De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb mijn pitmanarm laten vervangen. De oude had 2-3 mm speling op het einde van de arm en als je weet dat de uitslag op de wielen behoorlijk groter is dan de slag van de pitmanarm, kun je wel nagaan hoe groot de speling op de buitenomtrek van de banden moet zijn geweest.
Ik heb veel topics gelezen over pogingen die speling te verkleinen door de bout op de arm strakker aan te draaien, maar de speling tussen de getande uitgaande as van het stuurhuis en de getande binnenzijde van de pitmanarm verhelp je daar niet mee. Ik heb nu een nieuwe pitmarm en de speling is weg; het resultaat is verbluffend.
Omdat ik de stuurkogels twee maanden geleden samen met alle rubbers van de stabilisatorstangen heb (laten) vervangen en de hulppitmanarm nog in prima staat verkeert, stuurt de auto nu messcherp. Veren en dempers aan de voorzijde zijn twee jaar geleden vernieuwd, dus alles bij elkaar opgeteld is zo'n beetje de complete voortrein nu op orde en dat merk je. Even los van een stuurhuis dat inmiddels 3 ton achter zijn kiezen heeft kan ik zeggen dat ik af ben van dat zoekerige, dweilerige gevoel rond de middenstand en het continue moeten corrigeren. Ik kan nu gewoon bij 130 km/h het stuur tussen duim en wijsvinger houden en de auto houdt zonder problemen de lijn aan die ik wil rijden, zoals het hoort eigenlijk. Cruisecontrol erbij en gaan, helemaal te gek. Ik ben blij en kan deze ingreep iedereen die dezelfde klachten heeft aanraden.
Ik heb veel topics gelezen over pogingen die speling te verkleinen door de bout op de arm strakker aan te draaien, maar de speling tussen de getande uitgaande as van het stuurhuis en de getande binnenzijde van de pitmanarm verhelp je daar niet mee. Ik heb nu een nieuwe pitmarm en de speling is weg; het resultaat is verbluffend.
Omdat ik de stuurkogels twee maanden geleden samen met alle rubbers van de stabilisatorstangen heb (laten) vervangen en de hulppitmanarm nog in prima staat verkeert, stuurt de auto nu messcherp. Veren en dempers aan de voorzijde zijn twee jaar geleden vernieuwd, dus alles bij elkaar opgeteld is zo'n beetje de complete voortrein nu op orde en dat merk je. Even los van een stuurhuis dat inmiddels 3 ton achter zijn kiezen heeft kan ik zeggen dat ik af ben van dat zoekerige, dweilerige gevoel rond de middenstand en het continue moeten corrigeren. Ik kan nu gewoon bij 130 km/h het stuur tussen duim en wijsvinger houden en de auto houdt zonder problemen de lijn aan die ik wil rijden, zoals het hoort eigenlijk. Cruisecontrol erbij en gaan, helemaal te gek. Ik ben blij en kan deze ingreep iedereen die dezelfde klachten heeft aanraden.
e91 325i touring (2008)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)