E34Forum.nl

Wil je een E34 meeting organiseren of weet je een ander leuk BMW evenement, plaats de info hier.
 #15218  door Theo
 
En omdat ik geen fluit te doen heb ga ik eens kijken of er met de E34 plezier te beleven valt 8-)
 #15222  door Theo
 
Leuk kwartiertje geboenderd op het circuit, één sessie vind ik altijd meer dan zat, drie tientjes ook ;)

Ondanks dat de E34 niet verlaagd is en slechts een M50-je is, is het toch een klein feest om zo hard te gaan als je durft. In vergelijking met mijn spijkerharde E28 535i is het allemaal uiteraard wel erg 'whobbly' (alsof je met een klein bootje aan het varen bent) en kom je nogal wat PK's en vooral Newtonmeters te kort om echt meters te maken. Vooral bij het uitaccelereren van bochten zit je te wachten en te wachten, maar eenmaal op snelheid kun je langere bochten wel lekker hard nemen, de wegligging is zo gek nog niet, vooral het Scheivlak doet hij erg lekker. De 750i-remmen waren de verrassing van de dag, die gaven geen kik. Gewoon keer op keer snoeihard in de ankers, dat voelt lekker safe.

Vermaakt heb ik me dus zeker, maar mijn E28-je is de leukere auto op het circuit, die loopt gewoon een stuk harder en zorgt voor meer spektakel.
 #15265  door Theo
 
En het bewijs 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #15267  door Ruck
 
mooi shot zo! Is zn helm verplicht op het circuit?

Lijkt me wel een kicke gevoel op de baan, ook al is het geen race monster. je probeer toch zo hard mogelijk te gaan :mrgreen:
 #15268  door Theo
 
Gewoon een keer gaan en je koppie blijven gebruiken, dan ga je op zeker plezier beleven.

Op dit soort dagen is een helm verplicht inderdaad. Kijk even op de site van vrijrijden.nl kost maar 3 tientjes voor 20 minuten gas geven.

Bandjes oppompen tot 2.6 - 2.8 bar en gaan met die banaan. Leer je meteen je auto weer wat beter kennen 8-)
 #15282  door E-volve
 
Toch is het altijd wel aan te raden om te zorgen dat je remmerij op orde is voor dit soort uitjes, zeker met een relatief zware bak als een E34 moet je op z'n minst de remvloeistof recentelijk vervangen hebben en ik blijf erbij dat je ook sportieve remblokken ook een must is (Ferodo DS2500 of anders sportblokken die sites als autopartsonline aanbieden, leuke bang4buck).

Net als bij de Nurburgring, als je weinig ervaring hebt, ga je automatisch veel en lang slepend remmen, met als gevolg dat je de remmen zo over de zeik trekt.
Bij Zandvoort zit je dan nog redelijk safe, maar op de Nordschleife kan dit zeer onaangenaam zijn als je je zo laat verrassen door fading met vaak vervelende gevolgen van dien...

Verder moet je vrijrijden.nl vaak wel opletten dat er een hoop idioten op de baan zitten en je dus niet verzekerd bent, schades zijn voor eigen rekening, maar kan dus ook betekenen dat iemand anders je van de baan af kan tikken... (meerdere malen meegemaakt helaas).


Tot zover de waarschuwingen, daarna is het natuurlijk supergaaf om op Zandvoort eens lekker te boenderen, wat op straat niet mag, vooral de doordeweekse dagen/avonden zijn vaak relatief rustig en dus ook aan te raden.
 #15292  door Theo
 
Het is inderdaad nooit helemaal vrij van risico's, er rijden soms malloten tussen en je auto moet natuurlijk wel in orde zijn, zeker qua remmen en onderstel.

Maar zoals gezegd is het op Zandvoort allemaal 'redelijk safe', ga je eraf, dan zit je in de grindbak. Moet je ook een keer hebben meegemaakt :mrgreen: