E34Forum.nl

 #12107  door Machiel
 
Ik heb de gewone (IHKR). Ook daar geldt volgens mij wel jouw punt dat, eenmaal op de goede binnentemperatuur, de lucht minder warm hoeft te zijn dan bij het opwarmen. Maar bij mij stroomt er echt te koude lucht binnen.
 #12108  door Lohran
 
Hmm, ik let er niet echt op omdat ik de kachel maar heel weinig aan heb. Maar die stelgeluiden heb ik ook als ik de auto uitgezet heb, tijdens het rijden is het me nog niet opgevallen (maar ook muziek aan).
 #12164  door Machiel
 
Vandaag eens wat beter naar mijn nog in te bouwen nieuwe dashboard gekeken. Daarbij viel mij op dat er een Bowden kabel naar die roosters in het midden loopt. Bij mijn huidige dashboard is daar overduidelijk iets mis mee, want er staat geen enkele spanning op dat wieltje waarmee je de verhouding koud / warm regelt. Ik dacht eerst dat met dat wieltje gewoon een simpel klepje in het rooster zelf bediend werd, maar blijkbaar staat dat wieltje via die Bowden kabel in verbinding met een van de luchtkleppen van het kachelhuis zelf.

Ik vraag me nu dus af wat het verband zou kunnen zijn tussen het vreemde geluidje van (waarschijnlijk) een van de stelmotoren, de luchttoevoer in het midden die soms langdurig veel te koude lucht naar binnen blaast en het vermoedelijke loszitten van mijn Bowden kabel bij mijn middenrooster.

Veel zal vanzelf duidelijk worden als mijn dashboard wordt overgezet, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar hoe het allemaal werkt. Weet iemand dit? Of heeft iemand een linkje naar een (buitenlandse) site waar de werking van de verwarming staat uitgelegd? Ik heb zelf nog niets goeds kunnen vinden, helaas.
 #12166  door danny-ex-touringE34
 
Machiel schreef:Vandaag eens wat beter naar mijn nog in te bouwen nieuwe dashboard gekeken. Daarbij viel mij op dat er een Bowden kabel naar die roosters in het midden loopt. Bij mijn huidige dashboard is daar overduidelijk iets mis mee, want er staat geen enkele spanning op dat wieltje waarmee je de verhouding koud / warm regelt. Ik dacht eerst dat met dat wieltje gewoon een simpel klepje in het rooster zelf bediend werd, maar blijkbaar staat dat wieltje via die Bowden kabel in verbinding met een van de luchtkleppen van het kachelhuis zelf.
Hoi Machiel, als je je dash los hebt, kun je er fotootje van 't kachelhuis maken met de stelmotor(en) etc? Heb het idee dat die het bij mijn auto niet meer doet(hoorde voorheen altijd een klep open gaan, nu niet meer).
Je gaat een 'nieuw' dash inbouwen. Waarom ga je dat doen? Groeten, Danny
 #12168  door Machiel
 
Hoi Danny, ik ben bezig met het overzetten van een interieur. Vandaar dat ik ook mijn dashboard ga vervangen. Ik zal kijken of ik het morgen duidelijk op de foto kan krijgen.

Onderstaand plaatje van de Bowden kabels heb ik inmiddels gevonden.
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #12332  door Machiel
 
Vandaag weer eens aan de slag geweest met deze kwestie. Op het kachelhuis links zitten bij mij (IHKR3) twee stappenmotoren. Beide gaan ongeveer een halve slag draaien als je de recirculatie aanzet. Als je die weer uitzet gaat de ene geleidelijk terug, maar de achterste doet zijn naam eer aan en gaat in kleine stapjes terug naar de oorspronkelijke positie. Daarbij ontstaat dus dat rare geluid dat ik steeds hoor. Echter, mijn vervangende stappenmotor uit een andere wagen doet precies hetzelfde, met hetzelfde geluid dus ook. Conclusie: ik sluit niet uit dat het gewoon zo hoort.

Toch stoort het mij een beetje, dat getik. Maar noodgedwongen deed zich de volgende oplossing voor. Ik kreeg die nieuwe stappenmotoren namelijk met geen mogelijkheid terug in hun behuizing. De palletjes stonden, voor zover ik kon zien, in de goede hoek, maar het lukte echt voor geen meter. Je kunt er sowieso nauwelijks fatsoenlijk bij, daar in die hoek. Ik heb toen maar besloten om ze er uit te laten. Een korte testrit wees uit dat de verwarming en de airco het gewoon bleven doen. Mijn recirculatie functie ben ik uiteraard kwijt, maar daar kom ik wel overheen. Ik weet alleen niet hoe de verwarming zich nu gedraagt bij hogere snelheden. De toekomst zal het leren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.