E34Forum.nl

 #18511  door Machiel
 
De laatste tijd klinkt mijn E34 de eerste seconden anders bij een koude start (zie filmpje hieronder van twee weken geleden op een koude ochtend). Waarschijnlijk zijn het mijn klepstoters. Het zou te maken kunnen hebben met de iets dikkere olie die er sinds kort in zit (15w40; voorheen 10w40). Mijn vraag is vooral: is het nou erg als de klepstoters de eerste paar (nou ja, 7 in het filmpje) tellen niet optimaal werken?

https://youtu.be/Y98mhFh29EU
 #18513  door JerunK
 
Mijn klepstoters hebben onlangs vastgezeten en achteraf realiseer ik me dat ik in de twee weken daarvoor hetzelfde geluid hoorde. De motor loopt nu weer en is geflusht en loopt op nieuwe synthetische 5W40. Maar: ik hoor mijn klepstoters nu nog steeds (net als jouw blok, na de koude start slechts een korte periode, 10 seconden of zo). Ik maak mij in ieder geval bij mijn blok over dat getik geen zorgen meer.

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=18&t=1872

Of Google: je komt genoeg info tegen.
 #18524  door Machiel
 
Dus ook bij dunne olie en na het flushen tikken ze aanvankelijk eventjes bij jou? Wellicht deden ze het bij mij ook al voor mijn oliewissel. Alleen is het mij toen niet zo opgevallen. Maar zo te horen is het geen typische M50 kwaal of zo. Ik zal eens wat rond googelen.
 #18539  door Tenmaru
 
Bij mijn auto hoor je ze ook, exact het zelfde als in jouw filmpje, tijdsduur is ook ongeveer gelijk. Ik maak me er nu nog niet zo veel zorgen want het duurt maar kort. Ik heb trouwens een M50B20.

Volgens mij maakt de dikte van de olie wel uit. Ik ben ook overgestapt naar 15w40 en ik moet ook bekennen dat ik het daarvoor niet zo door heb gehad. Al zou het kunnen dat ze het toen ook al deden. Ze doen het in iedergeval nooit als de motor warm is.

Ik zal ook nog wat googlen en opzoeken..
 #18545  door Machiel
 
OK, dan ga ik me de komende 280.000 km in ieder geval nog geen zorgen maken. :lol:
 #18559  door Machiel
 
Ik heb gekeken in de tabel in mijn Bentley handleiding. Gegeven ons klimaat leek mij 15W40 dan het meest logisch. Als ik die tabel goed lees is 15W40 geschikt bij temperaturen tussen -20 en +30. 10W40 is dan voor tussen de -30 en +10 Celsius. Helaas nauwelijks te zien in onderstaande afbeelding.
IMG_1464.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18591  door danny-ex-touringE34
 
Moet zeggen dat in het instructieboekje geen vermelding staat voor 10W- of 15W40. Beiden zijn goed, zo lijkt het. Toen ik de auto 2e-hands kocht zat er een kaartje bij met 10W40 erop. Dat heb ik maar aan gehouden. Groeten, Danny