E34Forum.nl

 #10743  door rikdewijk
 
Een paar jaar terug hebben mijn neef en ik bekende van de familie geholpen met zijn E34 520i m20 126pk? 6 zylinder van 1989 volgens mij.
Er zat een tik in de motor,al snel kwamen we er achter dat het een gebroken tuimelaar was en de nokkenas was ook wat mee.
We hadden nog wat E30 onderdelen liggen ook dus een nokkenas van 325i met tuimelaars.
En het paste gelukkig in de E34 520i motor nu hadden we een 520i met 325i nokkenas!

Nu waren we erg benieuwt hoe de BMW zal reageren eerst maar beetje rustig tijdje in gereden(wegens de nieuwe koppakking).
En toen op de snelweg bij 140 in zijn 5de het gas er op eerst niet veel verschil maar hij tikte langzaam op de teller wel 240 aan!
En 0 tot 100 misschien klein beetje meer vermogen,wat ons wel op viel beetje hoog in toeren wou die er wel uit.

Iemand misschien hier bekend mee als je zo iets doet?
Of hoeveel vermogen of koppel winst dit is?
 #10751  door Theo
 
Ik denk dat de winst niet in de 325i nokkenas zit, maar in het feit dat de zooi weer in goede conditie is.

Voor zover ik het me herinner heeft een 320i blok een nokkenas met 260 graden en een 325i een as met 256 graden. Als die cijfers kloppen ben je er zelfs op achteruit gegaan. Maak je geen illusies dus, van opvoeren is geen sprake.
 #10754  door rikdewijk
 
Toch blijft het wel vreemd dat die wel de 240 aan tikte en het is maar 520i m20 met 126pk.
een normale 520i m20 haalt dit volgens mij nooit?
 #10757  door Theo
 
Met een overdrijvend tellerbakkie en een paar veels te kleine bandjes kom je een heel eind ;)

Een 520i met M20 loopt volgens de boeken 204 echte kilometers, op de teller dus tegen de 220. En ook al zou er echt een heule snelle nokkenas in gegaan zijn, dan is dat 5 km per uur extra qua top.
 #10767  door epmans
 
Mijn 525i m50 liep op de teller de 250 voorbij... maar hij kon de brandstofmeter niet bij houden :)
 #10776  door Cees
 
simpel uit tereken
wiel omtrek bmw = 2,02 mtr
org diff 520 m20 = 4.44 (weet ik niet zeker)
versn. ratio = 1-4.23
2-5.52
3-1.67
4-1.22
5-1.00
240km = 240000 mtr
240000 :60 = 4000 mtr per minuut
4000 mtr p m : 2,02 mtr omtrek = 1980,19 omw per min
1980,19 x 4.44 diff ratio = 8792,07 omw op de cardan as
versn. 5 is pries direct dus de motor draait bij 240 km p/u 8792,07 RPM
met K-Jetronic is je begrenzer 6500 toeren
dus nu kan je terug reken naar je werkelijke snelheid maximaal met originele setup
 #10778  door Theo
 
Diff is idd 4.44 maar de eerste E34's hadden allemaal een overdrive op de vijfde versnelling. Die overbrenging weet ik niet uit mijn hoofd, maar het toerental van Cees gaat er uiteraard drastisch van omlaag.
 #10786  door rikdewijk
 
De 520i was trouwens verder helemaal origineel op de 325i nokkenas na en zelfs met de standaard wieldoppen.
Hoeveel inch de velgen waren weet ik niet meer misschien kleine velgen en daarom meer op de teller aan gaf.