E34Forum.nl

 #19452  door Adr-i
 
Hallo, ik ben nieuw hier alsmede mijn e 34. :D
Het betreft hier een 520i van mei 1988 met de m20 motor.
Echter hier zit nog een radio met cassette speler in ,deze geeft zijn (wan)klanken weer via de 2 dashboard speakers.
Wat heb ik nodig om hier een dab audio in te plaatsen ? Wat voor dinstekkers , of is het plug en play?
En klopt het dat de antenne in de achterruit zit!?
Alvast bedankt.
 #19453  door Coach
 
Als de originele BMW radio er nog in zit, heeft hij een 17-polige stekker. Om een 'moderne' radio er in te zetten, heb je een verloopstekker nodig van BMW-stekker naar ISO. Die zijn via marktplaats vrij makkelijk te vinden. Sommige mensen vinden het nodig om de originele stekker er uit te knippen en alles om te solderen, maar dat zou ik niet doen.
De antenne zit inderdaad in de achterruit.
Mocht je de originele radio weg willen doen, dan heb ik daar wel belangstelling voor, overigens.

Over het algemeen en puur persoonlijk: ik zou het allemaal origineel houden en de speakerset upgraden. De E34 is een semi-klassieker en die moderne radio's vind ik een dissonantie in het prachtige interieur. Als je muziek af wilt spelen via moderne media kun je ook een Parrot MKi9200 plaatsen. Heb je bluetooth en handsfree bellen ineen en die zijn niet zo overheersend aanwezig.
Afbeelding
 #19454  door ivo
 
Ik heb geen verstand van audio, maar aik zou 'm een origineel look laten behouden.
Lohran heeft deze radio van Kienzle in zijn wagen, check het topic: http://www.e34forum.nl/forum/viewtopic. ... zle#p10831" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me een prima upgrade met de een setje speakers erbij.
 #19455  door Adr-i
 
Oké, maar een een upgrade naar 4 speakers zou toch wel fijn zijn,echter ik ben het met jullie eens watbetreft het heel houden van het interieur, dus geen gaten in de hoedenplank,. Maar wat dan ? en had bmw zelf niet 4 en 6 speakersystemen.

In ieder geval bedankt voor de reacties :)
 #19456  door epmans
 
Bij mijn weten zou je een 6 speaker systeem moeten hebben. Een in de voetenruimte, een op het dashboard en een in de hoedenplank. En dat dus L en R maakt 6 stuks.
Tegen meerprijs was een hifisyteem te kiezen bestaande uit sterkere speakers, totaal 10 speakers en een versterker.
 #19457  door Lohran
 
ivo schreef:Ik heb geen verstand van audio, maar aik zou 'm een origineel look laten behouden.
Lohran heeft deze radio van Kienzle in zijn wagen, check het topic: http://www.e34forum.nl/forum/viewtopic. ... zle#p10831" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me een prima upgrade met de een setje speakers erbij.
Fijne radio! Ze zijn wel flink in prijs gestegen. Echter HAD ik mijne te koop wegens aanschaf CD43, maar die is dus al verkocht aan een ander forumlid :mrgreen:
 #19458  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Adri, "" upgrade naar 4 speakers zou toch wel fijn zijn ""

Ik heb nog een balansregelaar. Misschien zou je daar de 4 speaker mee kunnen bedienen; is origineel BMW(meende E21)
tn_audioregelaar 001.JPG
Groeten, Danny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #19466  door Coach
 
En ik heb nog een originele BMW radio met cd-speler en navigatie
Afbeelding

Inclusief de verloopstekker van BMW naar ISO.
 #20128  door Alex Kroeze
 
Je moet minimaal 6 speakers hebben zoals al gezegd is maar vaak is er in de bedrading geknoeid en bij een M20 zal er nog een aparte fader zitten die misschien verkeerd staat of kapot is.

Kijk maar eens aan de rechterkant van je stuur of de fader er nog zit ;)

Alex
 #20202  door Adr-i
 
Alex, bedankt er zat inderdaad wat los bij de speakerbedrading, echter dit werd mij te machtig en dus naar de garage en de monteur heeft er een iso?stekker aangezet en alles aangesloten. :D

Nu inderdaad muziek uit 6!!!! Speakers en een grijns op mijn gezicht

Bedankt allen!!!