Intussen weer een beetje verder.
Stoel op de computer aansluiten was probleemloos: alles past gewoon. Alleen gebruik ik een paar connectoren NIET:
- Het 123M schakelaartje (heb ik niet, niet strikt noodzakelijk maar wil ik eigenlijk wel, wie heeft er eentje voor me?)
- De aansluiting voor de verstelbare dijsteun (alleen voor de sportstoel, doe ik niet hoef ik niet),
- De gele connector waar hij wordt aangesloten op de 'memory' kabelboom die naar de elektrisch verstelbare stuurkolom en de memory spiegels gaat (heb ik niet, doe ik niet, hoef ik niet).
- De steker voor de diagnose van de computer (doe ik niet hoef ik niet.). Mooi dat het er op zit, dat wel, maar ik doe wel diagnose van mijn stoel door gewoon te kijken of hij werkt....
Heel fijn dat de power connector van de computer gelabelled is: '30' gaat naar de permanente +, '31' naar massa, en 'R' en '15' naar de geschakelde +. Ik vroeg me eerst nog af waarom de computer moest weten of het contact aan stond of niet. Eerst dacht ik dat hij, met het contact aan, niet naar de low-power standby toestand zou gaan, maar dat blijkt niet zo te zijn: dat doet hij altijd. Probeer maar eens als je er eentje hebt: bij de eerste keer bedienen van een knopje duurt het een paar tienden van een seconde voordat de stoel reageert. Als je blijft verstellen gaat het daarna wel 'instantaan', totdat je ongeveer 5 seconden niets verstelt, dan valt de computer terug naar low power standby. Lezen van het boekje leert ons waarom dit is: als je een 'memory recall' functie uitvoert met het contact uit, fietst de stoel direct naar de ingestelde positie toe (dat wil je ook). Maar als het contact aan staat en je doet een 'memory recall' dan moet je het memory recall knopje ingedrukt houden om hem naar de ingestelde positie toe te laten lopen: veiligheidsfeature! Stel je voor dat je heel kort bent (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed... ), en je raakt per ongeluk een recall knopje aan met de stoel helemaal naar achteren, dan kan je op eens niet meer bij de pedalen! Dus ook daar weer: er is over nagedacht!
Dan: de contra voor de power connector. Die is er niet, maar Eric (bedankt!) leverde wat raamschakelaar-connectors waar de benodigde inserts uit te halen waren. Met wat siliconenkit er een contra voor gemaakt. Eerst de connector op de computer ingespoten met wat vet zodat de siliconenkit daar niet op hecht, dus de 'steker' is in de toekomst nog altijd los te halen als het moet. Prachtig is het niet, maar het werkt en het zit goed vast. Dat moet wel, want als de steker uit de computer trilt (hij zit ondersteboven), en de stoel staat net in een onhandige positie, dan kan het nog heel wat werk zijn om jezelf weer toegang tot de connector te verschaffen!
Vervolgens de stoel helemaal uit elkaar gepeuterd. Om bij de verwarmingsmatjes te komen moet de hele bekleding uit elkaar. Ergens wel zonde, maar afval voor mij dus niet zo heel erg. Wel jammer dat beide verwarmingsmatjes niet heel meer waren:
Kan er nu bij, dus ik kan ze wel repareren natuurlijk (en heb ik ook even gedaan om te testen), maar ze waren beide door op plekken waar de verwarmingsdraad aan de niet-verwarmingsdraad gesoldeerd zit (zat). En als zo'n connectie op een plek stuk is, is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat hij op andere plaatsen ook gaat. Dus om niet het risico te lopen straks al deze moeite voor niets gedaan te hebben toch maar twee nieuwe matjes besteld. Overigens: de matjes voor leren en stoffen stoelen zijn niet hetzelfde, dus als het straks binnen is zal ik laten weten wat het verschil is. (ter info: de 'leren' matjes doen ongeveer 20 W per stuk op vol vermogen. ).
Dan de rest van de stoel opgeknapt: de lampjes uit de lordose-verstel-schakelaar waren natuurlijk stuk, daar heb ik twee ledjes ingezet. Voor mensen die dit ook willen: Farnell heeft prachtige gele 3mm ledjes in het assortiment waar de voorschakelweerstand al in zit, dus die kan je direct op de 12V aansluiten. Ideaal voor krappe ruimtes in oude E34 schakelaars. Komt minder licht uit dan het oorspronkelijke gloeilampje, dat wel, maar ik vind het wel best zo.
Dan de 'verkorte binnenkabel' van de bowdenkabels waar al deze stoelen last van hebben (scheeftrekken). Mijn exemplaar had het alleen bij de hoofdsteun, dus huls van de buitenkabel getrokken, een half centimetertje van de plastic buitenkabel afgesneden en de huls er weer opgeduwd. Huls heet maken met een gasbrander (niet met blote handen aanzitten! ) werkt erg goed. Nu nog wel een dilemma of ik de buitenkabels onder de zitting ook 'preventief' ga verkorten: enerzijds: ik kan er nu goed bij, en als ik er straks weer bij wil mag de hele stoel weer uit elkaar, anderzijds: het zit er in en het werkt, ik kan het alleen maar stukker maken...
Tot slot een mooie connector aan de stoel gezet
En omdat ik in een nerdy bui was zelfs met de juiste kleuren draad! Oude inserts laten zich ook hier makkelijk en goed hergebruiken, de kabel soldeer ik er aan in plaats van aankrimpen. Niet helemaal volgens de regels der kunst (ik heb liever een aangekrompen connectie met het oog op het risico op kabelbreuk), maar dit gaat de komende 20, 30 jaar ook wel goed.
