E34Forum.nl

 #15862  door JerunK
 
Ivo, weet jij of je verhaal over M-tech veren en M-tech dempers van Sachs en je vergelijking met Eibach veren+ Bilstein dempers ook 1 op 1 voor een e28 opgaat of is dat zo niet te zeggen?
 #15864  door Theo
 
ivo schreef:
De M-Tech veren komen ook van Sachs, in de handel vrij moeilijk te krijgen.
In principe geloof ik Ivo altijd op zijn woord, maar dit betwijfel ik.

Ik heb me eens een tijdje verdiept in de E30-veren-wereld en kwam toen tot de conclusie dat een M-Tech veer één grote fabel is.

Het zat daar namelijk zo:

Een standaard 325i staat op zeg maar normale veren. Wil je daar een M-Tech verlaging op hebben, dan pakten ze daar (simpel gezegd) bij BMW een veer van een standaard 316i en monteerden die op de 325i. De auto zakte keurig 2 centimeter en de 325i M-Tech veer was geboren. Zo is er voor alle gewenste auto's wel een veer te vinden die de auto 2 centimeter doet zakken en dat is dan voor dat model de M-Tech veer.

Op mijn relatief zware E30 325i cabrio heb ik aan de voorkant een semi-M-tech verlaging zitten. Ik heb daar een veer gemonteerd van een standaard E30 320i (handbak, zonder airco, zonder stuurbekrachtiging, een auto die dus ongeveer 200 kilo lichter is), die de auto anderhalf tot 2 centimter liet zakken. Yess, M-Tech verlaagd!! 8-)

In de E34-wereld zal het ook zo werken, je moet alleen de juiste veer te pakken zien te krijgen en er zijn er echt tientallen, misschien wel honderden.
 #15867  door martijn76
 
Sachs Supertourer + Eibach zou ook voor een e34 comfortabel moeten zijn, icm Bilstein wordt het een stuk sportiever. Tenminste zo ervaar ik het nu in de Mercedes, de BMW's hebben/hadden allemaal Bilsteins.
Je gaat toch niet >1000 euro uitgeven voor een setje dempers en veren als je voor pak'em beet 500 net zo goed spul kan kopen?
 #15872  door ivo
 
Ben het niet (helemaal) met je eens Theo.
Een veer die normaal gesproken voor een lichtere aslast is gemaakt en ontworpen zorgt dan wel voor de verlaging, zakt gewoon verder door, maar als je flink de auto gaat belasten en daarmee de ophanging/vering dan heb je kans dat een veer het niet aan kan allemaal en doorslaat, de auto rare dingen gaat doen of in een extreem geval een winding knapt....
Ok het zal normaal gesproken vast wel goed gaan, maar je moet niet de hoeveelheid krachten vergeten die op de ophanging komen te staan. Zeker bij een zware wagen als de E34.
Een paar jaar geleden ben ik eens op bedrijfsbezoek bij Bilstein geweest, je ziet dan (uiteraard) de extreme situaties maar ook hoeveel kennis erbij komt kijken om producten te ontwikkelen. Ik zou het belang van een passende veer in ieder geval niet onderschatten.

En Sachs en Eibach voldoet ook hoor, alleen die combi verlaagt net wat meer dan Coach wellicht wil. Maar dat moet hij zelf beoordelen.
Ook met 35m verlaging van Eibach kan je prima over de meeste drempels, zonder echt van je gas te gaan :D
JerunK schreef:Ivo, weet jij of je verhaal over M-tech veren en M-tech dempers van Sachs en je vergelijking met Eibach veren+ Bilstein dempers ook 1 op 1 voor een e28 opgaat of is dat zo niet te zeggen?
Dat durf ik niet zo te zeggen, al denk ik van wel.
Op de E28 heb ik nooit die combi gehad, alleen standaard onderstel dus over die rijervaring kan ik niet berichten.
 #15883  door JerunK
 
Helder, ik zal mijn licht hierover ook eens op het e28forum opsteken.
 #16113  door DDT525
 
Als aanvulling vanuit mijn ervaring, is de M-tech veer iets korter dan de oude standaard veer. maar zeker niet slapper.

ik rijd hem nu als M-tech veer met Bilestein B8 schokdemper.
Veert normaal (word iets stugger ) en stuurt hierdoor een stuk accurater. (zweeft minder)
Al me al heerlijk om in te rijden :mrgreen: