E34Forum.nl

 #18337  door stef
 
Hallo.
Is het bij jullie ook , hier in Belgie zal de 95 benzine verdwijnen en vervangen worden door 95e10 ( benzine met 10 procent bio-ethanol).
Mijn blok is een m50b20 , maar ik vind niets terug dat het blok niet op deze 95e10 mag draaien . voor bj 88 is het een probleem .
Of is het toch beter de overstap te doen naar de 98.

Grts Stef. ;)
 #18341  door ivo
 
Ik zou lekker SP98 gaan tanken als je de mogelijkheid hebt.
Je blok kan die E10 wel aan, als je vermogen vraagt dan regelt de ECU wel bij. Echter de slangen, pakkingen en rubbers e.d. zijn niet gemaakt voor die zooi en de E10 bestanddelen vreten het op... je hebt grote kans op lekkage op termijn.

Ik heb je topic titel iets aangepast voor de duidelijkheid.
 #19092  door Alex Kroeze
 
Ik tank ook in België en zat er ook al aan te denken of het wel verstandig was maar wat voor een M50 geld zal ook wel voor een M60 zo zijn neem ik aan.

Alex
 #19094  door easy rider
 
Die E staat voor Ethanol en niet Bio-ethanol. Een E34 kan prima op E10 draaien. In benzine zit een Inhibitor, antioxidanten en MDA's (metal derivative agents) die er voor zorgen dat de brandstof geen reactie aan gaat met metaal en daardoor gaat degraderen. Vanwege die toevoegingen gaat de Ethanol het rubber van leidingen en kunststof delen in het injectiesysteem niet beschadigen waarbij gewone pure Ethanol dat wel zou doen.

Natuurlijk hebben de rubber brandstofleidingen en kunststof delen niet het eeuwige leven maar dat ze minder lang meegaan bij het gebruik van E10 is een fabeltje. Het rijden op E10 is op zich wel zeer milieu onvriendelijk want het wordt gemaakt van suikerriet wat geplant wordt op grond waar vroeger een tropisch regenwoud was. Zelfde verhaal als Bio-diesel eigenlijk dat wordt gemaakt van palmolie en die palmbomen staan ook op grond waar een tropisch regenwoud voor omgekapt is geworden.
 #19096  door JerunK
 
Easy, bedankt voor de super heldere uitleg. Thumbs up!
 #19098  door ivo
 
Weer wat geleerd, tnx voor aanvulling.