E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #7342  door Wazonga
 
Ik had wat moois beloofd voor in het dashboard...

Het begon met een nieuw luchtroostertje (bedankt Eric!)
IMG-20140525-WA0000.jpg
Waar een vriendje van me de frees in zette:
IMG_20141231_225029.jpg
Kennisen met een CNC-frees-hobby: daar moet je zuinig op zijn!

Dan twee puntlasmoeren er in verstoppen:
IMG_20150126_202634.jpg
Heel veel groen glasvezelplamuur
IMG_20150128_070428.jpg
En schuren maar!
IMG_20150201_172351.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7344  door Wazonga
 
IMG_20150202_204706.jpg
Het past, en komt niet tegen de voorruit. Dat is goed.

Luchtroostertje maken:
IMG_20150202_211945.jpg
Lijmproef: Pattex powerfix super turbo mega zwart. Zit goed vast!
IMG_20150316_174301.jpg
Dan: voor het open en dicht doen: een 'balpenmechaniekje' van Blum. Het is bedoeld voor greeploze lades in je mooie hippe moderne keuken en is bij elke keukenboer online te koop voor een paar euri:
IMG_20150213_214425.jpg
Zwart spuiten:
IMG_20150321_080447.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7345  door Wazonga
 
Bekleden met Skai:
IMG_20150323_171923.jpg
En dan zijn we al bijna klaar: snoertje er in:
IMG_20150328_213820.jpg
Nexus 7 er in, en klaar!
IMG_20150419_130735.jpg
Zit 'ie dicht, zie je er weinig van:
IMG_20150419_130745.jpg
En dat was ook precies de bedoeling!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7346  door Wazonga
 
Misschien even wat toelichting over het 'waarom' van dit halfjarige project:

Ik wilde navigatie in de E34. Er zijn veel mogelijkheden: telefoon, tomtom, garmin, tablet, maar waar ik uiteindelijk het meest op afknap is het feit dat ik voordat ik weg rij mijn navigatie moet plaatsen, en dat ik het bij aankomst tegen diefstal weer moet verwijderen. Dat wil ik eigenlijk helemaal niet.

Dus op zoek naar een oplossing die in de auto kon blijven zitten: een 7 inch tablet past prima in het luchtrooster, en als ik de achterkant met Skai bekleed zie je niet (of nauwelijks) dat er aan de E34 gehobbied is, dus het kan (hopelijk, de tijd zal het leren...) altijd blijven zitten!
IMG_20150330_203021.jpg
Een andere eis was dat ik er helemaal niets aan zou moeten doen bij het in en uitstappen. Dat kan gelukkig met behulp van een custom ROM voor de Nexus7: hij gaat automatisch aan als het contact aan gaat, en weer uit als het contact uit gaat. Hij gaat dus gewoon verder waar hij gebleven was. Heb je geen zin in navigatie, dan laat je hem gewoon dicht zitten: je hoeft niets te doen.

Ik ben nogal een kaart-liefhebber, groot fan van Openstreetmap ook. Er is geen enkele navigatie app die in mijn ogen alles perfekt doet. Het mooie van deze oplossing: je hoeft niet te kiezen! Tomtom heeft de beste file info (maar is betaald), Google Maps is ook heel goed (maar ondersteunt niet op een goede manier offline kaarten en is dus niet bruikbaar in het buitenland), Navfree is bijna perfekt qua kaartweergave (maar heeft geen fileinfo), Osmand ook heel mooi (maar wat minder prachtige userinterface), Here maps heel mooi (maar ondersteunt domgenoeg geen landscape weergave). Kiezen hoeft niet meer, je installeert ze gewoon allemaal, en je gebruikt waar je toevallig zin in hebt! :)

Andere apps waar ik graag gebruik van maak: Flitsmeister en de DirectLease Tankservice. En dan heb ik het nog niet over audio en video apps, dat komt vast in een volgende ronde als ik me weer wat verveel....

Conclusie tot noch toe:

Het is super! 7" navigatie met een tablet steekt met kop en schouders boven (bijna) alle ingebouwde oplossingen van autofabrikanten uit. Een capacitief touchscreen met multitouch is fantastisch, de resolutie is hoog, de helderheid en leesbaarheid is super, het updaten van de kaarten is gratis, het userinterface is goed & snel, kortom: het is alles wat je wilt!

Groeten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #7348  door Bart Jansema
 
Welkom terug en een hele mooie upgrade!
 #7349  door easy rider
 
Wow, echt netjes zo.
 #7351  door epmans
 
Mooi geworden!
 #7362  door Coach
 
Schitterend gedaan zeg! Da's inderdaad beter dan het getob met zuignappen tegen de voorruit of een navigatie op een telefoonhouder knutselen. Hoe hou je verbinding met internet? Via een dongle?
 #7367  door Wazonga
 
Ik heb het gedaan met een Nexus 7 uit 2012 (Nexus 7 2013 zou ook een mogelijkheid geweest zijn, maar ik lees op het internet verontrustende verhalen over een ietwat buggy firmware, en dan in het bijzonder voor wat betreft de GPS, dus dat wilde ik niet).

Nexus 7 (2012) kan je krijgen met Wifi-only of met Wifi+Mobiel internet. Die laatste is alleen in de VS geleverd geloof ik, dus niet heel makkelijk hier te vinden. Daar had het heel mooi mee gekund, maar dan had ik een voorziening moeten treffen om de sim kaart te kunnen wisselen (meer werk), en dan had ik een apart mobiel internet abbo voor mijn E34 moeten afsluiten. Wilde ik ook niet.

Ik doe het dus met een wifi-only tablet. Mijn telefoon gebruik ik als wifi-hotspot, en dat werkt uitstekend.

Om het helemaal compleet te maken (ik wil er niet telkens aan hoeven denken dat ik voor vertrek mijn hotspot aan zet...) draait er op mijn telefoon een heel fraai programmatje dat 'Tasker' heet (kost €2,99 en is het helemaal waard!). Die staat zo ingesteld dat hij de wifi hotspot aan zet zodra hij een bluetooth verbinding met mijn autoradio heeft. Met andere woorden: ik hoef niets meer te doen!

Om exorbitant dataverbruik tegen te gaan staat Google Play op de Nexus zo ingesteld dat hij geen enkele app mag updaten zonder mijn expliciete toestemming. Wil ik wel iets updaten of downloaden, dan gaat dat gewoon door de auto voor mijn huis te parkeren: dan vindt hij de wifi van de router in mijn meterkast wel.
 #7369  door Coach
 
Mooie oplossing zo.