E34Forum.nl

Andere Merken of types
 #13224  door martijn76
 
Misschien vinden jullie het helemaal niks, pech zet het gewoon neer :D
Deze week gestart met het groot onderhoud van de Benz. De schokdempers voor vond ik bovenaan net iets te roestig, bij de v70 zat er binnen 2 maanden een gaatje in, dus gelijk maar aanpakken.
WP_20160303_12_09_07_Pro.jpg
Bij Mercedes is zo'n voorpoot er zo uit, zit onderaan vast met 3 bouten, bovenop het rubber met 3 en je hebt hem.

Omdat ik niet van half werk hou, doe ik meestal teveel.. Dus meteen maar de lagers, schijven en blokken vervangen dan.
De wielnaaf wordt op z'n plek gehouden door 1 moer die geborgd wordt met een inbus. In de naaf zitten 2 lagers, binnen en buitenkant.
WP_20160304_10_59_53_Pro.jpg
WP_20160303_15_03_03_Pro.jpg
De boel goed schoonmaken en de achtergebleven ringen moeten er weer uit. Na wat probeersels lukte dat laatste het beste met een 3/4 verlengstuk.
WP_20160303_15_07_28_Pro.jpg
Dan moeten de lagers er ook weer in, sommige slaan ze erin met een hamer, maar de kans op scheef tikken is aanwezig en dan verkloot je de naaf.
Ik heb een BMW lager de-montageset, die kwam ook bij de ster van pas.
WP_20160303_15_35_43_Pro.jpg
WP_20160304_11_38_35_Pro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #13225  door martijn76
 
Lagers van vet voorzien, het 'inpakken'.
WP_20160304_11_42_19_Pro.jpg
De draagarmen wilde ik eerst alleen voorzien van nieuwe rubbers, ik denk dat de af fabriek rubbers er nog in zitten, oftewel half er uit liggen..
Maar kom hier en daar horrorverhalen tegen van afgebroken fusees dus ik vervang ze maar compleet.
Omdat er sinds kort een kraakje rechtsachter te horen is, vervang ik de armen achter ook allemaal maar.
Nog niet klaar met het 1, komt de volgende klus alweer binnen.. Tis ook net als bij BMW's :D
WP_20160304_13_39_22_Pro.jpg
Al met al was dit een leuk klusje, een gevoel wat ik bij de Volvo gewoon miste. Wat enorm scheelt is behalve dat de aandrijving op de juiste as gemonteerd zit, is dat de sleutelmaten overeenkomen met wat BMW gebruikt, ik zoek me niet rot naar de juiste maat. Volvo heeft 14, 16, 18 en dat soort gekke maten, die doppen waren nog nieuw na 10 jaar.. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #13226  door martijn76
 
Wat ik wel nog als tegenvaller had waren de voor veren, iemand (garage onderhouden..) vond het een goed idee om links en rechts een andere veer te monteren :shock:
WP_20160303_16_47_48_Pro.jpg
WP_20160303_16_46_32_Pro.jpg
Omdat Mercedes voor elk type motor én dan nog eens uitvoeringsafhankelijk een aparte veer monteert, kies ik maar voor een subtiele verlaging mbv Eibach. IK vind hem toch te hoog op z'n voorpoten staan, mooi excuus.
De draagarmen moeten dus nog even wachten, werken is niet erg, maar 2x hetzelfde doen is niet echt efficiënt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #13227  door Theo
 
E34 forum of niet, ik vind dit leuk leesvoer. Leuk om te zien hoe ieder merk hetzelfde ding net weer even anders aanpakt.

En over die sleutelmaten, bij een E39 is ook alles 16 en 18 geworden, net als bij mijn A8...
 #13239  door ivo
 
martijn76 schreef:Maar kom hier en daar horrorverhalen tegen van afgebroken fusees dus ik vervang ze maar compleet.
Valt wel mee hoor, in 9 van de 10 gevallen gaat het zonder problemen als je de tijd neemt. Al zul je net altijd zien dat je net die andere 1 van 10 te pakken hebt...
martijn76 schreef:Omdat Mercedes voor elk type motor én dan nog eens uitvoeringsafhankelijk een aparte veer monteert, kies ik maar voor een subtiele verlaging mbv Eibach. IK vind hem toch te hoog op z'n voorpoten staan, mooi excuus.
Je kunt ook die onderlegrubbers vervangen, die heb je in verschillende diktes.
Bij mijn wagen destijds de veren vervangen (Sportline) en daarnaast een iets dunner onderlegrubber, smoelde perfect en reed ook voor dagelijks verkeer goed. Met verlagingsveren vond ik de uitgaande slag niet fijn waardoor de balans uit de auto was, bijv. als je over die wasborden reed op de A15 of A12 om maar eens wat te noemen. Precies dat zelfde gedrag merk ik nu ook bij mijn daily TDI met een setje Eibachs...
 #13245  door easy rider
 
Mooi stukje leesvoer hoor.

Ook al gaat het hier om een "ster" :mrgreen: we hebben het hier wel over een stukje Duitse degelijkheid vanuit een tijdperk dat er nog degelijke auto's gebouwd werden waar je zo een half miljoen op de teller kon zetten.

Ga vooral door zou ik zeggen, zeer leerzaam.
 #13246  door epmans
 
Owja leuk om te lezen. Ik zie nog net verlicnting op een foto om net model te heth erkennen. Staat de auto ergens op dit forum voorgesteld?
 #13257  door martijn76
 
Auto staat in 'hoogte achterin Touring'.
280te.jpg
Over de veren, Sportline zou een goede optie zijn, maar dit vind je nauwelijks 2ehands en bij de dealer kost dat niet niks, Sportline is de 'M' bij BMW, dus x3.
Onder de e34 vond ik Eibach geweldig, dus dat probeer ik eerst. Toen ik de e34 kocht zaten er Koni dempers onder, toen was bij die auto de uitgaande slag ook ruk, hobbel in een bocht en je zat voor je gevoel een halve meter verder naar de kant.
De verschillende rubbers had ik ook gelezen op het W124 forum, dat werkt eigenlijk hetzelfde als bij de e30, alleen daar pak je dan een rubber van een e36/e46/slecht wegen pakket.
Ik ga het beleven, bevalt het niet dan kan ik op zoek naar een set Sportline veren.

Ik was niet benauwd om de draagarm rubbers en fusees te vervangen, meer onderstaand wat mij de kriebels gaf... Zal op de snelweg gebeuren.
Het gaat dan om de draagarmen van 20+ jaar oud, die verbinding met de fusee is na zo'n tijd gewoon te zwak.
Je hebt al draagarmen voor 70 euro, helaas vertrouw ik dat niet en wil alleen bewezen goed spul onder de auto, dus Lemforder en die zijn wat duurder. Zet je die prijs tegenover wat de gevolgen kunnen zijn van een afgebroken fusee, dan is het weer geen geld :)
389_traggelenk_1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door martijn76 op 07 mar 2016, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 #13258  door martijn76
 
Gewoon zomaar, m'n trouwe viervoeter op wacht als ik in de garage bezig ben..(en de reden dat ik een combi nodig had :D )
WP_20160302_11_23_33_Pro.jpg
IMG_20151228_112408bel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #13259  door Bart Jansema
 
martijn76 schreef:Gewoon zomaar, m'n trouwe viervoeter op wacht als ik in de garage bezig ben..(en de reden dat ik een combi nodig had :D )
WP_20160302_11_23_33_Pro.jpg
IMG_20151228_112408bel.jpg
Mooi beestje!