E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #26178  door Maurik
 
2007_0730AE.jpg
Hallo, ik wil mijn zwarte E34 518i uit 1995 even voorstellen. Hij is al 13 jaar in mijn bezit (2e eigenaar) en krijgt trouw zijn beurten en onderhoud. Er gaat af en toe wat stuk natuurlijk, maar hij rijdt nog lekker en van binnen is het zwart-leren interieur nog super netjes. Alleen.. hij heeft wat roest, deuken rondom en de lak bladdert af. Echt een auto om zonder angst in Amsterdam te parkeren want hij ziet er niet uit.

Ik zit er over te denken om hem op te knappen. Ik heb vier nette deuren gevonden. Ik wil hem laten uitdeuken en overspuiten in diamantschwarz metallic. Zal wel een dure grap worden en iedereen zal zeggen dat hij dat niet meer waard is, maar ik vind het een uitdaging en leuk om hem te behouden en te kijken of ik hem weer mooi kan krijgen.

Ik overweeg ook om er een andere motor in te zetten: een M50B25TU of zelfs een M52B25TU. Weet iemand of die laatste ook in de E34 past? Of levert dat teveel problemen op met transmissie, uitlaatsysteem, computer en dergelijke?

Ik krijg graag tips en adviezen!

Groeten,
Maurik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26179  door epmans
 
hallo maurik,

leuk dat je ook op dit forum bent gekomen.
respectabele kmstand van je auto hoor, heel mooi. tevens respectabel dat jij je auto inmiddels 13 jaar bezit.
ja als je zoveel kosten gaat maken, stijgt dat uit over de waarde van de auto, maar dat is slechts geld. Als jouw plezier dat geld kost, dan is dat maar zo.

dat ombouwen van een 518 naar M50 of M52 gaat inderdaad nog wel wat betekenen. Maar ik loop met hetzelfde idee. Dan vanaf een tds. Dat is ivm de brandstof nog iets omvangrijker maar vwb onderstel is dat wel gelijk. Omdat ik af en toe een auto demonteer om onderdelen door te verkopen en zelf te gebruiken kom ik wel aan mijn onderdelen. Heb inmiddels een 'grote' achteras met differentieel en cardanas compleet liggen, een carterpan van een m50 en een blok uit een e36 328ia (wordt nu uitgebouwd). Het schiet al aardig op met verzamelen. Omdat ik meerdere autos heb, kan ik er langere tijd over doen. Wil eigenlijk binnenkort motor uit de auto demonteren om de m52 er in te leggen en achteras met brandstoftank te wisselen, zodat de losse onderdelen mij niet meer in de weg liggen. Wil je naar een 6 cilinder en geld en tijd besparen, dan kan het aanschaffen van een 525 beter zijn.
 #26180  door P.K.
 
Leuk een 518i met een dikke kilometerstand erbij, hou ik van. Welkom.

In principe past er vanalles in de motorruimte van een E34. Zelfs al een gezien met een v12 (was wel krap).
Afbeelding_MG_5050 by Paul Kloosterman, on Flickr

Maar als je motorswap gaat doen ga er dan vanuit dat je minstens 2x zo lang bezig bent als dat je wil en dat de kosten de waarde van de auto overstijgen. Heb je daar schijt aan en vind je het leuk om te sleutelen vooral doen.
 #26181  door Smitty
 
Het idee wat ik had met het verschil tussen de m50 en m52, is dat de m52 overal past waar de m50 past, alleen dat om de m52 in een e34 te passen moet de sumo van een e34 m50 gebruikt worden. Natuurlijk zou alles nog veel werk zijn, want waarschijnlijk kun je als beste een donor auto kopen om alle onderdelen die je nodig hebt bij elkaar te krijgen. Maar als je een donor auto koopt kan je natuurlijk net zo goed gewoon die gaan rijden :D .
 #26182  door Maurik
 
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb inmiddels begrepen dat een motorswap ook betekent de radiateur, het hele uitlaatsysteem en zelfs de bedrading vervangen.. dat wordt me teveel. Dus hij blijft lekker op z'n 1.8 viercilindertje tuffen. Die heeft een keer een koprevisie gehad na oververhitting (radiateurslang gesprongen, mijn vrouw reed er gewoon mee door :( maar verder loopt hij al een half miljoen kilometer gewoon lekker. Beetje traag alleen in de acceleratie.

Heeft iemand nog tips voor ontroesten/uitdeuken/spuiten? Ik heb nu vier nette deuren, een spatbord en een kofferbakdeksel gevonden. Dan zijn de meeste deuken en roest wel weg. Heb alleen nog schade naast een achterlicht en stukje chassis onder de kofferbak. En een mooie achterbumper zou ook nog welkom zijn.

Wat mag spuiten kosten?
IMG_2937.jpg
IMG_2934.jpg
IMG_2931.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26183  door epmans
 
Zwarte achterbumper heb ik nog, maar heeft (uit hoofd gezegd) ook wel lakbeschadiging op bovenste rand. Een een gat voor afneemb trekhaak.

Dat plaatwerk bestaat eigenlijk uit 2 delen, namelijk zijscherm en achterwand. Maar die delen kunnen wellicht uit de zelfde auto worden geslepen. Ben je zelf ook handig in slijp- en laswerk?
 #26184  door Theo
 
Mooie kilometerstand zeg!

Vergis je niet in die achterschade, dat is echt een vervelend hoekje om te repareren.
 #26189  door danny-ex-touringE34
 
Hallo Maurik. Welkom hier. Veel plezier met het opknappen van je auto. Ik kan je heel goed volgen; ga ook eerder over tot een reparatie dan dat ik naar een opvolger omkijk.
Een tip : lees de post van Coach, (https://e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=2072 , blz 14) die heeft een zwaardere 4 cilinder in een 518 gebouwd. Zou een eenvoudigere oplossing zijn voor meer trekkracht.
Die achterschade lijkt mij heel goed uit te deuken; totale spuitbeurt zal een aardige duit kosten, denk dat je al gauw in de richting van €3000 komt. Hangt ook af wat je zelf kan doen. Bv de hele auto strippen, zal al wat uurloon kunnen schelen. Groeten, Danny
 #26207  door Coach
 
Mooi, een 518 met zoveel kilometers! Ik weet zeker dat de mijne het ook gehaald had, ware het niet dat mijn zoon met een warme motor door is gereden. Gewoon door een lekke slang; blok was nog prima.
Ik heb ook verschillende swaps overwogen en achter de rug en een ding is zeker: het valt altijd tegen! Als je geld over hebt kun je natuurlijk overwegen om het professioneel te laten doen, maar dat is al een tijdje niet echt goedkoop meer.
Hij is in ieder geval de moeite waard om op te knappen, maar dat vind ik al snel. Welkom hier.