E34Forum.nl

 #16746  door Coach
 
Dit jaar ben ik weer met de E36 op vakantie geweest naar Spanje. De auto heeft het fantastisch gedaan en alhoewel ik even twijfels had over het houden van de auto, weet ik het nu wel zeker. Hij blijft.
Daarvoor is - naast het nodige spuitwerk ook nodig dat de auto gericht wordt en de motor - denk ik - een keer gereviseerd wordt.
Een paar concrete vragen:
- wat houdt een revisie in en wat zijn daarvoor - bij benadering - de kosten?
- wat kost het (laten) richten van een auto?
- zijn er hier of in jullie omgeving mensen die zich met dit soort zaken bezighouden?
 #16747  door epmans
 
Wat bedoel je met richten? Ik denk dan aan een kromme hoepel door een flinke cascoschade.
 #16749  door danny-ex-touringE34
 
Ben ook benieuwd naar dit 'richten'. Je bent er helemaal mee naar Spanje geweest, lijkt me niet iets om dat met een 'kromme' auto te doen.
Je schrijft dat de auto het "fantastisch deed". Waarom dan een motorrevisie? Kosten zullen hoog zijn, denk ik. € 3000?? Kun je het zelf ook?
Ben echt benieuwd.
Rij zelf wel in een E36 16i. Fijne auto/M43 motor. Boven de 140km vind ik 'em wel wat 'licht' in het sturen(weet het je mag maar 120 130 :lol: :lol: ).
Staat ook op standaard banden, niks brede velgen o.i.d..

Groeten, danny
Laatst gewijzigd door danny-ex-touringE34 op 20 aug 2016, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 #16750  door Coach
 
Wat bedoel je met richten? Ik denk dan aan een kromme hoepel door een flinke cascoschade.
De auto heeft links een aanrijding gehad. De vorige eigenaar heeft dat niet meer helemaal recht laten maken, maar alles erom heen desnoods met geweld vastgezet. Het is merkbaar bij het uitlijnen; helemaal 100% lukt niet meer en het is ook gewoon zichtbaar op de brug. De tussenruimtes bij de wielen zijn bijvoorbeeld duidelijk verschillend. Links moet er iets - ik weet niet wat - verder naar buiten getrokken worden of zoiets. Ik heb er te weinig verstand van om het goed uit te leggen; je zou het moeten zien. Als je in de motorruimte kijkt zie je ook wel wat er naar binnen is gebogen.
En inderdaad, je rijdt er 'fluitend' mee naar Spanje, dus zo erg is het niet, maar het zit er wel.
Laatst gewijzigd door Coach op 20 aug 2016, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 #16751  door Coach
 
dannytouringE34 schreef: Je schrijft dat de auto het "fantastisch deed". Waarom dan een motorrevisie?
Ben echt benieuwd.
Omdat de motor inmiddels zo'n 280.000 km heeft gelopen. Er is van alles omheen wel vervangen en/of gerepareerd. Maar aangezien ik 'm toch voor de zeer langere termijn wil gaan houden, lijkt me dat gewoon goed om te doen ipv te wachten tot het 'fout' gaat. Wat dat dan ook moge zijn.
 #16753  door danny-ex-touringE34
 
De jouwe is een 320i, toch. Onze 316 heeft een dikke 310xxx en trekt nog stevig. Kan me haast niet voorstellen dat een motor tegn de 3ton al zou moeten gereviseerd. Heb je een compressietest laten doen?
 #16754  door Coach
 
Het is een 325i en hij loopt en trekt als een beest. Ik heb nog helemaal niks laten doen, maar het was een ingeving toen ik vanochtend thuis was uit Spanje en dacht:"Jij blijft mooi bij mij...".
 #16755  door Frank87
 
Ik lever zaterdag over een week de auto kaal bij de spuiter af. Ik ben al aan het plukken. Als ik hem dan 2 maanden later weer compleet heb, ga ik het reserve blok reviseren. Als je onbeperkte middelen hebt. Ga je:

Onderblok:
- Krukas opnieuw balanceren indien nodig
- Lagerschalen vernieuwen
- Krukaslagers vervangen
- Drijfstangen nalopen
- Zuigers nalopen. Nieuwe zuigerveren monteren
- Cilinderwanden opmeten. Bij teveel afwijking, verbussen of nieuwe liners (indien verbussen, worden ook overmaatse zuigers gepakt)
- Ketting oliepomp vervangen
- Indien nodig, sprocket oliepomp vervangen
- Controle lagering oliepomp
Hierbij moet je vaak veel bouten preventief vernieuwen om alles op het juiste moment te zetten. Hier en daar ook een keerringkje en afdichtingkje nodig.

Kop:
- Vlakken indien nodig (waarschijnlijk niet nodig als de motor prima is)
- Kleppen reinigen, dan controleren en e.v.t. een aantal vervangen
- Klepzittingen met gereinigde kleppen bewerken
- Klepsteelrubbers vervangen
- Klepveren vervangen
- Klepstoters controleren / vervangen
- Nokkenassen controleren op slijtage en adequaat handelen
- Nieuwe lagers nokkenas
- Nokkenas sprockets vervangen (slijtage tanden net als bij een ketting van een motorfiets)
- EXTRA: Hele kop polijsten en flowen... Als we toch bezig zijn
Hierbij komen ook wat O-ringen, afdichtingen, keerringen, ditjes en datjes kijken.

Algemeen:
- Hele distributieketting en overige aanbouwdelen motor vervangen.
- Alle afdichtingen vernieuwen
- Injectoren ultrasoon reinigen

Met het bovenstaande kom je dichtbij fabrieksnieuw of beter dan fabrieksnieuw.
 #16760  door Coach
 
Zo, da's een behoorlijk uitgebreid overzicht. Het moge duidelijk zijn dat ik dat niet zelf ga doen. In oktober/november wordt de auto weer geschorst voor een half jaar, dus dat zou hier een goed moment voor zijn.
 #16762  door Theo
 
Als je blok nu gewoon goed loopt en geen overdreven olie verbruikt, dan zou ik er niks aan doen. Een goeie M50 loopt zomaar 4 ton of meer.