E34Forum.nl

 #1271  door Scooby Doo
 
Ik vroeg me af of je bij de '95 & '96 modellen de motor gewoon kan overbouwen.

Dit zijn de modellen met EWS, sleutel moet gelinkt zijn aan contact, en dat moet gelinkt zijn aan de DME/ECU, maar is deze ook gelinkt aan de dieselpomp?

Ik kan namelijk een '96 kopen met kapotte motor en heb een 2X '95 staan, waarvan 1 z'n alarm niet uit wil.

Kan ik uit 1 van deze 2 de complete motor met aanbouwdelen lichten en in de '96 leggen zonder dat ik contactslot, DME e.d allemaal moet gaan overbouwen? Of gaat dan m'n dieselpomp weigeren?

Alvast bedankt 8-)

Grts
 #1278  door easy rider
 
Een TDS heeft geen DME maar een DDE en is inderdaad gerelateerd aan de injectiepomp. Als je de motor over gaat bouwen neem dan wel de DDE mee.

EWS kan gelinkt zijn aan de DDE maar onderbreekt alleen het signaal naar de brandstof afsluiter op de injectiepomp dus elke injectiepomp kan hier mee aangesloten zijn/worden.

Grofweg bestaan er 3 inspuitcomputer systemen. DDE 2.0, 2.1 en 2.2 waarbij 2 type pompen gebruikt zijn, 1 met inductieve opnemer en de nieuwere met sleepcontacten. Het is dus zaak dat je de DDE overneemt.

Je kan wel een test doen door je huidige DDE op de lopende motor te plaatsen, krijg je een tandwieltje in het dashboard dan komt de DDE niet overeen met de injectiepomp.
 #1280  door Scooby Doo
 
OK, dat schept al een beetje meer duidelijkheid.

1 van de donor wagens staat hier een topic over, omdat deze in alarm staat (sirene blijft loeien en wil niet starten, batterijtjes zijn uit sleutel geweest :x , terwijl die in alarm stond, en sleutel leert niet in dus). Ding ging wel als de brandweer voor deze problemen.

Er was me verteld at ik de DDE's niet kon wisselen van bouwjaar '95, omdat er een chip in de sleutel zit, die moet overeenstemmen met contactslot en DDE. DDE omwisselen zou niet werken is me toen verteld.

Zit ik met die donor met probleem dat die dan nog niet zou rijden. :? Of klopt dit niet?