E34Forum.nl

 #18328  door Theo
 
easy rider schreef: Als die dingen hydraulisch zijn dan kan dat komen omdat er veel vuil in zit. Ook weer een gevolg van het gebruik van vol synthetische motorolie.
Dan denk ik dat het niet zo'n gek idee is om deze vol-synthetische 5W-40 olie ook als flusmiddel te gaan gebruiken en eerdaags olie en filter weer te vervangen en er dan gewone 10W-40 minerale olie in te kieperen.

Wel mooi dat hij weer loopt, het hele verhaal was nieuw voor me.
 #18329  door Theo
 
Heb ik trouwens ooit een foto voorbij zien komen van een sludge-horror-situatie onder jouw kleppendeksel, of zit ik dat te verzinnen? Ik kan me iets herinneren van een topic van Matthijs (Frank87).
 #18331  door Bart Jansema
 
Dus toch precies wat ik dacht....... Ivo kun je dit gedrag verklaren 2 korte ritjes dat je hem daarna slecht aankrijgt soms? Ik had dit met me e34 en ook met mn z3 en die motoren zijn totaal niet vervuilt. Blijven de kleppen openstaan?
 #18333  door ivo
 
Sorry zag net je eerdere reactie. De olie in de klepstoter loopt niet geheel weg, dat zorgt ervoor dat in die gevallen de klep niet geheel sluit, er compressieverlies optreedt en de motor slecht of niet start. Pas na doorstarten, langere tijd zeg 20sec, dan zal die pas aan slaan.
Is niet alleen bij BMW het geval maar gebeurd vaker bij motoren met hydraulische stoters. Vaak merk je dat inderdaad als je 'm een klein stukje verplaatst bijvoorbeeld.
Maar mooi dat het opgelost is nu.

ATF heeft een reinigende werking. Dat kan de boel schoonmaken maar kan ook ervoor zorgen dat je daarna de stoters heel goed hoort. Ik zou eerder een oliewissel doen na iets van 1.500km.
Hoeveel km rij je per jaar? Veel korte(re) stukken? Bij mijn E90 merk ik dat soms ook wel eens na paar (erg) korte ritten. Die heeft zo'n startknop en kapt 'm gewoon af als het starten te lang duurt. Na een flink rondje en dat ie goed warm kan worden is het over.
 #18334  door JerunK
 
Heb ik trouwens ooit een foto voorbij zien komen van een sludge-horror-situatie onder jouw kleppendeksel, of zit ik dat te verzinnen? Ik kan me iets herinneren van een topic van Matthijs (Frank87).

Klopt helemaal (zie foto's):
DSCN0790klein.jpg
DSCN0792klein.jpg
DSCN0800klein.jpg
Matthijs en ik hebben toen zo goed en kwaad dat ging de ergste drap en teer weggeveegd en hier en daar ook weggebikt, maar konden daar niet te veel tijd aan spenderen: de auto was de volgende dag weer nodig. Door al die losse brokken, was ik lange tijd huiverig voor een flush en heb eerst twee oliewissels met kortere intervals van ca. 8000 en 10.000 kms laten uitvoeren. De laatste was inmiddels 6.500 km geleden. De monteur heeft vorige week (vóór de oilflush) het kleppendeksel los gehad en gaf aan dat het inwendige er toen nog erg sludgy uitzag.

Vanmiddag heb ik de auto opgehaald en meteen vanuit Zutphen een rondje Velperbroek gedaan. De auto eerst goed warm gereden en daarna op de bochtige A348 goed op zijn flikker gegeven. Kon ik meteen het werk aan de pitman-arm checken (hiervoor open ik een ander topic). De auto hield zich goed en trok lekker door.

@Ivo: ik rijd ca. 15.000 km per jaar en moet veel in Deventer en Doesburg zijn, steeds ritten van ca. 20 km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18338  door Bart Jansema
 
ivo schreef:Sorry zag net je eerdere reactie. De olie in de klepstoter loopt niet geheel weg, dat zorgt ervoor dat in die gevallen de klep niet geheel sluit, er compressieverlies optreedt en de motor slecht of niet start. Pas na doorstarten, langere tijd zeg 20sec, dan zal die pas aan slaan.
Is niet alleen bij BMW het geval maar gebeurd vaker bij motoren met hydraulische stoters. Vaak merk je dat inderdaad als je 'm een klein stukje verplaatst bijvoorbeeld.
Maar mooi dat het opgelost is nu.

ATF heeft een reinigende werking. Dat kan de boel schoonmaken maar kan ook ervoor zorgen dat je daarna de stoters heel goed hoort. Ik zou eerder een oliewissel doen na iets van 1.500km.
Hoeveel km rij je per jaar? Veel korte(re) stukken? Bij mijn E90 merk ik dat soms ook wel eens na paar (erg) korte ritten. Die heeft zo'n startknop en kapt 'm gewoon af als het starten te lang duurt. Na een flink rondje en dat ie goed warm kan worden is het over.
Thanks!!
 #18780  door ebuy
 
Het kleppendeksel van mijn 520 touring zag er ook zo lekker uit ... aanslag van ongeveer 1cm dik en volledig verstopte carterontluchting
Ik heb het kleppengedeelte schoongekrabt, geborsteld en opgezogen met een oude droog/nat zuiger, het kleppendeksel zelf bij een wasbox met hogedruk schoongespoten. Daarna het kapje welke eronder geschroefd zit voor de carter ontluchting terug geplaatst nieuwe carterontluchting, nieuwe klepdekselpakking, nieuwe bougies, oliefilter, 10w40 valvoline mineraal erin ( jaja ... van de action) en een potje 5in1 voor wat extra smering.