E34Forum.nl

 #20687  door Alex Kroeze
 
Vandaag even de achterveren van Ivo er onder zetten.Maar dat ging niet helemaal zoals het zou moeten gaan.
5f0984ea-a44c-4a6d-a579-94f76359ef4c.jpg
Als je dan in een garage staat op zaterdagmiddag en je komt dit tegen dan weet je dat ze goed gebruikt en schoon af zijn :D :D Ook was er 1 veer gebroken.Je zou zeggen dit zie je wel als ze nog gemonteerd zijn maar helaas.Klacht was dat ie achter rechts een geluid maakte net of de veer draaide en terug sprong.

Maar ik kan daar niet blijven staan dus met wat laswerk provisorisch de zaak even opgelost maar er moeten wel een paar nieuwe onder.Alleen weet ik niet goed waar kopen en welke zijn het beste tegen een redelijke prijs?Veren die er nu onder zitten zijn van Eibach mocht dat nog van belang zijn?

Ik zie gas gevuld en olie gevuld staan.Wat is daar het onderscheid in?

Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #20688  door Theo
 
Ik heb op aanraden van Ivo een setje Sachs Super Touring schokbrekers gekocht voor mijn Audi en ben daar erg tevreden over. Met een beetje zoeken heb je die voor 6 tientjes per stuk voor een E34.
 #20690  door Alex Kroeze
 
Hallo Theo.

Ik had ondertussen dit gevonden maar weet niet hoe de ervaringen daarmee zijn.Staan er twee op de afbeelding.Mag aannemen dat het dan de prijs voor 2 is?

https://www.autodoc.nl/monroe/7436246" onclick="window.open(this.href);return false;

Eigenlijk wilde ik voor dan ook maar direct doen.Als dit per twee is valt het qua kosten mee?

Alex
 #20691  door Bo652
 
Ben bang dat dit ook gewoon de prijs per stuk is hoor. :cry:

Persoonlijk ben ik ook niet zo een fan van Monroe.
 #20692  door Theo
 
Ik heb ooit een keer Monroe Sensatrack voordempers gehad op mijn E34 en was er erg tevreden over, het is geen verkeerd merk.

Maar de prijs is in de regel per stuk, laat je niet op het verkeerde been zetten door de foto, er staat genoemd schokdemper zonder 's' aan het eind.
 #20702  door ivo
 
Voor een beetje demper betaal je inderdaad zo rond de 50-60 euro per stuk.
Zoek eens op diverse sites naar de Sachs Super Touring. In de link van Theo zie je al het onderdeelnr. van Sachs => 290275
Monroe komt er bij mij niet meer onder, vindt de uitgaande slag niet fijn waardoor het niet vertrouwd aanvoelt. Vraag me ook af of de Monroe demper goed overweg kan met die Eibach veer straks.

Maar een setje nieuwe kan inderdaad geen kwaad :D
Als je toch bezig bent ook, beoordeel de staat van de veerpootlagers. En vervang meteen de rubbers waar de veer op ligt. Nu ben je toch bezig.
 #20760  door Alex Kroeze
 
Ben nog even op die site aan het kijken en zie ook een duurdere variant van die Sachs staan.Wat is het verschil tussen die twee?

Dan zit ik er aan te denken om de voorkant ook te doen als we dan al bezig zijn.Daar wordt de demper er bovenop geschroefd of hoe zit dat?Na 25 jaar zal dat wel muurvast zitten?Zijn er daar nog zaken om rekening mee te houden?

Alex
 #20774  door ivo
 
Welke demper bedoel je voor de achterzijde? Heb je een Sachs onderdeelnummer daarvan misschien?
Ik heb nog een setje gebruikte achterdempers van Sachs liggen. Misschien iets voor je, goede staat, in ieder geval vele malen beter dan die oude van jou :P
Ik zal de exacte spec's opzoeken voor je.

De voorste demper zit in de veerpoot zelf, soort van buis. Demper is bevestigd met een grote ring bovenop waarmee die 'm klemt in de veerpoot.
Die ring kan je vaak gewoon lostikken of met een moordenaar erop en dan losdraaien.
DSC_0121.jpg
Als je de boel gaat vervangen monteer dan nieuwe stofhoezen, aanslagrubbers (als set van Sachs verkrijgbaar), onderlegrubbers en ik zou persoonlijk ook nieuwe veerpootlagers monteren. Let op diameter zuigerpen en daarmee het bijpassende lager.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #20779  door Alex Kroeze
 
Ivo.

Ik kon die set die je noemt bij die leverancier niet vinden of ik zoek niet goed :mrgreen: Dit was de achterkant .

https://www.carondo.com/en/shock-absorb ... 37331.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik neem liever nieuwe.De kosten zijn nu ook weer niet zo hoog dat je voor tweedehands moet gaan.

Als je nog ergens een link hebt voor dat toebehoren voor zowel achter als voor dan graag.

Ale