E34Forum.nl

 #18529  door JorritHallo
 
Sinds een kleine tijd werken mijn achteruitrijlichten niet als ik de automaat in de 'R' zet. Daarnaast brandt het derde remlicht ook niet. In principe vind ik dit geen probleem, echter lijkt het mij wel zo netjes dat mijn medeweggebruikers kunnen zien dat als ik achteruit wil gaan rijden.

De garage dacht aan een defecte lichtmodule (BMW e39 520i), maar dan zouden er meer lichten het niet moeten doen lijkt mij?
Overigens denk ik zelf aan een defecte achteruitrijlicht schakelaar.

Wat is jullie mening/ervaring?

PS: als het de schakelaar is, waar zit deze bevestigd? (een evt. tekening o.i.d. zou ik super vinden!)

Alvast bedankt! :)
 #18531  door Coach
 
Geen kabelbreuk in de kabelboom achter? Bij E36, E34 en E39 veelvoorkomend kwaaltje. Bij E39 had ik het ook bij de sedan.

Ik heb bij de E39 ook een defecte lichtmodule gehad, maar bij mij ging het groot licht niet meer uit. Een vervangende module is overigens lastig, want die moet precies hetzelfde zijn als je oude (qua onderdeelnummer) en ook nog eens goed geprogrammeerd zijn voor je auto.
 #18534  door JorritHallo
 
Thnx voor de reactie Coach! Ik zal ernaar kijken

Nog iets wat ik vergeten ben: als ik groot licht voer, mistlampen, knipperlichten aan doe e.d. dan branden de desbetreffende lampjes niet op het dashboard. Ook de 'plattegrond' van de auto met open deuren e.d. is defect.
 #18543  door Coach
 
JorritHallo schreef:Thnx voor de reactie Coach! Ik zal ernaar kijken

Nog iets wat ik vergeten ben: als ik groot licht voer, mistlampen, knipperlichten aan doe e.d. dan branden de desbetreffende lampjes niet op het dashboard. Ook de 'plattegrond' van de auto met open deuren e.d. is defect.
Oh, dan lijkt er meer aan de hand dan een eenvoudige kabelbreuk. Je kunt een andere module proberen. Heb je wel kans dat bepaalde licht functies niet goed functioneren, maar dan doet het overgrote deel het wel. Dan weet je gelijk waar je het moet zoeken. Die lichtmodule moet wel hetzelfde nummer hebben en kun je eventueel op je auto laten herprogrammeren voor een symbolisch bedrag van een paar honderd euro bij de dealer. Althans, dat was bij mij toen zo. Ik heb de auto maar verkocht toen.
 #18619  door JorritHallo
 
Thnx! Dan weet ik wat me te doen staat. Gelukkig is het wel zo dat de auto uit 96' komt en de genoemde defecten geen apk-afkeurpunten zijn (vanaf 97' pas). Maar toch wel zo fijn als het werkt :mrgreen:
 #18622  door MV525i
 
Laat me even voorop stellen dat ik geen verstand heb van E39, maar...

Is het niet voor de hand liggend om eerst de makkelijke zaken uit te sluiten?

Zoals: Zijn niet toevallig beide lampjes doorgebrand, of is (als dat bij de E39 het zelfde is als bij de E34) de schakelaar niet stuk (die aan-uit die bediend wordt door de pook).
En m.b.t. derde remlicht kabelbreuk uitsluiten.

Zo maar wat gedachten....