E34Forum.nl

 #16992  door Theo
 
Achter de linker koplamp staat een zwarte pot waar volgens mij de dampretour (uit de brandstoftank?) doorheen gaat.

Wat is nou precies de functie / logica achter dit systeem en kun je het ook weglaten?
 #17066  door Blackthunder
 
De benzinedamp vanuit de tank wordt inderdaad naar het actieve koolstoffilter (de pot die jij bedoelt) gestuurd en vervolgens via de inlaatlucht de cilinder ingaat om te worden verbrandt.
Wat ik begreep is dat dit een emissie-eis was, maar verder niet gecontroleerd wordt.

Ik heb inmiddels mijn filter ook verwijderd en moet nog een gedeelte afdoppen. Heb mijn motor sindsdien niet meer aangehad. (Ik heb een M50B20TU)
 #17070  door epmans
 
Blackthunder schreef: Heb mijn motor sindsdien niet meer aangehad. (Ik heb een M50B20TU)
maar heeft dat met dat verwijderen te maken gehad dan of heb je nog geen praktijkervaring opgedaan??
 #17071  door Rob
 
In principe bedoelt om de de benzinedampen, afkomstig van de ontluchting van de tank te filteren.
Als je het koolstoffilter weghaalt en gaat "afdoppen" zorg er dan wel voor dat je het ontluchtingsventiel niet afdopt.
Anders kan je tank zich vacuüm zuigen en imploderen/scheuren.
Kan dus weg gelaten worden, echter kun je dan wel benzinedampen ruiken bij je auto.
Lekker laten zitten dus als je het mij vraagt.
 #17072  door Theo
 
Rob schreef: Kan dus weg gelaten worden, echter kun je dan wel benzinedampen ruiken bij je auto.
Dat is wel een punt van aandacht. Dat filter boeit me niet, maar ik wil geen benzinelucht in mijn garage.
 #17073  door Blackthunder
 
epmans schreef:
Blackthunder schreef: Heb mijn motor sindsdien niet meer aangehad. (Ik heb een M50B20TU)
maar heeft dat met dat verwijderen te maken gehad dan of heb je nog geen praktijkervaring opgedaan??
Omdat er nog meer dingen gedaan moeten worden alvorens de BMW uit de garage kan. De dampleidingen van de tank gaan eerst naar een expansievat (boven het rechter achterwiel) en vanuit daar door naar voren.
Ik heb het expansievat laten zitten, alleen gaat de damp niet meer naar voren maar via een slang gewoon naar 'buiten'.