E34Forum.nl

 #14040  door Ruck
 
Theo schreef:
Lohran schreef:...want dat rubbertje heeft bij mij voor veel lekkage gezorgd. Zoals ik al stuurde heb ik als het goed is nog 1 of 2 van die rubbertjes liggen, dus mocht je het nodig hebben hoor ik het wel.
Ik zou liever zien dat je dit soort dingen op het forum van de Viva bespreekt.
haha! kan het nog erger! :P :lol:


Het blauwe relais verhaal? Heeft dit relais er van te voren wel al in gezeten? zo nee, werkte de sproeiers toen wel?

Het lijkt er op dat het blauwe relais als een optie is die jij misschien niet op je bimmer hebt.

Je zegt, je ruitenwissers gaan niet meer uit? maar geen interval of helemaal niet meer uit. Ook niet in de (hendel) uitstand?
 #14043  door epmans
 
hier een foto van hoe ik de relais bak heb aangetroffen. je ziet dat er 1 vrije plaats is waar nog een (blauw) relais ingestoken kan worden.
IMG_0579.JPG


Hoe kom ik er achter wat daar hoort te zitten? Staat dat ergens beschreven of is dat in alle E34s gelijk? Ik heb het even afgekeken in een M5 3.6 die op die plaats een blauw relais had zitten.
Dus wat hoort daar voor relais te zitten en waarvoor dient dat. Bij voorkeur kijk ik dat na ipv zomaar wat aan te nemen.

Maar mijn vermoeden is dus wel dat het met de wissers/ sproeier te maken heeft echter moet ik bekennen dat ik de auto 'leeg' heb gekocht en inmiddels weet dat er ooit wel onder andere elektrische stoelen in gezeten hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14044  door Gert
 
epmans schreef:In een schema is een relaisxK5 en K11 te vinden.
In het boek zie ik twee schema's. Eentje voor een systeem met intensiefreiniging en eentje zonder.
Die zonder krijgt gewoon massa rechtstreeks vanaf de bedieningshendel (er gaat ook een massasignaal naar het basismoduul (A1).
De pomp heeft altijd prik.
Dus bij het basismoduul pin 6 (BR/VI) of bij de hendel, ook kleur BR/VI, even massa maken en kijken of het sproeiertje het doet.


Bij de intensief versie krijgt de pomp massa via dat K5 relais. Dit K5 relais krijgt weer een commando van een basismoduul (A1).
Hier is het pin 22 van het basismoduul (GE/BR) welke het K5 relais aan de massa legt.
De kleur naar het sproeierpompje is ook hier BR/VI (vanaf K5).
 #14046  door epmans
 
Gert, bedankt!
Ik snap er nog niks van, maar ik probeer de kennis tot mij te laten komen. Waar zit dan dat relais K5?

Ik heb de pomp gecontroleerd rechtstreeks op een accu -> die doet t.
De bedieningsschakelaar heb ik gewisseld, geen resultaat.

Intensiv, dat is interessant. Ik zie er niets van in de auto terug en volgens de fabrieksspecs had deze auto dat niet. Daar doe ik dus niets mee.

Ik had natuurlijk eerder een blauw relais gevonden in een M5 3.6 (dit is een 535i) en die heeft natuurlijk ook nog SWRA en is daarmee ook niet precies hetzelfde.
 #14047  door epmans
 
PROBLEEM OPGELOST

deze oplossing had niemand!
nogmaals het sproeireservoir weggehaald om bij het pompje te kunnen en dan maar de bedrading bij de stekker even inspecteren. toen kwam er een losse stekker naar beneden vallen en die was precies hetzelfde als de stekker op de pomp. dus toch maar even geprobeerd en ja hoor... sproeiwater!!! lekker simpel maar ja wie heeft daar nou die stekker opgedaan en waar zal die andere stekker van zijn...
 #14055  door epmans
 
Theo schreef:
Lohran schreef:...want dat rubbertje heeft bij mij voor veel lekkage gezorgd. Zoals ik al stuurde heb ik als het goed is nog 1 of 2 van die rubbertjes liggen, dus mocht je het nodig hebben hoor ik het wel.
Ik zou liever zien dat je dit soort dingen op het forum van de Viva bespreekt.
Tja... nooit van geweten, dat weet jij dan weer :-)
maar alle gekheid op een stokkie... ik sproei weer en mn toeter doet t ook. Alleen weet ik niet waarom op die ene plek een relais geplaatst kan worden.
 #14063  door AndreasE34Touring
 
Heb even op het internet gezocht om een antwoord te vinden op je vraag naar het blauwe relais, K5 lijkt me dus alleen in het geval van de optie Intensiv reinigung, heb het zelf ook niet op en in de auto.

Afbeelding
 #14072  door epmans
 
He super.
Bij mij hoeft er niets op die plaats, alles werkt nu. Misschien heeft iemandcooit zelf iets aangelegd.
 #14317  door Alex Kroeze
 
Als je geen SWRA hebt dan zal de auto daar misschien op voorbereid zijn en dan mis je dus nog een relais en dat is de reden dat je op die stekker geen stroom hebt.Dat relais zit overigens niet in je zekeringkast maar in een kleiner kastje verder naar voren.

Alex