JerunK schreef:Tjonge, wat een tegenvallerInderdaad, het 'worst case scenario'!
Ik kan je niet helpen, maar hoop uiteraard wel dat het lukt om een oplossing te vinden.
Theo schreef:Ik heb in het verleden meerdere koppen gedemonteerd van M20 en M30 motoren en er zat vrijwel altijd olie in de gaten van de kopbouten. De koppen van de bouten zijn er schijnbaar niet op gemaakt om een oliedichte afdichting te maken.Goed om te weten, ik vermoedde dit wel al..
Als je bij het monteren van de kop maar zorgt dat de schroefgaten 100% olievrij van binnen zijn, anders draai je je blok wel stuk.
Wellicht is dat inderdaad gebeurd (?)
dannytouringE34 schreef:Ook mijn ervaring is dat er altijd olie in de kopbout gaten zit(ook stinkt die olie=zeer oud en 'verbrand'.), dus dit lijkt me geen 'euvel'.Blok is wel degelijk gescheurd!
edit Philippe: "" Een gevolg ervan lijkt me logisch; motorblok is gescheurd "" . Is dat al zeker? Want gescheurde koppen komen wel voor, maar een gescheurd blok komt toch niet veel voor.
Is allemaal wel pech en met de andere bijwerkzaken wordt het een heel project. Succes en daar waar het mogelijk is, wordt er met je meegedacht. Groeten, Danny
easy rider schreef:Dat is niet best. Ik ben meer een diesel man maar het valt mij op dat de uitlaatkleppen zo wit zijn. Heeft deze motor wellicht op een te schraal mengsel gelopen waardoor de temperatuur te hoog is opgelopen. Ja, normaal gesproken zou dat dan verbrandde uitlaatkleppen geven maar misschien ook een gescheurd blok.Goeie tip! Dat was nog niet opgevallen!
Ik heb eerder iets dergelijks gehad met een M51 blok waarbij er scheuren zaten tussen de boutgaten en de koelkanalen. Ik dacht in eerste instantie dat dat ook kwam doordat de kop er af was geweest en er nog bij de vorige montage van de kopbouten olie in de draadgaten had gestaan maar dat is eigenlijk niet goed te bewijzen als je de kop er dan af hebt. Ik heb toen een additief in de koelvloeistof gedaan met koper delen, die zouden dan in de scheuren moeten gaan zitten en zo de boel weer afdichten. het is een lapmiddel natuurlijk en geen permanente reparatie.
Je zou Epmans eens kunnen contacteren, wellicht dat hij nog een blok voor je heeft liggen.
Binnenkort ga ik met de kop eens langs een revisiebedrijf om deze na te laten kijken. Dan ga ik de man zijn mening eens vragen!
Epmans had geen blok liggen, ondertussen ligt er al een ander blok in de wagen, dat is voor onderstaande post.
Coach schreef:Ik ben helemaal onder de indruk van het werk wat je verzet hebt. Dat geknutsel aan het interieur en zo komt wel bekend voor, maar dat motorgebeuren gaat mijn pet te boven. Betekenen haarscheurtjes altijd het einde van het blok of is dat theoretisch nog te maken?Dit zijn ook niet de eerste motorwerken voor mij, heb nog enkele oldtimer BMW's waar ik al behoorlijk aan heb gesleuteld.
Haarscheutjes naast een schroefgat voor een cilinderkopbout is volgens mij altijd finaal omdat er enorm veel spanning op het materiaal naast het gat komt.
Moest het blok gescheurd zijn aan de zijkant/buitenkant komt het minder nauw.