E34Forum.nl

 #11293  door Ivo3010
 
Een aantal maanden geleden had ik een elektrische rollo weten te bemachtigen voor een E34!
Mijn oude topic : viewtopic.php?f=46&t=890&hilit=rollo" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas had deze hetzelfde probleem als velen, maar hier was de prijs ook naar!
In de originele motor van een E34 (E31, E32 & ook eerdere modellen van de E38) zit een plastic tandwiel waarvan na verloop van tijd de tandjes slijten.
Hierdoor gaat de rollo in eerste instantie moeilijk omhoog en omlaag maar na verloop van tijd doet hij helemaal niets meer...

Ik heb overal op internet zitten speuren, ook in het Duits & Engels en eigenlijk had je maar 2 bekende manieren om dit op te lossen:
- Zelf een tandwiel laten maken of bestellen bij Shogun (uit Japan, voor €60 incl verzendkosten).
- Of deze manual uitvoeren: http://www.evansweb.info/2003/01/18/ele ... nd-repair/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb de manual uitgevoerd alleen was het tandwiel bij mij te kapot dat deze niet echt meer viel te repareren.. (hij had een beetje een andere vorm gekregen en liep aan tegen de zijkant).

Het tandwiel uit Japan bestellen leek voor mij geen goede optie omdat als het motortje na deze aanpassing nog niet zou werken, kon ik deze niet retourneren. Wat natuurlijk wel enigszins begrijpelijk is.

Wat nu...?

Ik heb na veel plaatjes te bekijken op internet gezien dat een E39 rollo motor er best wel op lijkt.

Dus maar besloten een E39 te bestellen bij Dparts voor €42 (Incl verzendkosten!)

Toen ik de rollo binnenkreeg ben ik direct naar mijn ''schuur'' gereden om te kijken of deze hetzelfde was.
Bij het uitpakken en vergelijken zag ik direct dat hij dezelfde grootte had en dezelfde ophangpunten had!
De dingen die verschillend waren:
- De stekker van het motortje die de computer in gaat.
- De vorm van het ''boutje'' waar de pootjes met het ''draaielement'' invallen (op dit moment geen foto's van).

E34 Motortje:

Afbeelding

E39 Motortje:

Afbeelding



Wat ik vervolgens heb ik gedaan is de diameter van het ''circeltje'' waar de pootjes aan vast zitten op te meten.
De diameter was gelijk dus vervolgens de pootjes omgewisseld!

Als laatste het stekkertje omgewisseld en aangesloten!

Het werkt!!! :D :D :D :D :D :D :D

Van de week de kabelboom maken en aansluiten, dan heb ik mijn eigen elektrische rollo!

Hoedenplank heb ik ook al zwart gespoten (deze was een beetje verkleurd!).

Ik houd jullie op de hoogte!
 #11309  door JerunK
 
Het betere knutselwerk! Voor de electrische zonnerollobezitter handige info, want voor een e34, e31, e32, e38 is dat motortje dus niet meer leverbaar?
 #11324  door Speedy
 
Top!

Ik heb er een poos geleven via FB nog een bericht aan gewaagd richting shogun. Echter niets meer vernomen.. Ik heb in het verleden eens een tandwieltje bij hem besteld voor een relatie van mij.

Dus ik denk dat hij ze ook niet meer maakt.
 #11328  door Ivo3010
 
De laatste keer dat ik hem sprak +- 2 maanden geleden had hij ze nog wel!
Had hem een bericht gestuurd via Bimmerforums!
Alleen vind dit een veel betere oplossing, dus die moest even gedeeld worden!