E34Forum.nl

 #12773  door Gert
 
flash schreef:TPS is nummer 12 veronderstel ik? Natuurlijk niet leverbaar... http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteil ... =1918&vin=" onclick="window.open(this.href);return false;
Het vreemde is wel, dat het op RealOEM (en op BMWFans) een ander onderdeelnummer is dat blijkbaar ook op bv een e30 M20 gebruikt werd. En daarvan ben ik vrij zeker dat dat enkel een schakelaar is en geen potentiometer? http://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=H ... 3621273277" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je die nummer van Leebmann (13631726591) opzoekt komt je zelfs niet bij e34 uit, maar bij bv e36 en e39 M52 blokken!

BMWfans is met de prijzen ook niet altijd mee vrees ik, bij leebmann is het al 1600 euro voor een LMM :shock:
Bij Ekris wel € 133,87. Maar als je daar losse onderdelen besteld bij het magazijn, krijg je vaak korting (niet altijd!). Niet online bestellen dus, maar even bellen voor de prijs:
https://bmwshop.ekris.nl/47385-bmw-m5-3 ... id=13_0264" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan eigenlijk niet geloven dat het geen potentiometer is, maar je lijkt gelijk te hebben. Volgens het boek heeft deze schakelaar een "idle speed" en "full load" stand. Het zou een drie dradige stekker moeten zijn.
Als je het zeker wilt weten dan hang je er even een multimeter aan en dan weet je alles.
 #12777  door flash
 
Gert schreef:
flash schreef:TPS is nummer 12 veronderstel ik? Natuurlijk niet leverbaar... http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteil ... =1918&vin=" onclick="window.open(this.href);return false;
Het vreemde is wel, dat het op RealOEM (en op BMWFans) een ander onderdeelnummer is dat blijkbaar ook op bv een e30 M20 gebruikt werd. En daarvan ben ik vrij zeker dat dat enkel een schakelaar is en geen potentiometer? http://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=H ... 3621273277" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je die nummer van Leebmann (13631726591) opzoekt komt je zelfs niet bij e34 uit, maar bij bv e36 en e39 M52 blokken!

BMWfans is met de prijzen ook niet altijd mee vrees ik, bij leebmann is het al 1600 euro voor een LMM :shock:
Bij Ekris wel € 133,87. Maar als je daar losse onderdelen besteld bij het magazijn, krijg je vaak korting (niet altijd!). Niet online bestellen dus, maar even bellen voor de prijs:
https://bmwshop.ekris.nl/47385-bmw-m5-3 ... id=13_0264" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan eigenlijk niet geloven dat het geen potentiometer is, maar je lijkt gelijk te hebben. Volgens het boek heeft deze schakelaar een "idle speed" en "full load" stand. Het zou een drie dradige stekker moeten zijn.
Als je het zeker wilt weten dan hang je er even een multimeter aan en dan weet je alles.
Als het een schakelaar is, is het inderdaad snel met de multimeter gecontroleerd en werkt ie, of werkt ie niet. Heb er gelukkig nog genoeg liggen van een M20 om eventueel te wisselen. :)
Heb ook eens naar de lokale dealer gemaild om onderdeelnr bevestigd te krijgen.
Welk boek is dat als ik vragen mag?
Alex Kroeze schreef:Ik heb geen idee met een M5 maar kan het niet de stappenmotor zijn die verontreinigd is?

Alex
Heb ik ook al aan gedacht. Ik meen me te herinneren dat deze ook op weerstand kan doorgemeten worden om zo het motortje te controleren, of heb ik het mis? Heb er denk ik ook nog wel 1 liggen van een M20 om te wisselen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen!
 #12781  door Gert
 
Boeken staan gewoon hier:
http://www.e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Stationairklep kun je ook gewoon eens schoonmaken, heb ik ook ooit al eens gedaan. Met remmenreiniger en WD40. Maar persoonlijk geloof ik niet dat je het daar in moet zoeken.
Ik zou eens een andere M5 proberen te scoren en dan vergelijken. De één is nu eenmaal veel pietluttiger dan de ander.
 #12808  door flash
 
Als je die nummer van Leebmann (13631726591) opzoekt komt je zelfs niet bij e34 uit, maar bij bv e36 en e39 M52 blokken!
Dit was niet correct, je komt weldegelijk ook bij een e34 uit, maar M40, M43, M50, M60 en S38B38. Zal wel per ongeluk op een andere nummer gezocht hebben.

Heb ook antwoord gehad van de dealer en 13621273277 is in de e34 uitsluitend gebruikt op de S38B36. Inderdaad wel vreemd dat dat nog zo ouderwets is.
Gert schreef:Boeken staan gewoon hier:
http://www.e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Stationairklep kun je ook gewoon eens schoonmaken, heb ik ook ooit al eens gedaan. Met remmenreiniger en WD40. Maar persoonlijk geloof ik niet dat je het daar in moet zoeken.
Ik zou eens een andere M5 proberen te scoren en dan vergelijken. De één is nu eenmaal veel pietluttiger dan de ander.
Bedankt voor de link. Jij weet toevallig ook niet wat de oliedrukwaarden horen te zijn, koud, warm en op verschillende toerentallen?
Ik ken nog wel iemand met een M5 en ga proberen om daar binnenkort mee af te spreken. Kan inderdaad goed zijn. Wat moet er trouwens gebeuren als je een goede LMM loskoppelt met draaiende motor? Gaat ie dan op een standaardmap draaien of valt ie uit? Of is dat iets dat ik beter niet doe?
 #12809  door Gert
 
flash schreef:Wat moet er trouwens gebeuren als je een goede LMM loskoppelt met draaiende motor? Gaat ie dan op een standaardmap draaien of valt ie uit? Of is dat iets dat ik beter niet doe?
Volgens mij gaat ze op noodloop en blijft ze lopen. Maar dat weet ik niet zeker meer. Maar dat kun je gerust proberen, zolang je verder maar geen rare dingen doet.

Oliedruk weet ik zo niet, ik gok net als met andere motoren ergens tussen 3 en 4 bar en op stationair iets van ± 1 bar?
Op internet vind ik hier ook niet veel over en het werkplaatshandboek heb ik niet doorgesnuffeld.
 #12810  door easy rider
 
Oliedruk is ook nog eens afhankelijk van de olietemperatuur en eventuele speling op bewegende delen.