op straat uit kon halen, want hij moet onderlangs weggehaald en/of terug gezet worden. Handige Harrie op de foto draaide de fan een kwartslag en pakte 'm er vervolgens gewoon bovenlangs uit...
Maar goed; we hebben weer airco en dat zal best lekker zijn tijdens onze rit naar Spanje.
Morgen komen er echte 'sportspiegels' op (imitatie M3 volgens mij a € 65,= per set) die een vriend van mij in de juiste kleur heeft gespoten. De vorige eigenaar heeft er FL spiegels op geknutseld met andere stekkers en het omzetten van de goede stekkers was waarschijnlijk teveel werk. Dus deze er af en sportspiegels er op. Scheelt ook weer in de CW waarde.

Nu is de auto bij de BMW specialist hier in de polder, want ik wil de bakolie laten verversen en twee sensoren (kvs-niveau en olie-niveau) laten vervangen. En de thermostaat, want het duurt mij te lang voordat de motor op temperatuur is.
 #24660  door Coach
 
Ruck schreef:Mooie upgrade zn nieuwer type! Hij wordt ook meteen goed getest dus. :D
En netjes ingereden ook :lol:
Of geldt dat bij die types niet?
Ook deze is inderdaad net ingereden met 320.000 km.. Eerlijk gezegd merk ik er niks van; hij verbruikt geen olie of kvs, is al een paar keer uitgelezen zonder bijzondere meldingen (muv de kvs en olieniveau sensoren die soms wel en soms niet naar boven komen). Op het dashboard krijg ik geen meldingen, maar ik laat ze voor de zekerheid toch maar vervangen.
Afbeelding
 #24661  door Coach
 
Ik heb ze maar eens naast elkaar gezet ter vergelijking en je kunt wel zien en merken bij het knutselen dat het generatie genoten zijn.
Afbeelding

De E46 is ten opzichte van de E36 (E30) wat de E39 is ten opzichte van de E34. Het is allemaal luxer, voelt solider aan, rijdt makkelijker maar mist de karakteristieke trekken van een oer-bmw. Waarschijnlijk ook door de styling van de lampen, bijvoorbeeld. Maakt de auto er niet minder om, maar zoals gezegd voel ik minder de noodzaak om het allemaal origineel te houden. Bij de E34 en E30 had ik allang 200 euro uitgegeven voor originele koplampen, maar nu maakt het me eigenlijk niet zoveel uit. Gaat ooit wel gebeuren, maar dan moeten het echte koopjes zijn (via een vriend van een vriend die weer iemand kent, enzo). Als je uit een E30 komt, dan baad je in weelde in een E46, terwijl het 'doe-het-zelf' gehalte toch redelijk op peil blijft. Ook heb ik gemerkt dat de E46 en E39 liefhebbers bijzonder veel verschillen van de liefhebbers van de oude typen. Bij deze auto's leidt het stellen van een (technische) vraag tot een soort 'roulette' spelletje, waarbij je uit de zeer beperkte reacties mag kiezen welke je denkt dat wellicht eventueel goed zou kunnen zijn. De technische kennis is - voor zover ik nu gemerkt heb - zeer beperkt. Mijn vragen op het E46 forum blijven grotendeels onbeantwoord.
 #24678  door Coach
 
Vandaag de niet-passende en verweerde spiegels vervangen door echte 'sportspiegels'.
Afbeelding
Door een vriend die schadehersteller is voor mij gespoten als tegenprestatie voor het lenen van mijn E30. Hij is er wel een stuk sneller door geworden, moet ik zeggen.
 #24679  door epmans
 
Maar dat wiel ziet er in mijn beleving niet zo schoongemaakt uit.

Mooie spiegeltjes inderdaad.