E34Forum.nl

 #22338  door MV525i
 
"Ook heb ik wat last van witte "zoetige" rook (al zou dit misschien ook door de kou komen)"

Dat zijn wel degelijk symptomen die voorkomen bij een lekke koppakking of erger een gescheurde kop. De normale waterdamp uit de uitlaat (als het koud is) ruikt niet zoet, dat zoete is vrijwel zeker koelvloeistof. Als je radiateur dop gaat "lekken" dan is de druk in je koelsysteem hoger dan 1,4 bar (of je dop is kapot, dat kan natuurlijk ook).

Ik heb iets dergelijks al met 2 auto's meegemaakt. Met de eerste (520i uit '90) ben ik met dergelijke symptomen naar Polen en terug geweest (over de autobahn met 160). Zowel heen als terug niet warm gelopen (winter, dus veel damp na het starten, maar in dit geval extreem veel en zoet). Terug in NL bleek dat de kop over 3 cilinders gescheurd was. Einde project voor mij maar hij reed nog steeds zonder problemen. Ik heb wel een keer kvs moeten bijvullen :mrgreen:

Aan de huidige 525i heb ik een heel topic gewijd. Ook deze is geen enkele keer warmgelopen maar had extreem hoge druk in het koelsysteem (vrijwel alle slangen zijn op enig moment gescheurd en ook de radiateur was slachtoffer geworden). Oorzaak, kromme kop. Overigens destijds niet te vinden met meten.

viewtopic.php?f=18&t=924
 #22341  door Speedy
 
Coach schreef:Die lekkende vuldop, kan dat zijn omdat er overdruk ontstaat omdat - bijvoorbeeld - het systeem te vol zit?
In het deel wat in de de dop zit staat een cijfer. Als ik me goed herinner zou deze bij bepaalde druk open moeten gaan. Afhankelijk van het cijfer.
Deze wil nog wel eens vast gaan zitten.

@Merin blijven de slangen hard ook nadat de wagen al een hele tijd stil staat?
 #22357  door Merin
 
Wauw! Wat een reacties! Ten eerste excuus voor mijn late reactie, ik zat een paar dagen in het buitenland.

Het vreemde is dus dat ik ook al laat ik de auto ween half uur stationair draaien, de temperatuur perfect in het midden blijft staan. Nu het zo koud is, vind ik het moeilijk te beoordelen of het nu wel of geen koelvloeistof is wat ik ruik vanuit de uitlaat. Het is namelijk niet een enorme walm die eruit komt, alleen is het wel meer dan wat mijn dagelijkse auto doet (een 330CD).

Om in ieder geval een paar dingen uit te sluiten heb ik een aantal onderdelen nieuw besteld:
Expansievat met o-ringen
Ontluchtingsschroef
Dop (2 bar)
KVS niveausensor

Ik ga het hele systeem leeghalen en vervolgens met nieuwe spullen en kvs vullen en ontluchten. M50 is lastig te ontluchten heb ik al vaker gelezen, zijn er nog tips?
Ik zet hem sowieso met de neus iets omhoog.
 #22358  door Merin
 
Speedy schreef:
Coach schreef:Die lekkende vuldop, kan dat zijn omdat er overdruk ontstaat omdat - bijvoorbeeld - het systeem te vol zit?
In het deel wat in de de dop zit staat een cijfer. Als ik me goed herinner zou deze bij bepaalde druk open moeten gaan. Afhankelijk van het cijfer.
Deze wil nog wel eens vast gaan zitten.

@Merin blijven de slangen hard ook nadat de wagen al een hele tijd stil staat?
Nee als hij een minuut of 10 uitstaat is de slang weer zacht.
 #22368  door danny-ex-touringE34
 
"" M50 is lastig te ontluchten heb ik al vaker gelezen, zijn er nog tips? "" .

Misschien de voorwielen op de stoeprand of een andere verhoging(krikje onder het subframe)? Ik heb zelf geen probleem ondervonden bij het
(horizontaal) ontluchten tot nu toe. Groeten, Danny
 #22379  door Bart Jansema
 
Ik heb er ook nooit last van gehad!
 #22543  door Merin
 
Voor nu lijkt het opgelost! De vuldop was lek en de ontluchtingsschroef sloot niet meer goed af. De wittige rook moet ik maar aanzien de aankomende tijd. Dank!
 #22550  door Coach
 
En wat ontluchten betreft: bij mijn M50's moest altijd met de neus omhoog ontlucht worden omdat er anders toch lucht in het systeem bleef zitten. En de thermostaat met het gaatje er in; dat bleek achteraf toch belangrijker dan gedacht.
 #22552  door easy rider
 
Coach schreef:...de thermostaat met het gaatje er in; dat bleek achteraf toch belangrijker dan gedacht.
Zeker weten. Maar dan wel de thermostaat monteren met het gaatje naar boven hè.
 #22650  door JorritHallo
 
Neus ietsjes omhoog (stoeprand/krik), doorgaan tot er geen bubbels meer via de nippel naar boven komen, ik push het vaak zelf door totdat er echt één solide straal uit spuit/vloeit.