E34Forum.nl

 #18754  door MV525i
 
dannytouringE34 schreef:Moet deze CHF11s olie ook om de zoveel .... km ververst worden?
Ik heb het bij de auto geleverde onderhoudsboekje er eens op nageslagen.

BMW heeft inspectie 1 en inspectie 2. 2 is 1 plus nog een aantal zaken. Normaal gesproken via de servicemelder op je dashboard, met apart een symbool voor de remvloeistof: Max. 2 jaar en daarnaast een advies voor koelvloeistofvervanging om de 3 jaar. Via servicemelder: Eerst inspectie 1, dan 2, dan 1, etc. Met een aantal extra werkzaamheden bij de tweede inspectie 2. Als je weinig rijdt (tot 10.000km) dan raadt BMW een jaarlijkse inspectie aan, ongeacht de servicemelder.
Zo'n beetje alle olie die in een E34 zit moet, volgens schema, wel een keer vervangen worden behalve.... juist, de stuurbekrachtiging.
In het boekje staat bij elke inspectie 1: "controleren en zo nodig bijvullen" . CHF 11S is synthetisch en niet hygroscopisch (trekt geen water aan zoals remvloeistof) maar verouderd en vervuilt wel. De vervuiling kan (bij een goed functionerend en afgedicht systeem) eigenlijk alleen maar komen door slijtage aan afdichtingen die in de olie gaan zweven en is in geen geval een veiligheidsitem (sturen gaat ook als de bekrachtiging uitvalt). Ik neem aan dat BMW er van uit gaat dat zodra er afdichtingen helemaal opgevreten zijn er lekkage ontstaat waardoor de vloeistof sowieso vervangen wordt bij reparatie. CHF heb ik ook nog nooit vervangen (want nog nooit zwart of echt vies), ATF bij BMW's zonder niveauregeling wél. Genoeg zwarte smurrie gezien. Zwarte smurrie duidt op problemen in het systeem.

Zonder niveauregeling is ontluchten overigens kinderspel. Stuur (wielen vrij van de grond) net zo lang van aanslag naar aanslag draaien totdat je geen lucht meer ziet, hoort of voelt. Hoe dat bij niveauregeling gaat weet ik niet, moet ik nog een keer testen.
 #18755  door Lohran
 
Ja vervangen moet zeker snel gebeuren. Stom dat ik dacht dat dat dus gedaan was..

Ik snap wel dat het warm moet worden en juist door de niveauregeling dat het wat langer kan duren. Maar ik vind het raar dat na opnieuw starten (en tussendoor even wachten, als je bijv. gaat tanken ofzo) dat hij daarna stukken lichter gaat. Je zou toch zeggen dat dat geleidelijk hoort te gaan?

Maar het gaat wel goed komen! Had gewoon meteen die olie moeten checken..
 #18757  door MV525i
 
Lohran schreef:Ja vervangen moet zeker snel gebeuren. Stom dat ik dacht dat dat dus gedaan was..

Normaal gesproken dus niet. Maar als de olie echt zwart is dan lijkt me dat aan te bevelen. Ik zou dan ook naar de oorzaak op zoek gaan (Atf ipv Chf, opgevreten afdichtingen, etc.)

Ik snap wel dat het warm moet worden en juist door de niveauregeling dat het wat langer kan duren. Maar ik vind het raar dat na opnieuw starten (en tussendoor even wachten, als je bijv. gaat tanken ofzo) dat hij daarna stukken lichter gaat. Je zou toch zeggen dat dat geleidelijk hoort te gaan?

Winter hè, temperaturen onder nul. Voorraadvat en een deel van de leidingen zitten in de motorruimte, de koeler zit voor je radiateur. Als je auto stil staat na een rit is er geen rijwindkoeling dus 1. ook geen rijwindkoeling van de oliekoeler en 2. de motor is warm en warmt de rest in de motorruimte sneller op dan tijdens het rijden

Maar het gaat wel goed komen! Had gewoon meteen die olie moeten checken..
Ik bedenk me opeens dat stuurbekrachtiging een puur hydraulische aangelegenheid is (met een pomp op de poelie van de motor) en servotronic een elektrisch-hydraulisch systeem. Ik kan niet beoordelen in hoeverre dit laatste van invloed is op mijn betoog, wellicht zijn er meerdere factoren.
Een ding is zeker, zwarte olie vervangen is beter dan laten zitten.