E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #21508  door epmans
 
hoeveel tijd was je hier eigenlijk mee zoet geweest?
 #21513  door Ruck
 
Alweer knap werk geleverd en een goede omschrijving :D
 #21526  door I///M-fan
 
Bmtastic schreef:
Ben ook benieuwd hoe creatief je bent :P

Steve

Nou, blijkbaar héél creatief... :shock:
Dat schermpje, wow, en zo'n stuurtje bekleden verbranden de meeste onder ons de vingers aan.
Klasse als je zoiets zelf kunt, respect!
 #22043  door Wazonga
 
Ik verveelde me en heb er nog eentje gemaakt. Om te kijken of de tweede sneller gaat dan de eerste (dat is zo).

Het gaat dus om een heel erg standaard zwart lederen stuurwiel voor een facelift model stuur met airbag en kleurenlogo. De airbag en het kleurenlogo krijg je er niet bij, noch ook de contactring/veer.

Ik vraag er 75 Euro voor. Iemand interesse?
 #22047  door Machiel
 
Dat lijkt me we wat, ja! Ik stuur je wel een pb.
 #22048  door epmans
 
scherp geprijsd hoor!
 #22119  door Machiel
 
Stel dat ik zelf (of iemand anders) een poging zou wagen met mijn eigen stuur. Waar heb je dat leer en dat garen gekocht? En wat voor leer is het precies? Ten slotte: is dat stiksel met een gewone naaimachine te maken en zo ja, met wat voor naald?
 #22130  door Wazonga
 
Hoi Machiel,

Leer gehaald bij een gewone stoffeerder hier op de hoek. In beginsel voldoet ieder willekeurig leer, ik koos zwart.

Was op zoek naar leer dat lekker dun was (goed rekbaar, leek me makkelijker te verwerken), maar dat vond ik niet. Toen maar gewoon
gekocht wat voorhanden was: vrij dik en stug. Maar daar bleek het ook prima mee te gaan. Leer is lekker rekbaar, dus vergevingsgezind. :)

Voor het stuur dat ik deed (dus NFL, Na-Face-Lift, met kleurenlogo) had ik een totale lengte van 1125 mm nodig (iets meer dan een meter). Jij dus ook zo iets voor jouw stuur. Dat is vrijwel gelijk aan de binnenomtrek van het stuur. Hij rekt voldoende als je hem om het stuurwiel legt. De breedte van het strookje luistert vrij nauw: hij moet strak-maar-niet-te-strak zitten. En dat hangt natuurlijk weer een beetje af van het leer dat je toevallig hebt gevonden. In mijn geval (NFL stuur) kwam ik uit op 88 mm. Overigens (gouden tip 1): vergeet eerst even de spaakjes en maak een proefstukje 'recht' stuur, dan kan je het naaien, de maat, en ook het rijgen alvast even proberen! Pas als je tevreden bent probeer je een keer een heel stuk uit te snijden incl spaakjes. Koop genoeg leer om twee keer of zo te proberen. Scheelt frustratie.

Gouden tip 2: Haal een aftands stuur van de sloop dat past in jouw auto, en ga daar aan hobbyen. Dan heb je geen haast meer want dan kan je gewoon verder rijden terwijl je af en toe een beetje verder werkt. (Minder urgent als je een tweede auto hebt. Toch wel een goed idee als je tweede auto geen E34 of BMW is..)

Garen ook ooit een klos gehaald (jaren geleden) bij een meubelstoffeerder. Het is nylon draad, maar 'lubricated', dus lekker glad aan de buitenkant zodat het niet in je machine vast komt te zitten. Iedere meubelstoffeerder moet dat kennen & hebben liggen. Ik wilde wel HEEL HEEL sterk draad, want het laatste wat je wilt is dat je halverwege bent en je draad breekt. Dan baal je echt. Het is echt zo'n draad die je NIET kapot kan trekken met de handen, ook niet als je hem eerst een paar keer om je hand wikkelt.

Naaien ging uitstekend met een huis-tuin-en-keuken naaimachine. Daar heb je geen bijzondere industriele machine voor nodig met bovenvoeding oid. Wel een leernaald. Die zijn gewoon te koop bij de kleding/naaizaak bij jou in de buurt. Dikte vrij normaal (90 deed ik, gaat probleemloos). Wist je trouwens dat naaimachinenaalden allemaal hetzelfde zijn? Zijn al sinds 1903 of zo allemaal gestandaardiseerd. Dus of je nou Singer of Pfaff of Brother hebt, uit Engeland, Duitsland, Japan, handbediend, voetbediend of elektrisch, voor hobby of voor professioneel gebruik, vooroorlogs of modern, de naald is altijd hetzelfde! Hoe cool is dat!

Wel even een proefstukje naaien, want de draadspanning moet goed afgesteld staan (boven en onderdraad!) De draad is dikker dan veel 'gewoon' (Gutermann) naaigaren, dus je moet de spoelspanning een beetje lager zetten (vaak met een stelschroefje op het spoelhuis.).

Het moeilijkste van alles vond ik om heel netjes het oude hoesje over te trekken op het nieuwe leer. Want het oude hoesje is niet plat, maar het nieuwe leer wel. Tekenen op het nieuwe leer deed ik met een gewone blauwe balpen. Wel eerst met van dat speciale kleermakerskrijt geprobeerd, maar dat werkte voor geen meter op zwart leer.

Steken: vrij grof, ik zette de machine van mijn schoonmoeder op zijn grootste steek (4mm geloof ik), en ik had hem nog wel wat groter gewild.

Dan: als je aan beide kantjes een naadje gestikt hebt (beetje kwestie van smaak of je eerst knipt en dan naait of eerst naait en dan knipt; ik heb het beide geprobeerd, en het ging allebei), kan je gaan rijgen. Gouden tip #3: doe dat met een botte (borduur) naald. Ook die haal je bij je locale naaiwinkel: hebben ze gewoon op voorraad. Met botte naald is het een feest. Met scherpe naald is het een crime! Rijgwerk sla je om-en-om een steekje over, en soms smokkel je een steekje om er voor te zorgen dat je rijgwerk recht blijft. (Overigens: bij een fabrieksnieuw M stuur van een E46 dat ik laatst bekeek zag ik dat ze dat bij BMW net zo doen..... :) )

En dan: Paar avonden geduld & ENORM genieten als het lukt & er in zit! Nieuw mooi zelfgemaakt stuur went niet snel! Blijft heerlijk!

Succes!
 #22133  door Machiel
 
Veel dank voor deze uitgebreide beschrijving en de vele tips daarin! En nu ik jouw stuur in mijn handen heb gehad weet ik wat je bedoelt. Ik heb wel het vermoeden dat bij mijn stuur er geen rubberen tussenlaagje zit tussen stuur en leer. Maar goed, vervangen van het leer zelf is zeker geen overbodige luxe!
IMG_1648.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.