Binnenkort meer!
Stoel op de computer aansluiten was probleemloos: alles past gewoon. Alleen gebruik ik een paar connectoren NIET:
- Het 123M schakelaartje (heb ik niet, niet strikt noodzakelijk maar wil ik eigenlijk wel, wie heeft er eentje voor me?)
- De aansluiting voor de verstelbare dijsteun (alleen voor de sportstoel, doe ik niet hoef ik niet),
- De gele connector waar hij wordt aangesloten op de 'memory' kabelboom die naar de elektrisch verstelbare stuurkolom en de memory spiegels gaat (heb ik niet, doe ik niet, hoef ik niet).
- De steker voor de diagnose van de computer (doe ik niet hoef ik niet.). Mooi dat het er op zit, dat wel, maar ik doe wel diagnose van mijn stoel door gewoon te kijken of hij werkt....
Heel fijn dat de power connector van de computer gelabelled is: '30' gaat naar de permanente +, '31' naar massa, en 'R' en '15' naar de geschakelde +. Ik vroeg me eerst nog af waarom de computer moest weten of het contact aan stond of niet. Eerst dacht ik dat hij, met het contact aan, niet naar de low-power standby toestand zou gaan, maar dat blijkt niet zo te zijn: dat doet hij altijd. Probeer maar eens als je er eentje hebt: bij de eerste keer bedienen van een knopje duurt het een paar tienden van een seconde voordat de stoel reageert. Als je blijft verstellen gaat het daarna wel 'instantaan', totdat je ongeveer 5 seconden niets verstelt, dan valt de computer terug naar low power standby. Lezen van het boekje leert ons waarom dit is: als je een 'memory recall' functie uitvoert met het contact uit, fietst de stoel direct naar de ingestelde positie toe (dat wil je ook). Maar als het contact aan staat en je doet een 'memory recall' dan moet je het memory recall knopje ingedrukt houden om hem naar de ingestelde positie toe te laten lopen: veiligheidsfeature! Stel je voor dat je heel kort bent (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed... ), en je raakt per ongeluk een recall knopje aan met de stoel helemaal naar achteren, dan kan je op eens niet meer bij de pedalen! Dus ook daar weer: er is over nagedacht!
Dan: de contra voor de power connector. Die is er niet, maar Eric (bedankt!) leverde wat raamschakelaar-connectors waar de benodigde inserts uit te halen waren. Met wat siliconenkit er een contra voor gemaakt. Eerst de connector op de computer ingespoten met wat vet zodat de siliconenkit daar niet op hecht, dus de 'steker' is in de toekomst nog altijd los te halen als het moet. Prachtig is het niet, maar het werkt en het zit goed vast. Dat moet wel, want als de steker uit de computer trilt (hij zit ondersteboven), en de stoel staat net in een onhandige positie, dan kan het nog heel wat werk zijn om jezelf weer toegang tot de connector te verschaffen!
Vervolgens de stoel helemaal uit elkaar gepeuterd. Om bij de verwarmingsmatjes te komen moet de hele bekleding uit elkaar. Ergens wel zonde, maar afval voor mij dus niet zo heel erg. Wel jammer dat beide verwarmingsmatjes niet heel meer waren:
Kan er nu bij, dus ik kan ze wel repareren natuurlijk (en heb ik ook even gedaan om te testen), maar ze waren beide door op plekken waar de verwarmingsdraad aan de niet-verwarmingsdraad gesoldeerd zit (zat). En als zo'n connectie op een plek stuk is, is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat hij op andere plaatsen ook gaat. Dus om niet het risico te lopen straks al deze moeite voor niets gedaan te hebben toch maar twee nieuwe matjes besteld. Overigens: de matjes voor leren en stoffen stoelen zijn niet hetzelfde, dus als het straks binnen is zal ik laten weten wat het verschil is. (ter info: de 'leren' matjes doen ongeveer 20 W per stuk op vol vermogen. ).
Dan de rest van de stoel opgeknapt: de lampjes uit de lordose-verstel-schakelaar waren natuurlijk stuk, daar heb ik twee ledjes ingezet. Voor mensen die dit ook willen: Farnell heeft prachtige gele 3mm ledjes in het assortiment waar de voorschakelweerstand al in zit, dus die kan je direct op de 12V aansluiten. Ideaal voor krappe ruimtes in oude E34 schakelaars. Komt minder licht uit dan het oorspronkelijke gloeilampje, dat wel, maar ik vind het wel best zo.
Dan de 'verkorte binnenkabel' van de bowdenkabels waar al deze stoelen last van hebben (scheeftrekken). Mijn exemplaar had het alleen bij de hoofdsteun, dus huls van de buitenkabel getrokken, een half centimetertje van de plastic buitenkabel afgesneden en de huls er weer opgeduwd. Huls heet maken met een gasbrander (niet met blote handen aanzitten! ) werkt erg goed. Nu nog wel een dilemma of ik de buitenkabels onder de zitting ook 'preventief' ga verkorten: enerzijds: ik kan er nu goed bij, en als ik er straks weer bij wil mag de hele stoel weer uit elkaar, anderzijds: het zit er in en het werkt, ik kan het alleen maar stukker maken...
Tot slot een mooie connector aan de stoel gezet
En omdat ik in een nerdy bui was zelfs met de juiste kleuren draad! Oude inserts laten zich ook hier makkelijk en goed hergebruiken, de kabel soldeer ik er aan in plaats van aankrimpen. Niet helemaal volgens de regels der kunst (ik heb liever een aangekrompen connectie met het oog op het risico op kabelbreuk), maar dit gaat de komende 20, 30 jaar ook wel goed.
Binnenkort meer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.