E34Forum.nl

 #18249  door epmans
 
ik heb een autootje staan waar nog een accu in moet en in de hoek staat nog een dikke buffel.

geeft het nog nadeel als ik een 85ampere gebruik in een auto die affabriek iets van 36ampere heeft en dus helemaal niet zoveel capaciteit hoeft te hebben?
 #18252  door easy rider
 
Dat kan prima. Andersom wordt vaak lastig.
 #18270  door andre
 
Is interessant hoor Erik,

Bijvoorbeeld een 45Ah(20h) accu kan dus totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Moet de accu meer lading afgeven over een kortere tijd dan zal het aantal Ampère uur afnemen.
Het is dus ook zo dat een dynamo in een auto met een kleinere capaciteit er langer over doet om een 'grotere' accu op te laden, maar dat is logisch he.

maar het volgende moet je eigenlijk ook weten.

De capaciteit van een startaccu in Europa wordt aangegeven in Ah. Dit is echter niet logisch. Voor een startaccu is het aantal Ah van weinig belang mits er geen extra verbruikers gemonteerd zijn. In principe belast U een startaccu namelijk niet uren achter elkaar maar juist kortstondig met hoge stromen. Het is dus belangrijk dat de accu veel stroom kan leveren voor een korte tijd, dit noemen we de startkracht (Koudstartstroom). De startkracht van een accu wordt gemeten in: CCA. Dit getal is dan ook de belangrijkste graadmeter voor een startaccu!


ik heb wat knip en plakwerk gedaan hoor :D :D
 #18271  door epmans
 
Okidoki bedankt voor alle input.
Het is alleen de bedoeling om te verplaatsen/ schakelaars testen etc. Echt rijden niet en dus evenmin is het herladen vd accu door de dynamo van belang. Voor dit doel kan ik dus een flinke jetser gebruiken.